Annons

Vilken blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Vill skaffa en kraftigare blixt. Inte direkt i behov av fjärrutlösare men vill kunna fota en serie i snabb följd när det är lite dunkelt.
Vet inte om det här kan vara upplysande (!) för dig, men i det här albumet finns bland en hel del annat bilder tagna vid nattorienteringsarrangemang.

Då står jag oftast i en mörk skog, utan reflekterande väggar, och vill kunna ta bilder någorlunda tätt inpå varandra. Ibland ser jag ju inte förrän blixten slår att det kom en gren mellan mig och motivet, och då är det bara till att trycka igen.

I det albumet är det använt en eller några Canon 580 EX-II, där den på kameran (som i regel har längst till motivet) har en CP-E4 extra batteripack, för att få kortare uppladdningstid.
Numera har jag övergått till Speedlite 600 EX-RT, men styrkan i blixtarna är ju densamma. Optisk kommunikation med fjärrblixt går ofta bra i skogen, eftersom man ändå måste arrangera ev. hjälpblixt på ett någorlunda förutbestämt sätt. Annars blir bilden inte bra ändå.

Här sitter jag vid ena sidan om en stig, med en 580 EX-II på kameran, och har en likadan blixt på ett stativ på andra sidan stigen. Utan blixtarna var det i princip kolmörkt. En stig genom skogen.

Jag har förstått att du inte gärna vill betala vad några sådana här blixtar kostar, men bilderna ger ju ändå en uppfattning om vad motsvarande blixtar (även om du hittar billigare alternativ) kan åstadkomma i scenarion som verkar likna det du refererar till.
 

gliz68

Aktiv medlem
Fotar sporadiskt än.

Vet inte om det här kan vara upplysande (!) för dig, men i det här albumet finns bland en hel del annat bilder tagna vid nattorienteringsarrangemang.

Då står jag oftast i en mörk skog, utan reflekterande väggar, och vill kunna ta bilder någorlunda tätt inpå varandra. Ibland ser jag ju inte förrän blixten slår att det kom en gren mellan mig och motivet, och då är det bara till att trycka igen.

I det albumet är det använt en eller några Canon 580 EX-II, där den på kameran (som i regel har längst till motivet) har en CP-E4 extra batteripack, för att få kortare uppladdningstid.
Numera har jag övergått till Speedlite 600 EX-RT, men styrkan i blixtarna är ju densamma. Optisk kommunikation med fjärrblixt går ofta bra i skogen, eftersom man ändå måste arrangera ev. hjälpblixt på ett någorlunda förutbestämt sätt. Annars blir bilden inte bra ändå.

Här sitter jag vid ena sidan om en stig, med en 580 EX-II på kameran, och har en likadan blixt på ett stativ på andra sidan stigen. Utan blixtarna var det i princip kolmörkt. En stig genom skogen.

Jag har förstått att du inte gärna vill betala vad några sådana här blixtar kostar, men bilderna ger ju ändå en uppfattning om vad motsvarande blixtar (även om du hittar billigare alternativ) kan åstadkomma i scenarion som verkar likna det du refererar till.
Mitt intresse för foto började 1981 då jag va med i en fotoklubb som höll till på Rambergets försmlingshems vind i Göteborg/Hisingen. Gillar öppna vyer och trickfoto/effekter gärna nakna träd och landskapsöar...

Såg bilden på kontrollen. Ser cool ut. Finns det mer?
 

gliz68

Aktiv medlem
Nedrans osis

Hade ju beställt och betalat nämnda blixt med remote trigger. Den va slut i lagret så tillbaka på ruta ett igen.
 

gliz68

Aktiv medlem
Annat företag

Köpt en blixt nu. Ska ha något som jag kan lära mig med.
Det blev en, GODOX TT520II GN33 Flash light speedlite. Budgeten tillåter inte mer men den verkar vara ett bra val. Recycle 0.1-5 sek och wireless och så får jag se vad det är mer jag kan ha den till när jag lärt mig mer och vet vad den klarar. Jämförde med vissa föreslagna modeller och denna klarar mycket av dom i den högre klassen av "budgetmodellerna".

Tack för hjälpen.
Det blev den men ett annat företag.
Ca 130 billigare dessutom.
(Tur i oturen)
 

gliz68

Aktiv medlem
Hittade

Ja, jag länkade till hela albumet också.
Sen har jag orienteringsfotoalbum från många olika år, dessutom. Fast det är inte så ofta jag fotograferat just på nattorienteringar, men det var det som var mest relevant i den här tråden.
Är ny här på FS så det tog en stund innan poletten föll ned och jag fattade att det som va understruket va en länk. Skrev en kommentar till bilderna.
 

gliz68

Aktiv medlem
Hur använder man?

Hur använder man en sånhär?
Har klurat lite men lyckas inte löas hur den dom ska monteras. Min blixt har kommit. Ska testa den i kväll. SÅ STOR DEN VA. Hade räknat med att den skulle va 1/3 mindre.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Färgfilter
Hålls framför blixten för att färga ljuset.
Antingen för att harmonisera med ljus som är i rummet Lysrör/glödlampa osv för att slippa blandljus.
Eller för att du vill skapa färgeffekter. tex en färgad bakgrund.
 

gliz68

Aktiv medlem
Vet.

Färgfilter
Hålls framför blixten för att färga ljuset.
Antingen för att harmonisera med ljus som är i rummet Lysrör/glödlampa osv för att slippa blandljus.
Eller för att du vill skapa färgeffekter. tex en färgad bakgrund.
Jo men hur monterar man den.
Kollade på bilderna i annonsen och det verkar som att den monteras med medföljande självhäftande kardborreband. Vill inte klistra på ett sådant helst. Finns det bättre varianter av fäste för färgade plastark?
 

Yosemite

Medlem
Jo men hur monterar man den.
Kollade på bilderna i annonsen och det verkar som att den monteras med medföljande självhäftande kardborreband. Vill inte klistra på ett sådant helst. Finns det bättre varianter av fäste för färgade plastark?
Med en sån här: https://lumiquest.com/products/lumiquest-ultrastrap
Eller så använder du medföljande tejpkardborre - de brukar inte ger några bestående märken.
Alternativ DIY: det finns kardeborreband på löpmeter hos tex Panduro eller sybutiker :)
 
ANNONS