Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror de flesta av oss jämför AF med våra dSLR. Vi får nog acceptera att spegellösa och en dSLR använder olika teknik. De spegellösa har ännu inte kommit ikapp på den fronten.
Det fins fordrande saker dSLR kameror är bättre på.
Sedan skulle jag gärna veta mer om hur olika spegekösa fungerar på detaljnivå.
Det finns mängder av white papers om det för dSLR kameror. Fast knappt några för spegellösa.
Det spelar ingen roll vilket märke vi tar. Hur deras AF fungerar i detalj verkar ingen vilja avslöja för oss.
Vad jag upplevt med Fuji efter använt dem i flera år år att de inte fungerar som på en dSLR.
Det är ett av skälen jag gick och skaffade mig en begagnad 5D MK IV. Det finns situationer där dessa kameror forfrande är klart bättre. Något ingen producent verkar vill avslöja för oss. De vill sälja sina nya kameror.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Reciprocitetsregeln säger ungefär 1/30s vid 24mm.
Öh, hur hängde det där ihop?
Googlat:
Reciprocitetsprincipen går ut på att om någon gör något mot dig, finns en förväntan eller tillåtelse att göra detsamma tillbaka.

Sen finns reciprocitetseffekten eller reciprocitetfaktor av silverkorn när man använder film.
Men det är ett logaritmiskt beteende av ljuskänsligheten.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Öh, hur hängde det där ihop?
Googlat:
Reciprocitetsprincipen går ut på att om någon gör något mot dig, finns en förväntan eller tillåtelse att göra detsamma tillbaka.

Sen finns reciprocitetseffekten eller reciprocitetfaktor av silverkorn när man använder film.
Men det är ett logaritmiskt beteende av ljuskänsligheten.
Det hänger väl ihop såtillvida att jonasfj, vilket inte är helt ovanligt, har direktöversatt ett engelskt begrepp:
https://photographylife.com/what-is-reciprocal-rule-in-photography
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tror det är mer än bara ett dumt misstag som gjort att Nikon designat sitt interface som de gjort. De ligger helt klart efter Sony och Canon med teknologin.
Nikon var faktiskt först ut med fasdetektering på sensorn i systemkameror - de hade det redan 2011. Och fasdetekteringstekniken Sony använder i Alpha-kamerorna bygger mycket på patent de fick tag i när de köpte tillverkningskapaciteten för stora sensorer av Aptina för en del år sedan. Patent Aptina utvecklat tillsammans med Nikon för 1-kamerorna som som sagt var först ut med PDAF bland systemkameror :)

Plus att de som sitter på grundpatenten för den teknik som Sony/Nikon använder är Fujifilm. De var allra först med PDAF. Märkligt nog har Fujifilm tydligen många patent även på Dual-pixel-AF-tekniken som Canon använder, fast Fujifilm mig veterligen aldrig använt den tekniken. Fujifilm har över huvud taget en omfattande patentportfölj när de gäller fototeknik.

Sedan är det inte AF-prestanda som är ett problem med Z6/Z7 - deras AF är minst lika snabb och träffsäker som i Sonys Alpha-kameror (med undantag för A9 som är speciell med sin sjukt snabba sensor). Det som är sämre är hanteringen - vilket ju känns extra besynnerligt eftersom just Nikon historiskt varit så bra på att bygga AF-system som just varit hyfsat intuitiva att hantera och enkla att lära sig - men däremot länge var efter Canons rent prestandamässigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan man säga reciprocitetsfaktor så kan man säga reciprocitetsregel. Har du ett bättre namn så kläm fram med det!
Reciprocitetsfaktorn har med ljuskänslighet hos film att göra, medan den reciprocitetsregel du förmodligen syftade på (och som Martin Z visa en länk till, på engelska) handlar om en tumregel för längsta tillåtna slutartid för att undvika skakningsoskärpa.

(Annars brukar reciprocitetsregeln handla om en metod för att i vissa fall på ett smart sätt derivera en funktion).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nikon var faktiskt först ut med fasdetektering på sensorn i systemkameror - de hade det redan 2011. Och fasdetekteringstekniken Sony använder i Alpha-kamerorna bygger mycket på patent de fick tag i när de köpte tillverkningskapaciteten för stora sensorer av Aptina för en del år sedan. Patent Aptina utvecklat tillsammans med Nikon för 1-kamerorna som som sagt var först ut med PDAF bland systemkameror :)

Plus att de som sitter på grundpatenten för den teknik som Sony/Nikon använder är Fujifilm. De var allra först med PDAF. Märkligt nog har Fujifilm tydligen många patent även på Dual-pixel-AF-tekniken som Canon använder, fast Fujifilm mig veterligen aldrig använt den tekniken. Fujifilm har över huvud taget en omfattande patentportfölj när de gäller fototeknik.

Sedan är det inte AF-prestanda som är ett problem med Z6/Z7 - deras AF är minst lika snabb och träffsäker som i Sonys Alpha-kameror (med undantag för A9 som är speciell med sin sjukt snabba sensor). Det som är sämre är hanteringen - vilket ju känns extra besynnerligt eftersom just Nikon historiskt varit så bra på att bygga AF-system som just varit hyfsat intuitiva att hantera och enkla att lära sig - men däremot länge var efter Canons rent prestandamässigt.
Tack för ytterligare lite information. Vi har diskuterat det tidigare. Fast jag har fortfarande inte hittat några detaljerade beskrivningar om hur AF fungerar hos spegellösa kameror. Skulle gärna veta exakt hur mina Fuji-kameror fungerar.
Att inte veta skapar ibland problem. Jag fotar och sätter fokus fint på F: 5,6 . När de skall byta ringar vill jag ha båda i fokus och minskar bländaren till F:8 och kan inte längre sätta fokus.Misstänker att bländaren ihop med ljuset blivit lägre än -1 EV som min kamera klarar. Eftersom jag ofta fotar med blixt är det inte exponeringen som är problemet utan att få skärpa och skärpedjup.
MIn Canon 5D MKIV har givetvis inte det problemet. Den kan både hantera skärpedjupet och fokus.
Det finns mycket jag gillar hos spegellösa kameror. Fast det finns också nackdelar som ingen reklam från marknadsavdelningen tar upp. De här nackdelarna verkar vara ganska generella hos spegelllösa kameror.
Jag kommer ha kvar min Canon dSLR ett bra tag till. Den är ibland det som räddar bilderna.
De spegellösa kamerorna har många fördelar. Bara att kunna se hur exponeringen kommer bli innan man trycker av blir snabbt en vana. Att inte se det i dSLR blir snabbt ett handikapp.Efter att fotat med 5D sedan första modellen kom ut så kommer jag snabbt tillbaka i det hela. Fast visst saknar jag EVF sökaren från Fuji.
Vi är i en övergång från dSLR till spegellösa kameror. Det är mycket som redan fungerar bättre på spegellösa kameror. Fast inte allting.
Var och en kommer nog hitta situationer där deras gamla dSLR skulle gjort ett bättre jobb.
Jag kommer nog behålla min 5D ett bra tag framåt. Det finns motiv där den kameran klarar det med bravur och Fuji inte fixar det. Förmodligen inte heller någon annan spegellös kamera.
De spegellösa har kommit ur sparkbyxorna men ännu inte fått på sig jeansen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för ytterligare lite information. Vi har diskuterat det tidigare. Fast jag har fortfarande inte hittat några detaljerade beskrivningar om hur AF fungerar hos spegellösa kameror. Skulle gärna veta exakt hur mina Fuji-kameror fungerar.
Det är svårt att få fram exakt information från någon av tillverkarna, det verkar vara en av de där sakerna som inte kommuniceras inom företagen så de vi som journalister stöter på vet bara en del av hur det fungerar.

Det finns mycket jag gillar hos spegellösa kameror. Fast det finns också nackdelar som ingen reklam från marknadsavdelningen tar upp. De här nackdelarna verkar vara ganska generella hos spegelllösa kameror.
Prestanda på följande AF i svagt ljus är väl en sådan sak :)

Det är mycket som redan fungerar bättre på spegellösa kameror. Fast inte allting.
Sammanfattar nog mitt intryck också. För de flesta fotografer är nog totalintrycket (olika plus och minus som vägs samman) på det stora hela likvärdigt med de bästa DSLR-modellerna, medan enklare (billigare) DSLR börjar bli lite frånåkta kanske fram för allt när det gäller hastighet (serietagning) och hur stor och ljus sökarbild man kan få till ett måttligt pris.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Uppdatera Tamron G2 ifall man skall ha den på en Z7 ?

Funderar på att slå till på en Z7'a .
Har Några Tamron objektiv (Nikon)
15-30 G1
24-70 G2
70-200 G2
150-600 G2
Måste ?eller bör man uppdatera firmwaren ?
Vad händer om man kör med befintlig firmware ?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Funderar på att slå till på en Z7'a .
Har Några Tamron objektiv (Nikon)
15-30 G1
24-70 G2
70-200 G2
150-600 G2
Måste ?eller bör man uppdatera firmwaren ?
Vad händer om man kör med befintlig firmware ?
Jag har inte kollat upp vad som gäller för Tamron, men jag vet att Nikon släpper en omfattande uppgradering av firmware till Z6 och Z7 16 maj. Det är sagt att AF vid lågt ljus ska bli bättre, och det finns väl då chans att AF generellt blir bättre (även om jag tycker att AF är riktigt bra redan nu). Dessutom kommer ögon-AF, i motsats till ansikts-AF som gäller nu.

Denna uppgradering vill nog ingen med en Z:a missa, så det är bra att kolla upp vad som händer med kompatibiliteten med Tamron, Sigma osv då.
 

AWid

Aktiv medlem
Funderar på att slå till på en Z7'a .
Har Några Tamron objektiv (Nikon)
15-30 G1
24-70 G2
70-200 G2
150-600 G2
Måste ?eller bör man uppdatera firmwaren ?
Vad händer om man kör med befintlig firmware ?
Beror lite på serienummer om det funkar direkt. Annars går firmware att uppdatera. Så här skriver Tamron själva om dina objektiv.

Själv har jag några äldre varianter Tamrongluggar (24-70 /2,8 och 90 /2,8 macro VR). De fungerar men det låter som en stenkross när de fokuserar:) Förmodligen inte så bra så de får tills vidare endast para sig med några spegelreflexhus som jag också har:)
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Beror lite på serienummer om det funkar direkt. Annars går firmware att uppdatera. Så här skriver Tamron själva om dina objektiv.

Själv har jag några äldre varianter Tamrongluggar (24-70 /2,8 och 90 /2,8 macro VR). De fungerar men det låter som en stenkross när de fokuserar:) Förmodligen inte så bra så de får tills vidare endast para sig med några spegelreflexhus som jag också har:)
Tack för snabbt svar :)
Har kollat serienumren nu på och det var bara 70-200 som var upp to date .

1:Köpa en Tap-in .
2:Att någon bor i närheten av Dalsland som äger en Tap-in och kan hjälpa mig ?
3:Låta bli att köpa en Z7.

Får sova på saken ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack för snabbt svar :)
Har kollat serienumren nu på och det var bara 70-200 som var upp to date .

1:Köpa en Tap-in .
2:Att någon bor i närheten av Dalsland som äger en Tap-in och kan hjälpa mig ?
3:Låta bli att köpa en Z7.

Får sova på saken ;)
Jag skulle hoppa äver 1-3 och gå till din lokala fotoaffär och låta dem ta hand om saken.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Jag skulle hoppa äver 1-3 och gå till din lokala fotoaffär och låta dem ta hand om saken.
Tack för förslaget men närmsta fotoaffär ligger 15 mil bort och det är dyrt med bensin nu ;)

Fiskar runt lita om det finns någon privatperson i närheten som har en Tap-in som jag kan hyra in mig på , för det finns gott om fotografer i mina trakter ;)
Annars får jag bara beställa en själv .
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack för förslaget men närmsta fotoaffär ligger 15 mil bort och det är dyrt med bensin nu ;)

Fiskar runt lita om det finns någon privatperson i närheten som har en Tap-in som jag kan hyra in mig på , för det finns gott om fotografer i mina trakter ;)
Annars får jag bara beställa en själv .
Anledningen till att jag rekommenderade fotoaffär är att det verkar vara mycket trassel med Tap-inkonsolen.

Om det är för långt kanske du kan skicka objektivet till Tamron service.

https://www.tamron.eu/se/service/reparationsservice/
 
ANNONS