Annons

Galleri online - hur visar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på att höra hur ni visar upp era bilder på er hemsida.
Använder ni något externt fotoalbum och länkar till detta eller hur har ni gjort?

Jag är ute efter ett galleri som ser rent och proffsigt ut och enkelt att uppdatera.
Gärna givetvis där man kan dela in i mappar.

Har använt jAlbum i många år men känner att jag gärna vill ha något annat.

Någon med bra tips?
 

andreassofus

Aktiv medlem
ofta när man har en hemsida så finns det ju färdiga mallar som ser proffsiga ut.
Själv använder jag portfoliobox som jag är supernöjd med.
Finns en del olika layouter och färdiga mallar att välja bland.

vill du se exempel så kika in på min sida

www.andreaschristensen.se
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Väcker upp denna igen. Min situation kan inte vara helt ovanlig. Har en katalog med 30k bilder i Lightroom. En del taggar och betyg. Idag publicerar jag bilderna på egen hemsida med ett script som genererar statisk html och bilderna i ett par storlekar. Skulle gärna ta ett steg till så att taggarna och betygen blir användbara också för besökarna på webben. Det jag är ute efter är alltså ett web-galleri som går att ha på egen server som klarar 30k bilder utan prestandaproblem och som låter besökarna filtrera på bildernas taggar och betyg.

Någon som lyckats med detta?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Väcker upp denna igen. Min situation kan inte vara helt ovanlig. Har en katalog med 30k bilder i Lightroom. En del taggar och betyg. Idag publicerar jag bilderna på egen hemsida med ett script som genererar statisk html och bilderna i ett par storlekar. Skulle gärna ta ett steg till så att taggarna och betygen blir användbara också för besökarna på webben. Det jag är ute efter är alltså ett web-galleri som går att ha på egen server som klarar 30k bilder utan prestandaproblem och som låter besökarna filtrera på bildernas taggar och betyg.

Någon som lyckats med detta?
Jag vet ju inget om vilka ambitioner du har och vad saker och ting får kosta men självfallet finns det system som fixar vad du vill göra men det är varken gratis eller är snutet ur näsan utan har en hyfsat hög kunskapströskel.

Professionella DAM-system idag använder XMP-metadatastandarden och XMP-scheman för att tagga både bilder och andra typer av dokument. Bildfiler såsom JPEG, DNG och TIFF som är XMP-kompatibla lagrar metadatat i filerna medan RAW-filer och andra icke XMP-kompatibla format förses med XMP-sidecarfiler.

Sedan läser ett indexeringssystem filerna och bygger en XMP-databas som används av en webbapplikation som är gjord för att både visa bilderna och innehållet i XMP-elementen. Norska Fotoware säljer bl.a. Fotostation som är själva kontrollapplikationen där underhållet sköts och den finns både för Mac och Windows.

30 000 bilder är hyfsat många men det är ingen match för Fotoware som är gjort för att kunna hantera 100 000-tals bilder med lätthet. Den här typen av system är otroligt mångsidiga, kraftfulla och flexibla och kan med lätthet även integreras med SQL-databaser om man nu vill länka in data från sådana in i bildernas XMP-metadata med hjälp av XMP-scheman.

Stadsmuseet i Stockholm har kört detta sedan 2013 och Fotoware som ursprungligen är gjort för enbart bilder klarar numera att hantera vilka typer av dokument som helst med hjälp av sidecarfiler exv. Adobe PDF:er som också är XMP-kompatibla och MS Office-filer:

http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/

XMP-standarden inkorporerar bl.a. andra standards som exv. bibliotekens Dublin Core, ITPC (gammal mediastandard), EXIF (bilddata) samt även Photoshop-taggar.
 
Hemsida

Hej Jag heter Håkan Iverson och arbeta som dokumenterande Street photograf, när jag skulle välja leverantör till min Webbsida, så valde jag Portfoliobox, och det har jag inte ångrat, dom är mycket proffsiga, har en snabb och mycket bra suport, lätt att arbeta med, kommer med nya uppslag hela tiden, och du betala en obetydlig summa varje månad för allt detta, vill du sedan har hjälp med domäner och annat kan jag rekomendera FS Data i Helsingborg, dom fixa det mesta. gå in och titta på min sida får du se. www.iversonphoto.se

MBH // Håkan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fotosidan - man behöver ju inte gå längre om man inte vill

Jag vill faktiskt passa på att slå ett slag för Fotosidan där vi ju ändå är just nu.

Från början kände jag inte särskilt för att utnyttja vare sig Portfolio eller Blogg på Fotosidan. Jag tyckte helt enkelt inte att Fotosidans lösningar funkade för mig.
Jag gör ju uteslutande fotoberättelser och historiska reportage där jag tycker texten är minst lika viktig som bilderna. Portfolioupplägget tycket jag var hopplöst arkaiskt när det gällde möjligheten att hantera bakgrundstexterna jag ville ha till bilderna. Jag tyckte även bildvisningen fungerade dåligt då jag främst tyckte bildernas "containers" var för små och inte alls drog nytta av bildskärmsytan.

En annan sak som jag heller inte tyckte var bra var att FS Portfolios bilder då inte var indexerade av exv. Google. Jag har ju sedan något är även en liten webbutställning på Federationen Svenska Fotografer och även om man där bara accepterar drygt 1000 pixlar på längsta sidan så ser bilderna bättre ut där än de gjorde på FS när jag jämförde. FSF-bilderna indexerades också så att man exv. kunde se dem under "Bilder" om man googlade kitt namn.

David Elmqvist på FS och jag hade en rätt lång konversation kring detta för kanske ett och ett halvt år sedan och han hjälpte till på flera sätt så att jag faktiskt fick en möjlig lösning som jag kunde leva med. Jag betalar numera självklart fullt ut för tillgång till bloggar och portfolios på FS och det var jag nog inte särskilt intresserad av innan.

Jag tycker faktiskt att både FS bloggmallar och portfoliomallar är helt OK och de ger en enkelt och hyfsat flexibel och snygg möjlighet att presentera både mina bloggar och portfolios. Det viktiga vi kom överens om var att jag kunde lägga HTML-länkar i Portfolio-huvudet (finns särskilt fält för det i Portfolio-mallarna som man når via "Mina bilder" - "Redigera albuminfo" och fältet heter "Beskrivning") och med de kan folk ta sig till aktiv portfolios textbakgrund eller till roten av alla mina bloggar. I princip gör jag sällan avsteg från relationen "en blogg till en portfolio". I den blogg som hyser bakgrunden till relaterad portfolio finns sedan en bildminiatyrlänk till den portfolio bloggen ger bakgrunden till. Länkskripten som jag lagt där ser exv. ut som nedan:

</br>

<a href="https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=Det+marxist-leninistiska+Etiopien+1986+-+ett+politiskt%2C+kulturellt+och"><h1 style="color:rgb(0,0,255)">--> En fyllig bakgrundstext till denna portfolio finns i min fotoblogg</h1></a>

</br>

<a href="https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm"><h1 style="color:rgb(0,0,255)">--> Länk till alla mina fotobloggar i kronologisk ordning</h1></a>

</br>

Länkarna ser då ut som:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=383591

Motsvarande blogg med portfoliobakgrund och portfoliolänk ser ut som nedan:

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=Det+marxist-leninistiska+Etiopien+1986+-+ett+politiskt,+kulturellt+och


Så med Davids tips och senare försök att förbättra bildvisningen så tycker jag numera att det funkar bra för mig.

Det enda jag har emot att ha mina bloggar och portfolios bara på FS är att man då i princip bara når fotonördarna på Fotosidan så det är därför jag accepterat att även ha en liten webbutställning hos Federationen Svenska Fotografer. Eftersom jag av principiella skäl inte vill stödja Facebook eller Instagram då jag är väldigt tveksam kring vad de gör med bakom "draperiet" med våra data där de exv. bygger sociogram över användarnas personliga relationer, så har jag inte sett Instagram som något för mig än.

http://www.fotografer.n.nu/sten-ake-sandh

Jag har numera i princip bara ett par invändning mot bildhanteringen på FS och det är för det första att mina bilder, som jag alltid laddar upp i 4K-storlek och som FS sedan skalar, ibland får en konstig svartvit bandning eller ibland blir den regnbågsfärgad som en Pride-flagga typ. Detta är ett fel som fortfarande kvarstår men man kan till nöds leva med det då man kan lösa felrenderingen ofta bara genom att bläddra fram eller tillbaka någon gång.

För det andra så tycker jag fortfarande att FS inte utnyttjar mina bildskärmsytor särskilt bra. Bildernas "containers" är fortfarande onödigt små och möjligen skulle detta bli bättre om bildernas bildtexter hanterades smartare.

Jag är heller inte helt säker på att Google verkligen indexerar mina portfoliobilder. Detta är viktigt för mig för det är ju den vägen folk faktiskt kan komma in till mina portfolios direkt via en sökning på webben utan att gå direkt via bloggar och portfolios. Det finns folk i USA som exv. hittat till mina historiska bilder om statskupp och revolution i Afghanistan 1978, men jag är fortfarande än idag osäker på hur de faktiskt hittat till bilderna på Fotosidan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OT - men måste bara säga att det var väldigt kul att se bilder av lite äldre årgång!

Nuförtiden så rusar ju ofta bilder förbi i ett rasande tempo och är passé innan dagen är slut.

Tack!
Då kanske då är intresserad av Stockholms Stadsmuseums historiska bilder?

http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/

Det finns mycket kul där:

http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/Skiss/SSME014780S.JPG.info#c=/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/?q=serafimerlasarettet

Just den bilden har kanske särskilt väckt en del skolelevers intresse för de historiska bilder som finns på Digitala Stadsmuseet. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder bara Flickr: https://www.flickr.com/photos/38846917@N05/
Inte optimalt. Lägger man in bilderna i diverse grupper är det många som ser bilderna, annars lever de ett anonymt liv.
Taggar man bilderna med t.ex clogs så är det förvånansvärt hur många det är som går igång på träskor.
Jag skapade ett konto för kanske ett år sedan men jag kom aldrig igång. Möjligen för att jag inte såg hur det skulle kunna funka med mina fotoreportage och fotoberättelser. Har du några tips om hur Flickr skulle kunna funka för mig?

Nu går ju den naturliga ingången till mina berättelser via mina FS-bloggar. Kan man ha en gemensam textbakgrund till en grupp bilder i Flickr och finns i så fall några begränsningar?

Ett exempel på hur det ser ut på FS idag:

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

(…. men kan man verkligen tagga alla sina bilder med "clogs" fast de inte är bilder av träskor på Flickr?? Vad tycker folk om det? …. eller missförstod jag dig?
 

Ventures

Aktiv medlem
(…. men kan man verkligen tagga alla sina bilder med "clogs" fast de inte är bilder av träskor på Flickr?? Vad tycker folk om det? …. eller missförstod jag dig?
Naturligtvis finns det träskor med på mina bilder (träskor var fortfarande populära i min bekantskapskrets in på 80-talet, förstås som vardagsskor och inte som fetish). :)

Vad jag vet finns det i Flickr bara utrymme för en kortare beskrivning till varje bild och inte något bloggformat. Jag har gratisversionen, där man för en tid sedan dessutom begränsade antalet bilder till 1000 tror jag. För fler bilder får man betala och då får man fler tjänster påkopplade efter vad jag förstått.
Man kan skapa "album" med bildsamlingar.

Fotosidan är tyvärr en "ankdamm" när det gäller att nå publik med sina bilder där antalet visningar oftast stannar på något tiotal.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Naturligtvis finns det träskor med på mina bilder (träskor var fortfarande populära i min bekantskapskrets in på 80-talet, förstås som vardagsskor och inte som fetish). :)

Vad jag vet finns det i Flickr bara utrymme för en kortare beskrivning till varje bild och inte något bloggformat. Jag har gratisversionen, där man för en tid sedan dessutom begränsade antalet bilder till 1000 tror jag. För fler bilder får man betala och då får man fler tjänster påkopplade efter vad jag förstått.
Man kan skapa "album" med bildsamlingar.

Fotosidan är tyvärr en "ankdamm" när det gäller att nå publik med sina bilder där antalet visningar oftast stannar på något tiotal.
Man når mer med en integration av blogg och bilder. Jag ser att de flesta av mina bloggbakgrunder besökts kring 1000 ggr på ca ett år. Det som underlättar är också om man använder "etikettlänkar" för då blir det enklare att hitta äldre texter och portfolios. Enskilda bilder lägger jag aldrig upp.
 
ANNONS