Annons

Hejdå automatiska hej manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Hej!
Är inte helt säker på funktionerna i 400D. Vill minnas att du har en knapp på baksidan där det står "WB". Där tror jag att du kan skifta mellan olika vitbalanslägen. Den automatiska heter "AWB". Vitbalansen skiftar mellan olika sorters lampor, rum och andra ljusförhållanden.
Ska man göra en egen vitbalansering måste man göra den i det rummet man sedan ska plåta. Man tar en bild på en helt vit yta. Det funkar bra med ett vanligt A4, men det är inte helt optimalt. Sedan går man in i menyerna och anger bilden som referens för vitbalansering. Avslutningsvis ställer man in vitbalansen på egen vitbalans. Låter krångligt, men är ganska lätt.

Hoppas någon som kan menyerna i 400D kan hjälpa dig, annars får du prova dig fram. :) Lycka till!!

/Arne
 

mazlin

Aktiv medlem
Arne S: jag hittade wb vilken praktisk funktion.. men jag tycker nästan att de ger bättre resultat om jag väljer glödlampa än awb. ska testa det med ett a4 papper någon dag, vad använder man annars då de inte är helt optimalt? tack för tipset om wb iafal..

Ny fråga
vissa bilder blir liksom lite grumliga, som om jag skulle lagt på nått lager i ps. Vilken av alla inställningar bör jag ändra? Lägger upp två nya bilder strax.
 

Arne S

Aktiv medlem
Så bra, då blev det lite nya kunskaper. :) Jodå, glödlampa kan ju funka bra också, man får prova sig fram som du gjort. Då lär man sig efterhand. Det som skiljer är ju våglängden på ljuset från olika ljuskällor.

A4-papper, så vitt som möjligt, brukar vara helt okej i de allra flesta fall. För hobbyfotografer är det fullt tillräckligt. Det finns annars speciella kort/skärmar man kan använda sig av, men de brukar vara ganska dyra (= flera hundra kr) och skillnaden blir ganska marginell. För yrkesfotografer kan det dock ibland vara till mycket nytta, även om man sällan ser pressfotografer springa runt med sådant. De klarar sig ändå genom rutin och kunskap. Så, spara de pengarna till något bättre är mitt råd.
 

AFJ

Aktiv medlem
Malin,

Några råd/synpunkter:

1) Såg att du fotar i Av-läget på de sista bilderna. Det tycker jag är bra. Det ger dig kontroll över skärpedjupet vilket ofta är väsentligt vid porträtt och familjebilder.

2) Du har vridit upp ISO till 1600. Det är nödvändigt när du har så lite ljus som du har och en så pass ljussvag glugg. Det leder dock till brus - den kornighet som du kan se på bilderna. Din kamera är bra på höga ISO men hur brustet upplevs beror på en mängd saker, motiv, färger, belysning mm. I det här fallet är helt enkelt bruset väldigt framträdande.

3) Eftersom du gillar att experimentera och verkar vara villig att lära - då föreslår jag att du går över till att fota i RAW-format. Då blir det betydligt lättare att i datorn justera just vitbalansen. Istället för att hålla på att ställa in den vid fototillfället kan du i lugn göra det i datorn. En förutsättning för att fota RAW är ju att du har programvara som stöder det.

4) Om du skall fota barn i så dåligt ljus som du har på dina exempelbilder bör du överväga att antingen köpa en ljusstarkare glugg eller att börja använda blixt. Den inbyggda är OK, men allra roligast blir det med en extern. Det finns ju helt klart tillfällen där blixt är enda lösningen - inte minst så här års!

Lycka till!

mvh
Anders
 

mazlin

Aktiv medlem
AFJ
Det blir ju roligare att testa nya saker när det blir skapliga bilder och inte helt misslyckade. (nu har jag ju då inte lagt upp en av de många jätte dåliga bilder ja fått idag tex)
Men om jag skulle haft en mindre ljuskänslig glugg, hade jag haft mindre brus då? Jag har ju ett annat objektiv hemma jag inte börjat använda sen jag började med de manuella inställningarna. Hur ser man föresten objektivets ljuskänslighet? Och en extern blixt blir nog nästa pryl jag införskaffar till kameran och en större väska :p

Ska googla på raw och se vad jag kan hitta om det.


Arne S:
Då har jag ett nytt projekt senare med ett A4 papper.



Hur gör ni för att fånga det där ögonblicket som bara varar en liten liten stund? Det är ju inte direkt så att man hinner ändra inställningarna om man ska fotografera en katt som jagar eller så när man är på en promenad.

Ni är jätte snälla som hjälper mig med mina frågor och funderingar. Nu känns det inte så hopplöst längre detta med de manuella inställningarna.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
När jag är hemma och har kameran inom räckhåll för att fotografera barnen och liknande har jag den alltid inställd på bländarförval (Av på din kamera), en relativt stor bländare vald (största eller något steg ned), och ett mellanhögt ISO-tal (400-800), eller auto-ISO. Då funkar det ganska bra att snabbt fyra av några bilder som ofta blir rimligt bra.

Det jag brukar göra är att se till att ha en ljusstark optik på, ofta t ex 50/1.8 eller liknande. Då kommer man rätt långt även med ganska svagt ljus...

Just en 50/1.8 är något av det mest prisvärda man kan skaffa i Canonvärlden; kostar runt en tusenlapp, byggd som en plastleksak men ljusstark och rätt skarp. Funkar kanonbra som porträttoptik på din kamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man säger nog ljusstyrka, inte ljuskänslighet, ibland säger man snabb.

Det man talar om är objektivets största bländare. Bländartalet är egentligen en kvot men man brukar bara prata om nämnaren vilket gör det tite förvirrande. En bländare som är 2.8 är större än t ex 5.6, dvs ju lägre tal, desto större bländare.

Objektiven brukar vara märkta.

Tex 18-55 1:3,5 - 5,6

Här står 18 för minsta brännvidd, 55 för största brännvidd.

Ettan är alltså täljaren i kvoten - den som man normalt inte tar med i "snacket" och då blir 3,5 största möjliga bländare vid 18 mm och 5,6 största möjliga bländare vid 55 mm. Vissa objektive har alltså en varierande maximal bländare över zoomomfånget. Andra objektiv har samma maximala bländare över hela registret.

Ju större bländare du har, desto kortare slutartid kan du få för att undvika rörelseoskärpa eller så kan du sänka ISO för att undvika brus.

Jag föreslår att du behåller befintliga objektiv ett tag tills du fått koll på det hela.

En extern blixt däremot - köp så fort du kan - det är ett lyft för familj/barn/party bilder. Se där, årets första julklappstips! :)

Mvh
Anders
 

cbr1000

Aktiv medlem
Ja, gör det. Du råkade få det tvärtemot vad man brukar kalla de två automatiksätten. Jag inser att du vet vad du menar, men jag var angelägen att rätt nomenklatur skulle finnas i tråden, för de som är osäkra.
Det är tyvärr väldigt vanligt att dessa uttryck används felaktigt. Då kan det vara bättre att använda orden;

Bländarförval (AV) = Välj bländare, få tiden automatiskt.

Tidsförval (TV) = Välj tiden, få bländaren automatiskt.

/Anders
 

mazlin

Aktiv medlem
Ny fråga
Nu när snön är ute så blir nått fel i inställningarna..
Bilderna blir helt vita.. (jag antar att det är snön som är boven)
Jag har fotat i M och innomhus så fick jag bilder på samma inställningar. Vilket av alla grejer bör jag ändra på?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ny fråga
Nu när snön är ute så blir nått fel i inställningarna..
Bilderna blir helt vita.. (jag antar att det är snön som är boven)
Jag har fotat i M och innomhus så fick jag bilder på samma inställningar. Vilket av alla grejer bör jag ändra på?
Om du fotar i manuellt läget måste du självklart ändra inställningar för bländare, tid och eventuellt ISO efter rådande ljusförhållanden! Du kan inte förvänta dig att det som funkar inomhus också skall fungera ute!!

Jag tycker det låter som du börjar i fel ände. Lär dig behärska P, Tv, Av lägena och vänta lite med M.

Detta sagt, just ute i snö blir kamerans ljusmätninge oftast lurad. Bilderna blir gärna underexponerade. Då måste man ibland hjälpa till lite, antingen genom att fota i M eller genom att använda exponeringskompesnation.

Mvh
Anders
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att ta tag i de manuella inställningarna istället nu. Manualen är borta och den enda jag lyckats hitta är en finsk manual som tyvärr inte hjälper mig. Men det är inte så tokigt..

Av alla de andra lägen som finns hur vet jag vilket som passar just till de tillfället? A-DEP M AV TV och P

Använder en Canon eos 400D

(jag lär fortsätta med flera frågor här)
Se det som en skänk från ovan.
Lär dig använda M där du själv bestämmer vilken tid/bländarkombination DU vill ha. <<<så jobbar de flesta yrkesfotograferna, MEN det är inte så svårt att lära sig. När du gjort det så kommer du undra hur du klarade dig tidigare.
Lär du dig också använda histogrammet så har du kommit långt.
Kämpa på och träna; det är värt det.

PS: histogrammet får du fram genom att trycka en eller flera gånger ( minns inte) på infoknappen. ”berget” skall helst inte röra vid någon av väggarna.
 

HåGe

Aktiv medlem
Då och då ser jag den här diskussionen kommer tillbaka med olika råd om inställningar.

Så här har jag uppfattat det. Trådskaparen vill av någon anledning gå över till manuellt läge på sin kamera. Hon har ingen manual som hon kan läsa (finsk). Hon är nybörjare och har inte hajat sambandet mellan slutatid/bländare (ibland blir bilden helt svart och nästa gång vit).

I detta läge verkar det vara ett dumt råd att hon skall harva i manuellt läge. Det tar längre tid att åstadkomma bra resultat och det är lätt att misströsta.

Det vettigaste råden bör väl vara att börja använda P-läget (som flera också föreslår) och få bra bilder. Och samtidigt gå till biblioteket och låna en nybörjarbok om fotografering. Vartefter man förstår mer, är det lättare att gå vidare. Då är det också lättare att fråga, och förstå råden från alla tålmodiga på Fotoidan. Det här tycker jag förresten är ett råd till många andra på sidan, som har alldeles för bråttom att fråga de enklaste saker.

Alla har vi varit nybörjare, och själv har jag kommit lite längre, och har rätt bra koll på olika inställningar. Ändå har jag min kamera (Nikon visserligen) nästan alltid inställd på P (om jag inte tror att det är bättre med auto för bländare eller slutare). Manuellt kör jag nästan aldrig. Så gör jag, men menar inte det är fel att använda M om man tycker det är bättre och inte längre är nybörjare.

Hälsningar och lycka till
 

HåGe

Aktiv medlem
Jag tänkte också tipsa om manual för nedladdning, och sökte faktiskt både på svenska och en USA-sida, men jag hittade ingen manual till just den kameran. Men finns den att ladda ner så är det ju det bästa.
 
ANNONS