Annons

Stödlinjer i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

dextro

Aktiv medlem
På min Ixus 850 har jag stödlinjer i sökaren, ett ovärderligt hjälpmedel tycker jag.

Nu har jag köpt en D40 och tog för givet att det skulle finnas stödlinjer även på en systemkamera. Men tji fick jag, inte en stödlinje så långt ögat når.

Är det någon som vet vilka Nikonkameror som har stödlinjer??
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag hade för mig att det bara var proffskamerorna som hade hjälphorisont. Men jag kanske misstar mig.
 

Emil-G

Aktiv medlem
AndyK skrev:
Jag hade för mig att det bara var proffskamerorna som hade hjälphorisont. Men jag kanske misstar mig.
Stödlinjer är en sak, hjälphorisont är en annan. Det är bara D3 och D700 som har virtuell horisont, min D300 har bara stödlinjerna.
 

MikSwe

Aktiv medlem
ursäkta en canonägare, men på min camera kan man byta ut en skiva i sökaren så att man kan få stödlinjer. Finns säkert även på Nikon.
 

dextro

Aktiv medlem
MikSwe skrev:
ursäkta en canonägare, men på min camera kan man byta ut en skiva i sökaren så att man kan få stödlinjer. Finns säkert även på Nikon.
Det tål att kollas upp, kanske någon här som vet?? Har du någon länk till dessa skivor till sökaren??

razum skrev:
D50 och D60 saknar också stödlinjer de finns med från D70 och uppåt.
Mycket märkligt tycker jag... får väl bli minst en D70 nästa gång, eller övergång till Canon.

Hur är det förresten med LiveView på Nikons kameror, finns det någon som har det?
 

Emil-G

Aktiv medlem
dextro skrev:
[...] Hur är det förresten med LiveView på Nikons kameror, finns det någon som har det?
Ja, på de tre dyraste; D300, D700 och D3. Om du tänker använda LiveView på samma sätt som du gör med din Ixus kommer du att bli besviken, det är inte så det är tänkt och det är inte så det fungerar.
 

Pialinn

Ny medlem
Skyddsplast

Hej Lasse Andersson!

Var inne hos Kjell&co idag och köpte skyddsplast till min nya kamera och hör och häpna: Den hade stödlinjer!

Kanske något för dig!?
 

dextro

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Ja, på de tre dyraste; D300, D700 och D3. Om du tänker använda LiveView på samma sätt som du gör med din Ixus kommer du att bli besviken, det är inte så det är tänkt och det är inte så det fungerar.
Om nu inte LiveView funkar lika på en systemkamera jämfört med t ex en Ixus, vari består skillnaden?

Pialinn skrev:
Hej Lasse Andersson!

Var inne hos Kjell&co idag och köpte skyddsplast till min nya kamera och hör och häpna: Den hade stödlinjer!

Kanske något för dig!?
Hade varit utmärkt om den hade haft LiveView, dvs att man kan titta i displayen istället för sökaren.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
dextro skrev:
Har du någon länk till dessa skivor till sökaren??

Cynberphoto har en del olika att välja mellan, dock ser det dåligt ut för Nikonägare. Vi Canonägare kan välja mellan 14 olika modeller för Canons olika modeller, medan Nikonägare bara har två olika sökarskivor att välj mellan, och då för modellerna D2H och D2X.
Det är möjligt att andra återfösäljare har ett större utbud för Nikon.
 

Makten

Aktiv medlem
dextro skrev:
Hade varit utmärkt om den hade haft LiveView, dvs att man kan titta i displayen istället för sökaren.
Att hålla en stor och tung systemkamera framför sig på mer eller mindre raka armar är ungefär lika idiotiskt som att köra sin fina bil bara på ettan hela tiden. För det första är den optiska sökaren hos en bra kamera enormt mycket bättre (och trevligare när man vant sig). För det andra är det väldigt fördelaktigt att hålla kameran så nära kroppen som möjligt om man vill ha skarpa bilder.

Skärmsökare är ett otyg för nybörjare och ovetande kompaktkameraägare som inte förstår att det går ut över bildkvaliteten och fotoglädjen. I direkt solljus ser man knappt ett skit på skärmen dessutom.
Live view är utmärkt vid tillfällen då man inte kan se genom sökaren eller om kameran sitter på stativ. Inte annars.
 

Emil-G

Aktiv medlem
dextro skrev:
Om nu inte LiveView funkar lika på en systemkamera jämfört med t ex en Ixus, vari består skillnaden? [...]
Martin hann före så läs hans svar, där får du en klar och tydlig förklaring.

Hittills har jag använt LV en gång på min D300 och det var för några experimentbilder när kameran låg på instrumentbrädan i bilen och vi körde genom en lång, norsk tunnel med häftiga ljuseffekter. Jag hade helt enkelt inte en chans att se genom sökaren utan att vika mig dubbel...
 

dextro

Aktiv medlem
Makten skrev:
Live view är utmärkt vid tillfällen då man inte kan se genom sökaren eller om kameran sitter på stativ. Inte annars.
Självklart menar jag när kameran sitter på stativ, att hålla den med händerna är som du säger, ganska omöjligt om man vill ha skarpa bilder.
 

Bokeh

Aktiv medlem
D2x(s) och D2h(s) har inga stödlinjer vad jag vet, därimot så finns det mattskivor med linjerna som option, så det är inte alla Nikon kameror som har dom, inte ens dom tidigare proffsmodellerna.

/kent
 

Looped

Aktiv medlem
Japp, så är det alltså. Från D70 upp till de dyraste kamerahusen har antingen mattskivor med stödlinjer eller valbart i menyer. Mig veteligen så är det D2/D3 som kräver mattskivor. Möjligen D700.
 
ANNONS