Annons

Geotagga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D7000 och skulle vilja geotagga mina bilder. På min Android-telefon har jag installerat "Easy GPS Logger" som spelar in en logg som lagras i GPX-format. Loggfilen innehåller GPS information och kan sedan skickas över till datorn. Men det är nu det krångliga börjar. Hur överför man GPS informationen till bildens EXIF-data? Jag har sökt efter olika program men jag har inte hittat något som fungerar.

Är det någon som har tips på program? Arbetsflöde?

Tack på förhand!

Dag S
 

Ventures

Aktiv medlem
I Lightroom kan du läsa in GPX-filen och synkronisera med bilderna. Du behöver synkronisera klockorna i kameran och mobilen eller vad du samlar gps-spåret i alternativt veta hur mycket som skiljer klockorna så kan du korrigera tiden i efterhand. Vet du var du varit är det också enkelt att dra och släppa bilderna på kartan i Lightroom.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett bra trick är att med kameran ta en bild av telefonens klocka det första man gör när man påbörjar en sekvens bilder som man vill geotagga.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tack för svaren.

Problemet är att jag inte använder Lightroom, men detta kan ju vara ett argument att skaffa programmet.
 

bomalt

Aktiv medlem
Om man använder Nikon kan man använda sig av programvaran Nikon ViewNX-i (gratis att ladda ned från Nikons hemsida). Finns för både PC och Mac. I den kan man läsa in en GPS-logg och sedan enkelt Geo-tagga sina bilder.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Jag gjorde ett test med att lägga in loggfilen som jag spelat in med "Easy GPS Logger" i Nikon ViewNX-i och det fungerade mycket smidigt. Precisionen är imponerande. Jag kanske inte kommer att geotagga mina bilder vid varje fototillfälle men det är helt klart en intressant och värdefull möjlighet. / Dag S
 
ANNONS