Annons

Rotvälta i Skåne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tildazinha

Medlem
Ni skåningar där ute, nu skulle jag vilja ha er hjälp!

Det är så att jag planerar en fotografering av en rotvälta (nedfallet träd med rötterna kvar på stammen). Är det någon av er som har sett ett sådant nyligen? Det skulle underlätta väldigt mycket om vi slipper åka runt över halva Skåne och leta efter ett ;)

Jag skulle vara väldigt tacksam! =)
 

Tönnhed

Aktiv medlem
Ni skåningar där ute, nu skulle jag vilja ha er hjälp!

Det är så att jag planerar en fotografering av en rotvälta (nedfallet träd med rötterna kvar på stammen). Är det någon av er som har sett ett sådant nyligen? Det skulle underlätta väldigt mycket om vi slipper åka runt över halva Skåne och leta efter ett ;)

Jag skulle vara väldigt tacksam! =)

Åk upp till Forsakar, gå till det nedre fallet så har du gott om rotvältor vid gångstigen...

http://www.skane.com/Cmarter/cmarter.asp?doc=2505&tprodid=91763


/Conny
 

Tildazinha

Medlem
Tack för tipset, mycket möjligt att jag åker dit!

Om någon känner till platser på västkusten är de också välkomna.
 

Graal

Avslutat medlemskap
I naturreservat och naturvårdsområden av "urskogskaraktär" låter man träden ligga som dom ligger vid stormfällningar. därför är chansen större att hitta rotvältor (som inte fällt igen) där än i vanliga produktionsskogar (där markägaren är skyldig att ta hand om stormfällt virke enligt lag).
 

Tildazinha

Medlem
Det slutade med att vi åkte ut till Forsakar i lördags. Vi höll inte på att hitta rätt, det var inte skyltat att det skulle finnas några fall där så vi fick fråga oss fram. Men vilket ställe! Helt fantastisk miljö! Jag hittade tyvärr inte "det perfekta trädet" men det är såklart svårt när man ger sig ut på jakt efter det med begränsad tid och resurser.

Tack så mycket ni för tipsen, det blev några bra bilder och jag tror att något kommer att funka till skivomslaget! :)
 

Cronholm

Aktiv medlem
Det slutade med att vi åkte ut till Forsakar i lördags. Vi höll inte på att hitta rätt, det var inte skyltat att det skulle finnas några fall där så vi fick fråga oss fram. Men vilket ställe! Helt fantastisk miljö! Jag hittade tyvärr inte "det perfekta trädet" men det är såklart svårt när man ger sig ut på jakt efter det med begränsad tid och resurser.

Tack så mycket ni för tipsen, det blev några bra bilder och jag tror att något kommer att funka till skivomslaget! :)
Om det inte är för sent så sök dig till Nytebodaskogen i traktrna av Lönsboida i nordöstra Skåne.
 

Tönnhed

Aktiv medlem
Det slutade med att vi åkte ut till Forsakar i lördags. Vi höll inte på att hitta rätt, det var inte skyltat att det skulle finnas några fall där så vi fick fråga oss fram. Men vilket ställe! Helt fantastisk miljö! Jag hittade tyvärr inte "det perfekta trädet" men det är såklart svårt när man ger sig ut på jakt efter det med begränsad tid och resurser.

Tack så mycket ni för tipsen, det blev några bra bilder och jag tror att något kommer att funka till skivomslaget! :)
Hej igen,

Vad exakt är det för rotvältor Ni är ute efter, trodde Forsakars vältor räckte mer än väl. Nordöstra Skåne är annars inte helt fel, men det var något år sen jag var dit senast...


Vänligen
Conny
 

Tildazinha

Medlem
Cronholm: Vi får se om vi har tid att åka runt och leta mer, ska först gå igenom alla bilder och se om vi inte kan använda något ändå. Vi tog även lite gryningsbilder vid en tågstation morgonen därpå, så något bra blir det nog. Annars ska jag komma ihåg det!

Walle: Hehe nää inte reggae-band, snarare soft pop, typ =)

Tönnhed: Vi hade tänkt oss ett grovt träd som ligger på marken med rotvältan upp i vädret. Helst i ett öppet landskap, men det verkar vara svårt att hitta. Och helst lite skog i bakgrunden och lite dimma, och så rätt ljus, osv... ;) Ibland vore det lättare att måla istället, så får man det som man vill :p
 

apersson850

Aktiv medlem
Det blir inte så ofta rotvältor i öppna landskap. Träd som står ensamma påverkas mer av vinden, och är inte dummare än att de skaffar sig rejälare rötter, som sitter bättre fast i marken, än vad träd som förlitar sig på att hitta lä bakom sina kompisar i skogen gör.

Ensamma träd ryker ofta av istället.

Rotvältor på normal mark är ofta gran, som har ytliga rötter. Blir det vältor av björk eller fur är marken ofta mjuk. I ett halvträsk kan det vara svårt att hitta något bildmässigt.
 
ANNONS