Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenhus under 2000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

xQubeZ

Aktiv medlem
Enda jag kan säga är att jag skulle aldrig köpa nåt viktigt från Ali express.

Tänk på att vattenhusets funktion är o skydda ditt kamera hus som kanske kostar x antal tusen.

Är inte direkt något man vill spara in på o riskera att ta sönder sin kamera, tror knappast försäkringar täcker det heller ifall ditt undervattenshus börjar läcka.

Är det värt o riskera o kasta 10-15k i sjön för att man köper ett billigt undervattenshus?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hehe. japp. Det är därför jag undrar. Väletablerade märken på vattenhus är ju så galet dyra.
Förstår att du tycker det. Det var en av anledningarna till varför jag köpte en Nikon 1 AW 1 istället. Betydligt billigare än ett undervattenshus. Sedan gäller väl regeln att man får vad man betalar för, även när det gäller undervattenshus, antar jag ? Det finns säkert skäl till varför dom är så dyra ;-).
 
Enda jag kan säga är att jag skulle aldrig köpa nåt viktigt från Ali express.

Tänk på att vattenhusets funktion är o skydda ditt kamera hus som kanske kostar x antal tusen.

Är inte direkt något man vill spara in på o riskera att ta sönder sin kamera, tror knappast försäkringar täcker det heller ifall ditt undervattenshus börjar läcka.

Är det värt o riskera o kasta 10-15k i sjön för att man köper ett billigt undervattenshus?
Om det fungerar är det ju lätt värt att satsa på ett som är 20k billigare. Men det vet man ju inte innan någon har testat. : )

Det ser lovande ut på bilder med snarlik låsning och dubbla packningar samt lampa som indikerar på fukt. Precis som de dyra varianterna.

Tack för dina tankar.
 
Förstår att du tycker det. Det var en av anledningarna till varför jag köpte en Nikon 1 AW 1 istället. Betydligt billigare än ett undervattenshus. Sedan gäller väl regeln att man får vad man betalar för, även när det gäller undervattenshus, antar jag ? Det finns säkert skäl till varför dom är så dyra ;-).
Har också funderat på det. Tycker man tappar lite av systemkamerans kreativitet med den typen av kamera bara. Samma med GoPro. Men det är nog svårt att vara kreativ i en fors ändå : )
Tack för dina svar!
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog lättare att vara kreativ om man slipper ha kameran i ett extrafodral med genomföringar för knappar och spakar. Hur gör man för att använda en pekskärm med ett undervattenshus, t.ex.?

Jag håller med Tony om att en Nikon 1 AW 1 är ett mycket bra alternativ. Själv var jag lite mer modest och köpte en badkompakt istället (en Olympus TG-4 som tål att tas ner till 15m djup). Den är rätt kul att snorkla med.
 
Har du läst manualen till Nikon 1 AW 1 ? Om inte, gör det. Den har inställningsmöjligheter som räcker och blir över, tro mig...F ö så är Nikon 1 AW 1 en systemkamera ;-).
Nej det har jag inte gjort. Men var nära att köpa en när jag köpte min Sony a6300. Ville komma ner i liten storlek. Det föll på autofokusen. Ni har helt rätt, det är ett bra alternativ. Mest fascinerad av att det finns så sjukt billiga vattenhus på eBay och blir ju lite sugen på att höra om någon testat dem. : )
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det föll på autofokusen.
Om mitt minne inte sviker mig, kan man få 15 b/s (med följande autofokus) och upp till (30 eller 60 b/s) med singelautofokus. Behöver du högre hastighet än det ?
Ni har helt rätt, det är ett bra alternativ.
Jag köpte min som ett komplement/ersättare till mobilen. Kan inte säga att jag är besviken med de bildfiler den levererar (inte minst i jämförelse med vad mobilen klarar av).
Mest fascinerad av att det finns så sjukt billiga vattenhus på eBay och blir ju lite sugen på att höra om någon testat dem. : )
Förstår det. Men som tidigare nämnts, så får man (för det mesta) vad man betalar för. Men om du bestämmer dig för att göra ett köp, får du gärna återkomma med en recension efter att att du använt det (ett antal ggr ;-)).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag håller med Tony om att en Nikon 1 AW 1 är ett mycket bra alternativ. Själv var jag lite mer modest och köpte en badkompakt istället (en Olympus TG-4 som tål att tas ner till 15m djup). Den är rätt kul att snorkla med.
Jag hade funderingar på att köpa en Olympus TG-4 själv, men det blev en Nikon 1 AW 1 istället. Bägge klarar f ö djup ner till 15 meter. Därutöver har jag ingen övrig jämförelse (och jag minns inte vad det var som gjorde att valet föll på Nikonen, men jag tror det hade att göra med att man kan byta glugg på den).
 

MARINFOTO

Aktiv medlem
"Undervattenshus"

Hej !
I den händelse någon är intresserad har jag ett undervattenshusens Rolls Royce (Seacam Silver) i nyskick till salu extremt billigt.
Med följer en välvårdad kamerakropp (Nikon D200) som inte tillhör de allra senaste kameramodellerna,
men som är en mycket bra kamera för uv-foto. Med följer också en silverfärgad Pelikanväska och en dyklampa.
Priset är 15000:- (kostar ca 45000:).
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Det är nog lättare att vara kreativ om man slipper ha kameran i ett extrafodral med genomföringar för knappar och spakar. Hur gör man för att använda en pekskärm med ett undervattenshus, t.ex.?

Jag håller med Tony om att en Nikon 1 AW 1 är ett mycket bra alternativ. Själv var jag lite mer modest och köpte en badkompakt istället (en Olympus TG-4 som tål att tas ner till 15m djup). Den är rätt kul att snorkla med.
Jag ser absolut fördelen med att kunna använda en pekskärm, men det är långt ifrån avgörande tack och lov. Det finns fördelar med att köra utan skal, men också nackdelar. Ett läckage i ett UV-hus behöver absolut inte vara något slutgiltigt, men läcker det in det minsta i en ren UV-kamera är det oftast kört. En droppe salt i elektroniken och det är bara att kasta. En större spak med utväxling som ger lite "slaglängd" i t ex avtrycket är rätt bra. Efter någon timme under vattnet inte alltid finmotoriken riktigt som man önskar sig och det behöver inte vara speciellt kallt i vattnet för det.

Jag har själv längtat efter en riktigt bra dedikerad UV-kamera sedan Nikon lade ner Nikonosserien. Tyvärr är inte AW1 den kameran. Åtminstone inte än. Det är absolut en trevlig bad och äventyrskamera som även funkar att ta semesterbilder med under snorkling, men det är inget alternativ till en kamera i riktigt dykhus. Det jag framförallt saknar (förutom det självklara i vattentäthet till vettiga dykdjup) är objektiv anpassade för UV-foto. Under vattnet är det ffa kraftiga vidvinklar och rena makron som används. Tyvärr saknas det fortfarande.

Sedan det där med billiga UV-hus. Det finns exempel på bra hus som är billiga och klart sämre som kostar skjortan, så sanningen att man får vad man betalar för gäller verkligen inte alltid under ytan. Sök på rena UV-fotosidor som t ex wetpixel för att leta erfarenheter om eBay-skalen. De behöver inte alls vara skräp. Det går ju att ta ner skalet tomt till rejält djup och där testa alla genomföringar och reglage, innan men stoppar i sin dyra kamera. Funkar det då och man sedan sköter om sitt hus borde det funka .
 

PMD

Aktiv medlem
Nikonos var betydligt enklare kameror än vilken digital badkamera som helst. Jag har en Nikonos II som jag använde på 1970- och 1980-talen. Det finns bara två reglage på kameran (plus returspolningsvev) och två på objektiven.

En digital Nikonos skulle av nödvändighet bli en ganska annorlunda kamera, men jag håller med om att Nikon 1 AW 1 inte bör räknas som en arvtagare till Nikonos-serien.
 

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej,

Meikon-husen har fått uteslutande bra kritik på utländska forum, både funktionellt och relaterat till priset.

Har själv ett till min X-T1 på väg hit från Wish.com, med 50% rabattkod hamnade det på ca 900 riksdaler... inte för att jag tror jag kommer använda det jättemycket, men ändå.
Är väl såklart lite sådär halvt nervös att stoppa in kameran i det - men det hade jag varit med ett undervattenshus för 20000 också!

Blir väl att prova det utan kamera i badkaret först :)
 

Azrael

Ny medlem
Jag har ett Meikon hus till en Sony A6000 (som jag köpte bara som undervattenskamera). Det fungerar helt KANON för min användning (snorkling hyfsat nära ytan). Jag har googlat det sönder och samman, och hittar absolut inget som tyder på att de skulle läcka oftare än några andra hus, det verkar nästa alltid vara packningen som pajar.

Vad folk verkar tveksamma till är snarare om knapparna fungerar bra på större djup, men ska du inte fota med blixt så är det bara att glömma att gå djupare än 8-10 meter. Nära ytan funkar de hur bra som helst, jag hade en sån påse från Ewa-Marine förut och den är helt omöjlig att hantera under vatten (funkar ok över ytan dock).

Köp en beggad A6000 om du är rädd om 6500 och var EXTREMT noga med att hålla packningen ren när du stänger det.

Finns några bilder här: http://myfishstuff.tumblr.com/
 
ANNONS