Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Testar ni objektiven innan ni köper dem ?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-02-28, 17:25
Outdoors_Andy

cardazio skrev: Själv tittar jag på mängder av bilder på flickr för att bedöma om jag gillar rendering mm, men sedan köper jag begagnat till rimligt pris så att det går att sälja utan att gå back alltför mycket om jag trots det inte gillar det. Fast jag har haft ca 35 objektiv senaste 2 åren, så jag hade ruinerat mig annars.
Flickr är väldigt händigt när det kommer till o hitta bra bilder, har kollat där rätt mycket.

35st låter som rätt mycket haha
Gammal 2019-02-28, 17:32
Outdoors_Andy

iSolen.se skrev: Om jag är tveksam (vilket jag var med just det objektivet) så ber jag butiken där jag brukar handla om jag får låna objektivet. Jag tyckte väldigt mycket om det så jag köpte det, förstås i just den butiken.

Andra objektiv, tex 24-70/2.8VRII köpte jag osett liksom de flesta kameror.
Låter bra, gäller o va lojal när dom går med på något sånt!

När det är väl testade objektiv som 24-70mm eller 70-200 så hade jag med bara köpt de, samt kameror men just 200-500at känns som att det kan vara en bra utveckling medans man sparar ihop till något prime o en kamera som matchar objektivet bättre, men känns som jag bör provköra det på min d3400, me tanke på de 11 fokuspunkter som är i den.
Gammal 2019-02-28, 17:36
Outdoors_Andy

Fredrik AVT skrev: Jag testar ofta inte på det jag köper i butik (mest begagnat) då jag ändå har ångerrätt och en garanti ingår. Köper jag av privatpersoner gör jag i regel det antingen på plats eller använder blocketpaketet. Jag köper sällan nytt. "Dagens nya pärla är morgondans skit" så varför köpa det senaste då nästa grej kommer så är ju inte dagens sämre för det men bra mycket billigare. Det är ju först då en efterföljare kommer som man får höra hur mycket bättre den nya är och hur dålig den tidigare var som på sin tid var prisad till skyarna. Samma kommer ju gälla efterföljaren om några år.... (nu spetsade jag förstås till det).
Mycket vettigt, försöker inte heller köpa det senaste, inte för ja har råd men tror det är bra att avvakta och se vad mer som kommer ut för mindre pengar och när den "senaste" teknologin är testad.
Gammal 2019-02-28, 19:20
Ventures

Det är ganska enkelt. Jag köper bara begagnat. Objektiv jag är nyfiken på köper jag och gillar jag det inte säljer jag till ungefär samma pris. Begagnade objektiv behåller ju till skillnad från kamerahus värdet länge. Dyra prylar köper jag bara vid personligt möte och då testar jag förstås funktionen. Det är ju sällan öppet köp hos privatpersoner.
Om man skulle köpa nytt har man oftast öppet köp och kan ångra köpet.

Vilka objektiv som är intressanta avgörs ofta genom att se på liknande bilder jag skulle vilja få till själv och vilka objektiv som använts där. Därefter blir några recensioner lästa. Sedan är det bara att vänta på att rätt objekt dyker upp till rätt pris, så kanske det blir köp.
Gammal 2019-02-28, 19:27
Outdoors_Andy

Ventures skrev: Det är ganska enkelt. Jag köper bara begagnat. Objektiv jag är nyfiken på köper jag och gillar jag det inte säljer jag till ungefär samma pris. Begagnade objektiv behåller ju till skillnad från kamerahus värdet länge. Dyra prylar köper jag bara vid personligt möte och då testar jag förstås funktionen. Det är ju sällan öppet köp hos privatpersoner.
Om man skulle köpa nytt har man oftast öppet köp och kan ångra köpet.

Vilka objektiv som är intressanta avgörs ofta genom att se på liknande bilder jag skulle vilja få till själv och vilka objektiv som använts där. Därefter blir några recensioner lästa. Sedan är det bara att vänta på att rätt objekt dyker upp till rätt pris, så kanske det blir köp.
Tack så himlans för svaret! Intressant o se va andra gör 😊
Gammal 2019-02-28, 19:54
lonian

Jag tittar oftast på ett 20 tal youtube reviews och läser texter på nätet innan jag bestämmer mig inför ett köp, oavsett vad det är jag skall köpa. Sen går jag och dagdrömmer om köpet i någon månad innan jag klipper till.
Gammal 2019-02-28, 22:52
Third eye

Köper helst nytt men Karlstad har uselt utbud för inköp, så det blir väldigt mycket forum och youtube innan köp som då sker via webshoppar. Tvingar mig själv att läsa och se negativa recensioner då jag har högt utcecklad förmåga att lura mig själv till köp :-)
Jag har varit nöjd med nästan alla mina köp och jag är övertygad om att om man läser både bra och dåligt så blir det bra.
Tamron 28-75 stämde inte riktigt med mina förväntningar och en Tokina 11-16 byttes ut av cyber pga ett felslipat linselement (!?).
Räknar jag rätt så är 12 objektiv nya via web utan att pröva innan och 3 är begagnade och provade innan köp.
Gammal 2019-03-01, 05:50
pdahlen

Jag läser och tittar på de tester jag kommer åt på nätet, det ger oftast en tillräcklig grund för ett köp. Har några gånger testat objektiv på ScandinavienPhoto, har då med mitt eget och så tar jag bilder på samma motiv med liknade inställningar och så tittar jag hemma och utvärderar
Gammal 2019-03-01, 06:10
smislo

Outdoors_Andy skrev: SC? Scandinavian? I såna fall vart jag i kontakt med dom men dom hyrde ej ut till privatpersoner utan bara folk som var företagsregistrerade, annars hade det varit något, då har man chansen att testa den ute i fält så att säga. Med viss försiktighet såklart!
SC = Scandinavia Photo, åk dit och kolla. Jag kunde hyra de senaste 6 månader och har inget företag registrerad. Prata med Tore.
Gammal 2019-03-01, 06:31
Outdoors_Andy

Third eye skrev: Köper helst nytt men Karlstad har uselt utbud för inköp, så det blir väldigt mycket forum och youtube innan köp som då sker via webshoppar. Tvingar mig själv att läsa och se negativa recensioner då jag har högt utcecklad förmåga att lura mig själv till köp :-)
Jag har varit nöjd med nästan alla mina köp och jag är övertygad om att om man läser både bra och dåligt så blir det bra.
Tamron 28-75 stämde inte riktigt med mina förväntningar och en Tokina 11-16 byttes ut av cyber pga ett felslipat linselement (!?).
Räknar jag rätt så är 12 objektiv nya via web utan att pröva innan och 3 är begagnade och provade innan köp.
Tack så mycket för svaret!
Cyber har fantastisk kundtjänst!
Gammal 2019-03-01, 07:39
martley

Outdoors_Andy skrev: Tack så mycket för ditt svar, hade dock aldrig köpt en bil utan o testa den oavsett prislapp finns inget värre än en obekväm bil förutom om de är skräp haha.

Köpte nyligen ett 28mm f2. 8 ai-s och det var efter ett väl debatterat samtal me en kompis som är en höjdare på manuella lenser. Sen var inte prislappen allt för hög så kan ej klaga!
Nåt som var gemensamt med bilen och objektiven var att de inte köptes av en privat säljare och med garanti, så om det hade varit några direkta fel på grejerna så hade det bara varit att komma tillbaka. Och provkörningen av bilen hoppade jag över eftersom det var samma modell som förra bilen, fast betydligt mycket nyare. Den var inte helt ny, men satte man sig i den så luktade den ny. Ber för övrigt om ursäkt för off-topic.
Gammal 2019-03-01, 08:51
snap01

iSolen.se skrev: Om jag är tveksam (vilket jag var med just det objektivet) så ber jag butiken där jag brukar handla om jag får låna objektivet. Jag tyckte väldigt mycket om det så jag köpte det, förstås i just den butiken.

Andra objektiv, tex 24-70/2.8VRII köpte jag osett liksom de flesta kameror.
Om du tillhör nikon pro så får du låna prylar o testa av nikon. Jag har lånat tilt Shift optik av dom. Har inga större problem att få testa grejer från yrkesbutik heller.
Gammal 2019-03-01, 09:11
fotograf-magnus-stalberg

Outdoors_Andy skrev:
Hur gör ni, kör ni på magkänsla eller ni känner till någon som hyr ut eller så?
ha det så fint !
Om jag vet att personer jag har förtroende för säger att ett objektiv är bra så testar jag det inte. Jag kan inte minnas när jag testade ett objektiv själv först. I dag finns så många ställen att få input ifrån att jag inte känner att jag behöver testa även jag.

www.bilderavmig.se
Gammal 2019-03-01, 10:07
Outdoors_Andy

martley skrev: Nåt som var gemensamt med bilen och objektiven var att de inte köptes av en privat säljare och med garanti, så om det hade varit några direkta fel på grejerna så hade det bara varit att komma tillbaka. Och provkörningen av bilen hoppade jag över eftersom det var samma modell som förra bilen, fast betydligt mycket nyare. Den var inte helt ny, men satte man sig i den så luktade den ny. Ber för övrigt om ursäkt för off-topic.
Haha de e lugnt! Hoppas du njuter av objektivet lika mycket som me bilen 😊
Gammal 2019-03-01, 10:14
iSolen.se

snap01 skrev: Om du tillhör nikon pro så får du låna prylar o testa av nikon. Jag har lånat tilt Shift optik av dom. Har inga större problem att få testa grejer från yrkesbutik heller.
Jo har lånat grejer där också men det är inte samma sak som det vi pratade om. Att låna i sin stammisbutik är tillgängligt för även icke NPS.
Besvara

Bokmärken

Taggar
200-500mm , hyra , köpråd , nikon , objektiv

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.

Elinchrom ELB 500 TTL