Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF eller EF-S optik till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rob 63

Medlem
Har lite funderingar om framtiden?!
Har nu köpt min Eos 40D och ett EF-S objektiv till denna
(normalzoom) och ska till att köpa ett telezoom.
Funderade på att köpa en FF kamera men insåg snabbt att prislappen va för hög, men förmodar att priserna blir billigare på dessa med tiden.
Grubblar då på om man ska köpa EF objektiv nu redan eller om man ska hålla sej till EF-S?, om priserna sjunker på FF kameror är det troligt att allt fler väljer dessa och då sitter man kanske med en väska full med mer eller mindre värdelösa objektiv om några år, om man själv bytt kamera till en fullformat.
Läser man här på Fs så går det ju utmärkt att använda EF objektiv till Eos 40D och andra icke fullformats kameror omän man får räkna om lite.

Vet inte om mina teorier är sanna eller inte men kan nämna som ex: Köpte en hemmabio projektor för ca: 3år sedan pris 22 000,
idag får du en ny projektor med samma prestanda för ca: 9-11 000,
utvecklingen går så fort fram på detta område och jag tycker att jag kan se samma utveckling i kameravärden med tanke på prisraset på 40Dn' på mycket kort tid.

Har jag helt fel eller?
EF eller EF-S ??
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Grubblar då på om man ska köpa EF objektiv nu redan eller om man ska hålla sej till EF-S?, om priserna sjunker på FF kameror är det troligt att allt fler väljer dessa och då sitter man kanske med en väska full med mer eller mindre värdelösa objektiv om några år, om man själv bytt kamera till en fullformat.
Läser man här på Fs så går det ju utmärkt att använda EF objektiv till Eos 40D och andra icke fullformats kameror omän man får räkna om lite.
För det första; optiken håller (generellt sett) ett högre andrahandsvärde än vad kamerahusen gör. Den snabba tekniska utvecklingen sker primärt i husen och inte i samma utsträckning på objektivsidan.

Om du redan nu planerar att inom överskådlig framtid skaffa ett s k fullformatshus (jag tycker personligen att det är en märklig term) så bör du givetvis främst hålla dig till EF-objektiven för att inte behöva nyinvestera allt för mycket i samband med det. Det du kan få svårt att få till för rimliga pengar då är en bra vidvinkel för din 40D. Så jag skulle skaffa EF-objektiv, bortsett från vidvinkeln där det kanske är vettigare att skaffa ett EF-S objektiv (och sedan då kanske skaffa en ny vidvinkel i samband med formatuppgraderingen).

Det är mina tankar.
 

ESS

Aktiv medlem
Objektiv utvecklas långsamt och ligger rätt stabilt i pris. Köp de objektiv du behöver idag och uppgradera även objektivparken vid ev framtida FF-hus.Är du orolig för värdeminskningen så köp dina objektiv begagnade idag till bra pris så förlorar de med stor sannolikhet inget värde alls.

Sen så är ju vissa objektiv perfekta både för FF och crop som t.ex de flesta 70-200 2.8-objektiv.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Visst kan det komma ett prisras på EF-s objektiv. Men just när man köper ett vidvinkel/normalzoom objektiv är det väl risker man får ta, och då menar jag objektiv som börjar på under 20mm, inklusive Tamron, Tokina och Sigma som har andra betäckningar för EF-s.

Nu är ju fallet så att det finns väldigt få telezoomar som har EF-s fattning. Så här kan man utan problem välja ett med EF fattning anser jag.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vadå räkna om

Har lite funderingar om framtiden?!
Har nu köpt min Eos 40D och ett EF-S objektiv till denna
(normalzoom) och ska till att köpa ett telezoom.
Funderade på att köpa en FF kamera men insåg snabbt att prislappen va för hög, men förmodar att priserna blir billigare på dessa med tiden.
Grubblar då på om man ska köpa EF objektiv nu redan eller om man ska hålla sej till EF-S?, om priserna sjunker på FF kameror är det troligt att allt fler väljer dessa och då sitter man kanske med en väska full med mer eller mindre värdelösa objektiv om några år, om man själv bytt kamera till en fullformat.
Läser man här på Fs så går det ju utmärkt att använda EF objektiv till Eos 40D och andra icke fullformats kameror omän man får räkna om lite.

Vet inte om mina teorier är sanna eller inte men kan nämna som ex: Köpte en hemmabio projektor för ca: 3år sedan pris 22 000,
idag får du en ny projektor med samma prestanda för ca: 9-11 000,
utvecklingen går så fort fram på detta område och jag tycker att jag kan se samma utveckling i kameravärden med tanke på prisraset på 40Dn' på mycket kort tid.

Har jag helt fel eller?
EF eller EF-S ??
Du behöver inte räkna om. Brännviden som står på objektiven ändras inte. Står det 15 mm så får du samma bildvinkel oavsett om det är Ef eller Ef-s -objektiv.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
samtidigt så missar du godbitar till objektiv om du istället köper ef-objektiv i väntan på att du en dag ska gå över till ff, och det är nog dumt. Till en 40d är bl a 10-22, 17-55 och makro-60 bland det bästa du kan ha på. Dessutom har du 18-55IS och 55-250IS som ger superkvalitet mtp priset, och sånt är ju dumt att gå miste om, ska du ha samma EF så kostar det skjortan. bättre då att sälja såna gluggar när du byter till fullformat.
 

Rob 63

Medlem
Har förstått att 10-22 är ett superobjektiv som kommer att inhandlas senare, men nu va de teleobjektivet, om man köper ett EF objektiv så kan man senare köpa en telekonverter till detta om man vill, det verkar lite sämre på EF-s sidan.
Passar telekonvertrar till Eos 40D?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Visst passar telekonvertrar till 40D.

Bekymra dig inte så mycket över huruvuída det står EF eller EF-S på objektivet. Köp det du behöver och det bästa du har råd med.
 

paco

Aktiv medlem
EF-s är vettigt om du behöver mer extrem vidvinkel, som 10mm. Behöver du vidvinkel och rejäl ljusstyrka, så är det bara FF som har dessa objektiv. För dyrare tele så har du bara EF att välja på.
 

Rob 63

Medlem
Tack så mycket för alla svar!
Det har nystats upp lite av de funderingar jag haft och jag börjar fatta att jag nog har grubblat lite i onödan, men är man ny på det digitala så måste man ju fråga :)

//Tacksam Robban
 
ANNONS