Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CES 2018: Portabel fotoskärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Då blir det lite knepigt att göra en flygresa med den. Jag skulle tänka både en och tre gånger (minst!) innan jag la en bildskärm i en incheckad resväska.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Då blir det lite knepigt att göra en flygresa med den. Jag skulle tänka både en och tre gånger (minst!) innan jag la en bildskärm i en incheckad resväska.
För egen del beställde jag en sådan här strax innan jul (som julklapp till mig själv =)), med denna konfigurationen;
Skärmklipp.JPG
och tur var väl det, för det hade ryktats om att årets upplaga av denna modell skulle utrustas med Micro-SD port istället för som det är på min, med SD-kortplats, (vilket f ö visade sig vara ett korrekt rykte). Tänkt att ha med mig den när jag är på resande fot.

Tyvärr täcker skärmen bara ~92 % av sRGB, men det duger när man är "on-the-fly" och för publicering på nätet. Om man skulle lyckas få till en vettig RAW-fil, så har (åtminstone jag) en stationär dator hemma, med en NEC-skärm tillkopplad.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den går garanterat inte ner i en kameraväska (eller ens en vanlig laptopväska för den delen).
Har inte heller förstått vad som gör denna skärm mer portabel än andra 22”. Min syster var på Siba för en 15 år sedan och skulle ha en portabel skrivare, de sa då att alla skrivare är portabla, detta verkar ju vara något liknande
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vill man ha en bra och skarp skärm som är enkel att ta med sig får man nog köpa en field monitor från tex SmallHD eller liknande. De är inte billiga men är enda rimliga slternativet jag skulle kunna tänka mig ifall man vill ha en bra skärm i ett litet format.
 

martinot

Aktiv medlem
Har inte heller förstått vad som gör denna skärm mer portabel än andra 22”. Min syster var på Siba för en 15 år sedan och skulle ha en portabel skrivare, de sa då att alla skrivare är portabla, detta verkar ju vara något liknande
Portabilitet

Den är mycket energisnål och kan därför drivs direkt (både bild och ström) via en enda USB-C-kabel till din bärbara dator. Du behöver inte släpa på någon separat strömförsörjningsenhet. Den har en bildskärmsfot som både är mycket lätt och enkelt ihopfällbar till ett platt paket. Själva skärmen är extremt tunn och lätt för sin storlek och tekniska prestanda.

Foto/videoapplikation

Gällande just för både foto- och videoappliaktioner (vissa videoproduktionsteam använder som större portabel monitor vid filminspelning) så har den en responstid på 0,1 millisekunder, 4K-skärm med pixeldensitet på 204 ppi (22":are), har stöd för HDR, 10-bitars färger samt täcker 99% av DCI-P3.

Se denna videon för mer info så förstår du bättre: https://youtu.be/r9MfBhfVkaQ

Själv så tycker jag idéen är grym. Perfekt med en kraftfull bärbar (tex. MBP15) och ta med till landet eller fjällstugan så får du en hel portabel redigeringsstudio med dig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Portabilitet

Den är mycket energisnål och kan därför drivs direkt (både bild och ström) via en enda USB-C-kabel till din bärbara dator. Du behöver inte släpa på någon separat strömförsörjningsenhet. Den har en bildskärmsfot som både är mycket lätt och enkelt ihopfällbar till ett platt paket. Själva skärmen är extremt tunn och lätt för sin storlek och tekniska prestanda.

Foto/videoapplikation

Gällande just för både foto- och videoappliaktioner (vissa videoproduktionsteam använder som större portabel monitor vid filminspelning) så har den en responstid på 0,1 millisekunder, 4K-skärm med pixeldensitet på 204 ppi (22":are), har stöd för HDR, 10-bitars färger samt täcker 99% av DCI-P3.

Se denna videon för mer info så förstår du bättre: https://youtu.be/r9MfBhfVkaQ

Själv så tycker jag idéen är grym. Perfekt med en kraftfull bärbar (tex. MBP15) och ta med till landet eller fjällstugan så får du en hel portabel redigeringsstudio med dig.
Tack för information, jo den kan nog ha en marknad, fast mer innovativt hade kanske varit en vikbar eller hoprullningsbar
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för information, jo den kan nog ha en marknad, fast mer innovativt hade kanske varit en vikbar eller hoprullningsbar
Det finns redan teknik för det. Det är inte brist på innovationer eller idéer, men en fråga om att få till tekniken i en produkt på ett praktiskt sätt.

Än så länge har man en hel del både praktiska (tex. rullen man förvarar skärmen i, och dess styrelektronik) och även kostnadsmässiga problem att brottas med.

Om en 10-15 år så kan vi säkert ha något vettigt på marknaden som är litet nog för portabelt bruk (fram tills dess så handlar det nog om att göra skärmen så grymt tunn och lätt som möjligt).

För en större applikation (TV hemma) och koncept så se denna från LG på årets CES:
https://www.youtube.com/watch?v=A-Yumjyd-Fs
 
ANNONS