Annons

Fel färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Har precis från hem min akryltavla från Bestcanvas. Riktigt fin kvalitet måste jag säga. Dock så stämmer inte färgerna riktigt. Min bild har en del magentaton i dom ljusa partierna, men på tavlan så är det mycket mindre magenta. Det är istället en gulare ton. Bilden blev inte direkt sämre, bara annorlunda.

Har en Imac 27"
Min bild ser dock exakt likadan ut oavsett om jag kollar på datorn, iPhone,samsung galaxy, eller ipaden så att det ska vara fel på min skärm tror jag inte.

Kan man räkna med att färgerna blir EXAKT likadana som på skärmen eller är det godtagbart att dom är lite annorlunda? går det att jämföra en skärm som lyser och en utskrift?

om jag vill beställa igen därifrån, skulle man då kunna "värma upp" bilden lite extra med magenta kanske? Eller är det inte så enkelt?
 

PerKr

Aktiv medlem
Har precis från hem min akryltavla från Bestcanvas. Riktigt fin kvalitet måste jag säga. Dock så stämmer inte färgerna riktigt. Min bild har en del magentaton i dom ljusa partierna, men på tavlan så är det mycket mindre magenta. Det är istället en gulare ton. Bilden blev inte direkt sämre, bara annorlunda.

Har en Imac 27"
Min bild ser dock exakt likadan ut oavsett om jag kollar på datorn, iPhone,samsung galaxy, eller ipaden så att det ska vara fel på min skärm tror jag inte.

Kan man räkna med att färgerna blir EXAKT likadana som på skärmen eller är det godtagbart att dom är lite annorlunda? går det att jämföra en skärm som lyser och en utskrift?

om jag vill beställa igen därifrån, skulle man då kunna "värma upp" bilden lite extra med magenta kanske? Eller är det inte så enkelt?
Nej, man kan inte räkna med att det stämmer exakt mellan skärm och utskrift såvida man inte har kalibrerat skärmen efter utskriften. Och det är väl kanske det du ska göra innan du "värmer upp" bilden om resultatet ska bli mer förutsägbart?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej, man kan inte räkna med att det stämmer exakt mellan skärm och utskrift såvida man inte har kalibrerat skärmen efter utskriften. Och det är väl kanske det du ska göra innan du "värmer upp" bilden om resultatet ska bli mer förutsägbart?
ja en kalibrering kanske vore på sin plats. Men kan man lita på att bestcanvas har 100% rätt färger då?

som sagt så ser ju bilden precis likadan ut oavsett vart jag än tittar ifrån, och är det inte lite konstigt att alla visar EXAKT lika fel om du förstår vad jag menar?
 

AWid

Aktiv medlem
...................
som sagt så ser ju bilden precis likadan ut oavsett vart jag än tittar ifrån, och är det inte lite konstigt att alla visar EXAKT lika fel om du förstår vad jag menar?
Datorer, plattor och telefoner visar regelmässigt färger för kalla (drar åt blått) om de inte kalibreras. "Ser bättre ut" gissar jag att producenterna tycker. Min gissning är därför att dina skärmar hemma visar "exakt fel" medan utskriften från labbet är "ungefär rätt":)
Jag tycker att om man gör utskrifter (själv eller hos ett labb) "måste" skärmen kalibreras (profileras). Man kan inte se med ögonen om skärmen visar fel färger.

Men börja med att kontakta labbet och be att de tittar på filen igen. Det kan naturligtvis bli fel i deras processer också. Men min gissning (utan att veta ett dugg:) är att det är din skärm som visar fel.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Datorer, plattor och telefoner visar regelmässigt färger för kalla (drar åt blått) om de inte kalibreras. "Ser bättre ut" gissar jag att producenterna tycker. Min gissning är därför att dina skärmar hemma visar "exakt fel" medan utskriften från labbet är "ungefär rätt":)
Jag tycker att om man gör utskrifter (själv eller hos ett labb) "måste" skärmen kalibreras (profileras). Man kan inte se med ögonen om skärmen visar fel färger.

Men börja med att kontakta labbet och be att de tittar på filen igen. Det kan naturligtvis bli fel i deras processer också. Men min gissning (utan att veta ett dugg:) är att det är din skärm som visar fel.
ska höra med labbet och se vad dom säger
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vilken färgrymd skickade du till dom? sRGB är det enda som fungerar.

/Stefan
Adobe 1998. Har hört att det är just den man ska använda vid utskrift.
Kan du utveckla lite?

Glömde nämna det men när jag skickar efter vanligs försttorningar från Crimson så ser färgerna i stort sett identiska ut Som på skärmen. Det är ju konstigt om det nu är min skärm det är fel på
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Adobe 1998. Har hört att det är just den man ska använda vid utskrift.
Kan du utveckla lite?

Glömde nämna det men när jag skickar efter vanligs försttorningar från Crimson så ser färgerna i stort sett identiska ut Som på skärmen. Det är ju konstigt om det nu är min skärm det är fel på
De som säger att aRGB är bäst för utskrift måste även förutsätta att systemen accepterar färgrymden.
Det gör inte bestcanvas.
Är man osäker är sRGB bästa valet.

Tillägg: crimson stödjer färgrymder.

/Stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
De som säger att aRGB är bäst för utskrift måste även förutsätta att systemen accepterar färgrymden.
Det gör inte bestcanvas.
Är man osäker är sRGB bästa valet.

Tillägg: crimson stödjer färgrymder.

/Stefan
Åfan. Då är det kanske där problemet ligger då.
Då ska jag ändra till srgb och se istället.
Tack så mycket för det tipset 😊
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hade jag varit dig hade jag klagat. Tror inte de uppdaterat hemsidan att de endast stödjer sRGB. Jag har alltid fått gratis ny tillverkning när det felat.

/Stefan
Det kan jag göra. Klaga på att det inte finns någon info om det alltså?

Eller att färgerna är fel rent generellt.
Dom kan ju bara säga att min skärm ska kalibreras.

Har du varit tvungen att skicka tillbaka den gamla tavlan då?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det kan jag göra. Klaga på att det inte finns någon info om det alltså?

Eller att färgerna är fel rent generellt.
Dom kan ju bara säga att min skärm ska kalibreras.

Har du varit tvungen att skicka tillbaka den gamla tavlan då?
Jag hade klagat på att färgerna inte stämmer och i samma veva frågat om deras system verkligen stödjer argb.
Nej jag har alltid fått behålla tavlorna.
Och ja, jag har klagat på samma sak.

/Stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
bestcanvas har inget nummer till sverige utan man kan bara ringa till tyskland, och jag kan inte tyska så jag har mailat.
Fick svar förut och är inte säker på om dom använt google translate eller inte för jag förstår inte riktigt. Jag sa att färgerna inte stämde och frågade om färgrymden.

Ett dygn senare fick jag svar och dom skrev att jag skulle ta kort på skadorna (vilka skador) ? och även lägga ett vitt papper brevis duken (vilken duk) ? för att lättare se skillnad på kontrasterna.

Jag fattar ingenting av detta mailet. Dom kan ju inte mena att dom ska utvärdera färgerna på tavlan via ett foto som jag tagit?
Dom måste väl veta att det inte är så lätt att fotografera en tavla och få färgerna rätt.

Sen att det tar ett dyn mellan varje mail också är ju ganska frustrerande. Varför inte bara ha en vettig kundtjänst?
 

afe

Aktiv medlem
Håller man väldigt låga priser är det svårt att också ha en vettig kundtjänst (folk kostar pengar).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har fått svar från Bestcanvas nu och dom avvisar min reklamation.

Skickade dessa två bilder till dom för att visa skillnaden mellan min skärm och utskrift


Så här skriver dom

"Hej Andreas,

tack för ditt meddelande.

Jag beklagar att du inte är nöjd med den levererade beställningen. Jag har pratat med både grafikavdelningen och produktionen, tryckresultatet motsvarar originalfilen du laddade upp.

I förhandsgranskningen kan du se hur din canvastavla kommer att se ut. Observera att vi har ingen möjlighet att manuellt bearbeta eller beskära bildfilar. En formatanpassning sker automatiskt men systemet kan inte urskilja bildfilar som är oskarpa eller för mörka.

Jag måste därför avvisa reklamationen.

Tack för din förståelse.



Med vänliga hälsningar

Rachel Crosby"
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Tråkiga att höra. Har dock svårt att ställa mig på någons sida här. Fick faktiskt läsa om tråden lite.
Du har ingen aning om din skärm representerar verkligheten. Jag har en ipad, iphone, samsung tfn. Alla visar olika där apples visar en mer kall version. Sen har jag 2 kalibrerade skärmar. Det är dessa jag redigerar på och godkänner. Men jag tittar även på bilderna på de andra skärmarna för att få en uppfattning om hur andra kommer uppleva bilden.


Angående Bestcanvas och andra tryckerier, står det inte på hemsidan om de stödjer andra färgrymder och andra filtyper så anta alltid de endast stödjer JPG och sRGB. Är man osäker så kontakta och verifiera. Anta aldrig nåt.


/Stefan
 

AWid

Aktiv medlem
När jag ser bilderna du lagt upp tror jag ännu mer på min gissning i inlägg 4, d v s din skärm behöver kalibreras.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har köpt 4 stora 1m canvas från Bestcanvas, det var inga större färgavvikelser i de jag fick, dock så var det inte de nyanser i mina bilder som det är i din.

Jag reklamerande en canvas jag köpt från Fujidirekt en gång, där det gråblå gick i lila fick en canvas till gratis men den nya hade samma färgstick som den första så även om jag gjorde som du gjort med foto och beskrivning så blev det inte bättre.

Det jag iaf har lärt mig man ska göra är att kryssa ur rutan om förbättringar, iaf Fuji har den som default att de justerar bild såsom de tycker men det vill man oftast inte.

Kan du inte lägga upp bilden här så kan vi bedömma den med våra skärmar hur den ser ut.

Tycker deras svar var lite konstigt om beskärningar mm, tror du att de förstått problemet?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om ni vill se bilden så finns den i mitt galleri här. I mitt norgegalleri.
Kanske är lättare att jämföra därifrån.

Om dom förstått mitt problem så är jag osäker då jag skrev längre upp också att jag vet inte om dom använt Google translate eller inte. Tycker som skriver konstigt samt svarar och pratar om saker som inte har med detta att göra.
 
ANNONS