Annons

Objektivets påverkan på skärpan vid video

Produkter
(logga in för att koppla)

_OLLE_98

Medlem
Hej, jag ska precis köpa en canon 7d och använda den till 99% video. Jag kommer att använda Magic Lantern för att filma i raw formatet men det är en annan historia. I alla fall behöver jag någon form av normalzoom till kameran och nu undrar jag som rubriken lyder hur mycket objektivet påverkar skärpan när man använder kameran till video? Man har ju hört att det ska ha ganska stor påverkan på foto men är det så stor skillnad när man filmar? Behöver man verkligen den dyraste L series linsen? Här nedan är några olika objektiv som min budget kan tillåta. Kommer det vara någon vidare skillnad i skärpa mellan dessa objektiv vid filmning eller är det bara andra skillnader (byggkvalitet, autofokus mm detta värderar jag främst efter skärpan har sagt sitt om den nu har någon betydelse!?)

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM

Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM

Jag undrar lite extra mycket om canon 17-85 för men verkar kunna få tag i det för ganska liten summa pengar!

MVH Olle
 
Hej, jag ska precis köpa en canon 7d och använda den till 99% video. Jag kommer att använda Magic Lantern för att filma i raw formatet men det är en annan historia. I alla fall behöver jag någon form av normalzoom till kameran och nu undrar jag som rubriken lyder hur mycket objektivet påverkar skärpan när man använder kameran till video? Man har ju hört att det ska ha ganska stor påverkan på foto men är det så stor skillnad när man filmar? Behöver man verkligen den dyraste L series linsen? Här nedan är några olika objektiv som min budget kan tillåta. Kommer det vara någon vidare skillnad i skärpa mellan dessa objektiv vid filmning eller är det bara andra skillnader (byggkvalitet, autofokus mm detta värderar jag främst efter skärpan har sagt sitt om den nu har någon betydelse!?)

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM

Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM

Jag undrar lite extra mycket om canon 17-85 för men verkar kunna få tag i det för ganska liten summa pengar!

MVH Olle
Det korta svaret är: ja.

Ett mindre skarpt objektiv ger mindre skarp film. I många fall är rörlig bild mer förlåtande men inte när det gäller skärpan.

Vilket av ovanstående objektiv du väljer är helt kopplat till vad det är för typ av film du ska göra.
 

flutte

Aktiv medlem
Hej, jag ska precis köpa en canon 7d och använda den till 99% video. [...] Här nedan är några olika objektiv som min budget kan tillåta.
Om du främst ska använda kameran till film, så ska du välja objektiv anpassade för film. De har bland annat mycket tystare och stabilare autofokus. För Canons del, så är det objektiv med STM-motor, inte USM-motor. Det är prio 1, om du inte uteslutande tänker använda manuell fokus.

Visst är det så att skarpare objektiv är skarpare i alla lägen, men vid stillbilder har man kanske 20Mpx upplösning, fast vid video så har man normalt 2Mpx (HD), och det - tillsammans med det faktum att objekten är rörliga, gör att skillnaden är mindre.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Canon EOS 7D är främst en stillbildskamera.
Fundera gärna på att skaffa en Panasonic G7 eller GH4, de är bättre på att filma.

Annars bör du precis som Flutte påpekar satsa på STM-objektiv för video.
Zoomobjektiv bör helst ha konstant ljusstyrka (bländare) över hela zoomomfånget.
Sigma 17-50mm f:2,8 OS går utmärkt att filma med, fast den har förstås ingen STM-motor.
 

PMD

Aktiv medlem
Zoomobjektiv bör helst ha konstant ljusstyrka (bländare) över hela zoomomfånget.
Det är väl inte helt nödvändigt? Om man ställer in en bländare som går att åstadkomma över hela zoomområdet så duger det bra. För zoomobjektiv med varierande ljusstyrka över brännviddsområdet betyder det dock oftast en ganska liten bländare, men det är ett annat problem.
 

hne

Aktiv medlem
Om autofokus i video är prioriterat är nog 70D lämpligare än 7D. 7DmkII är förvisso också bra men har inte touch-skärm så val av fokuspunkt blir lite mer omständligt.
 

_OLLE_98

Medlem
Tack för svaren! jag kommer inte använda AF under själva video inspelningen men det kan vara ändå vara en fördel med snabb och säker AF. Visst finns det många kameror som är bättre än 7D som Gh4 mm min budget är inte så stor jag går fortfarande på gymnasiet. Därför jag vill ha just Canon 7d är pga vad Magic Lantern kan skapa med denna kamera. exempelvis kommer jag kunna filma i strax under 1080p med 60fps i RAW formatet. Magic Lantern är inget och förlita sig på men det är ett bra sätt att få valuta för pengarna. Kommer skillnaden i skärpa mellan objektiven jag har angivet märkas? sen en till kort fråga: Vad skulle ni säga är maximum antal exponeringar man ska ha vid köp av en begagnad 7d om jag kommer att använda den till video?
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Om du främst ska använda kameran till film, så ska du välja objektiv anpassade för film. De har bland annat mycket tystare och stabilare autofokus. För Canons del, så är det objektiv med STM-motor, inte USM-motor. Det är prio 1, om du inte uteslutande tänker använda manuell fokus.

Visst är det så att skarpare objektiv är skarpare i alla lägen, men vid stillbilder har man kanske 20Mpx upplösning, fast vid video så har man normalt 2Mpx (HD), och det - tillsammans med det faktum att objekten är rörliga, gör att skillnaden är mindre.
Drar man nytta av STM-objektivens "filmfokusering" på en 7D?
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä. En 7D kan ändå inte köra med någon vettig följande fokus under filmning. Det är en stillbildskamera som kan filma, inget annat.
Därför går det bra med USM-objektiv till den, men om det sen sker ett byte till en kamera med dual-pixel AF, då ångrar man sig kanske.
EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM är ett objektiv som är sådär, bara. Det kostar därefter också. Exempelvis EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är betydligt bättre, men det syns förstås på prislappen också. Begagnade 17-85 är inte dyra.
 

flutte

Aktiv medlem
Nä. En 7D kan ändå inte köra med någon vettig följande fokus under filmning.
Jag vet inte hur mycket som skiljer min 760D från en 7D i form av filmstöd, men om jag försöker filma med min 50/1.4 USM, så är det i princip värdelöst med autofokus. Autofokusen är alldeles för ryckig; USM-motorerna är ju primärt gjorda för att fokusera snabbt - inte mjukt, till skillnad från STM-motorerna.
 

PMD

Aktiv medlem
70D har väl inte följande autofokus som 7D har?
EOS 70D är en mycket mer praktisk videokamera än EOS 7D. EOS 7D är en mycket bra actionkamera vars främsta egenskaper är bortkastade om man bara ska använda den för video.

EOS 70D har pekskärm med vilken man kan välja var kameran ska fokusera automatiskt. Därefter kan man peka på en annan fläck på skärmen varvid kameran gör en fokusövergång dit. Med ett STM-objektiv får man en riktigt mjuk övergång. Mycket enklare än att fokusera manuellt, och antagligen också mjukare för de flesta av oss.

Skärmen på EOS 70D är dessutom vridbar vilket är rätt praktiskt vid videoupptagning.

EOS 70D har följande (eller snarare kontinuerlig) AF för video, men det har såvitt jag vet inte EOS 7D (men jag är inte helt säker på den senare).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog också mer praktiskt med en EOS 70D än med än EOS 7D, pga den vridbara skärmen.
 
EOS 70D är en mycket mer praktisk videokamera än EOS 7D. EOS 7D är en mycket bra actionkamera vars främsta egenskaper är bortkastade om man bara ska använda den för video.
Jodå, jag vet vad 70D kan. Den har dock inte 7D Mark II:s följande autofokus, vilken är grym.

Nu såg jag dock att trådskaparen är på jakt efter en begagnad 7D och inte den nya modellen, så där vår diskussion utanför ämnet.
 

_OLLE_98

Medlem
kamera valet är en annan sak och som sagt undrar jag mer om själva objektivet. Är det någon som vet om det är någon skillnad i skärpa mellan Sigma 17-50 och 17-70 (ps jag har filmat i typ 2 år och alla dessa fokus saker mm är inget problem för mig jag är bara ut efter lite mer lärdom om objektiv!)
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, jag vet vad 70D kan. Den har dock inte 7D Mark II:s följande autofokus, vilken är grym.
För video har väl EOS 7DII ungefär samma sorts AF som EOS 70D? Båda torde dock vara bättre än EOS 7D just för video.

Nu avser ju TS att fokusera helt manuellt så AF-egenskaper är å andra sidan tämligen irrelevanta.

Nu såg jag dock att trådskaparen är på jakt efter en begagnad 7D och inte den nya modellen, så där vår diskussion utanför ämnet.
Nä, precis. Jag trodde dock att du syftade på just EOS 7D eftersom du skrev det. :)
 

peranders

Aktiv medlem
Hur lätt är det att ställa in skärpan manuellt när man filmar? Sådär, skulle jag säga. Att ha en vridbar displaj underlättar högst avsevärt vid filmning i knöliga vinklar.
 
ANNONS