Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Efter att ha sökt en hel del på detta forum liksom många andra så funderar jag allt mer på en Dakine Ryggsäck Mission för min utrustning.

Det jag ska ha i den är bl a canon 17-40 F4L, 70-200 F4L IS, filter, stort kamerahus (1ds mark II tills vidare) mm. Jag ska ha den i Sverige, men även på längre äventyrsresor. Vill ha en neutral ryggsäck som även är bekväm på bröst som rygg.

Intresserad hur man kan täta den mot väta etc. om den har väderskydd i form av överdrag eller liknande.

Tar gärna emot tips om andra modeller och märken om du har några på lager.

tack på förhand!

Daniel
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har en Dörr Adventure Icebreaker ryggsäck Medium köpt från Cyberphoto.
Trivs kanon med den! Hela innanmätet kan för övrigt lyftas ut med ett enkelt handgrepp om man vill använda den som en "vanlig" rygga. Jag kan verkligen rekommendera denna. Finns även som mini resp. large.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ta en titt på Lowepros Rover-modeller. Finns några olika storlekar. Rejäl avdelning för icke-kamera-prylar. Mycket bra bärsystem. Ser ut som en "vanlig" ryggsäck. Inbyggt regnskydd (som jag dock inte haft anledning att testa ännu).
 

macgunde

Aktiv medlem
Båda intressanta ut, ska testa dakine och andra imorgon i bankeryd, ifall jag inte gillar den får jag ta mig en Närmre titt på denna dörr.

tack

Danne
 

Peter2meter

Avslutat medlemskap
Daniel är själv sugen på en Dakine Mission Photo som jag ska ha till en D80. Posta gärna dina intryck sen. Har inte möjlighet att själv kunna testa och känna på en där jag bor.

//Peter
 

henq

Aktiv medlem
Jag har Dakine Mission Photo och gillar den. Ingår inget regnskydd men jag har ett löst sen tidigare, dessutom är det ju en extra innerväska så det tar ett tag för vattnet att tränga in. Jag har iaf aldrig fått in vatten.
Nackdelen/fördelen med väskan är att den inte är särskilt djup, ett stort kamerahus går precis ner men prova först. Jag har min E3 med batterigrepp liggandes på sidan med påsatt glugg och det funkar fint. Lätt att ta upp eftersom greppet hamnar uppåt. Men det bästa är att man kommer in i kameradelen från baksidan. Det betyder att man alltid kan slänga ner väskan i snön/geggan för att få ut prylarna och ändå ha rena bärremmar efteråt.
 

macgunde

Aktiv medlem
Blev en Dakine Mission Photo efter att känt och klämt på den. Sitter bra på ryggen, bar fack mm. Kommer att skaffa ett regnskydd till den senare.
 

lifter

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på en Dakine Mission Photo, men jag är osäker på om min d300 med batterigrepp kommer att få plats, finns det någon som kan bekräfta om det går eller inte?

Mvh
 

pepperazzi

Aktiv medlem
Jag har en 20D med batterigrepp, och den ryms gott och väl tillsammans med ett 17-40L, 50 1.8 och sigma 150mm macro, plus blixt och lite småprylar i kamerablocket.
Det är lite tight att få ner kamera med batterigrepp, pga att kameraväskan inte är så djup, men det går. D300 och 20D borde väl vara rätt lika i storlek, så den borde rymmas.
 

macgunde

Aktiv medlem
Har för närvarande detta i min:

- Canon 1ds mark II
- 17-40 F4L
- 70-200 F4L IS
- 28-135 F3,5-5,6
- Blixt
- Lite småtillbehör

Kamerahuset känns lite tajt i höjdled då det kan kännas lite i ryggen, men inte så man stör sig extremt på det.
 

lifter

Aktiv medlem
Det verkar ju som att det inte blir så mycket marginal över, är det någon av er som har en som kan mäta hur djupt kamerablocket i ryggsäcken är?

Vore snelt.
 

macgunde

Aktiv medlem
Det är 13 cm från botten upp till dragkedjan.

Nja, får plats med det jag behöver plus lite till. Räcker gott tycker jag.

Mvh Daniel
 

lifter

Aktiv medlem
Hm, det är två centimeter för lite.

Det är ingen som bor i Uppsala som råkar ha en som jag kan provfylla? :)
 

macgunde

Aktiv medlem
Som sagt går den stänga ändå då mark II är djupare än 13 cm, men blir en liten utbuckning såklart.

Mvh Daniel
 

lifter

Aktiv medlem
Ja, d300+batterigrepp är mindre på bredden än på höjden, den är typ 16-17cm hög och typ 15 cm på bredden (mitt mätverktyg är lite dåligt).

Hur hög är din mkII?
 

macgunde

Aktiv medlem
Har den på bredden där den är ca 15 cm, det var de bästa sättet att placera kameran i denna rygga tyckte jag.

Danne
 
ANNONS