Annons

Filma med Canon 5D MarkII (Hackigt)

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Laddade ner Neo scene och konverterade mitt material men det hjälpte inte, lika hackigt med både hög, medium & låg kvalitet. Testade med Imovie där det fungerade bättre men ändå alldeles för hackigt. Efter konverteringen så hackar även klippet i Quicktime player vilket inte original klippet gör.

Upptäckte även att min nya HDV Videokamera hackar lika mycket i premiere men inte i Imovie medans mitt vanliga DV material fungerar i både Premiere och Imovie.

Beställde mer RAM minne men det gick endast in 1 GB mer så jag är tveksam om detta kommer att göra någon skillnad.

Har suttit i flera timmar och letat info på nätet men inte kommit längre. Kan det vara någon inställning i Premiere som är fel? Jag vet inte riktigt om jag använder rätt preset till mitt material.

Finns det någon som har samma dator som jag som lyckats redigera utan problem? Bara undrar om jag skall ge upp eller fortsätta söka? Om inte... vilken bärbar Mac har den prestanda som jag behöver?
Testa final cut pro... är ganska säker på att det kommer att funka att redigera orginalfilerna direkt där... Blev lite nyfiken, så jag ska testa själv imorgon på min dator efter jobbet... Har en mac book pro intel core duo 2,16 ghz med 2 gb ram... Jag återkommer imorgon.

(jag tror inte att extra ramminne kommer göra någon skillnad, men det kan vara bra att ha ändå.)
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Finns det någon som har samma dator som jag som lyckats redigera utan problem? Bara undrar om jag skall ge upp eller fortsätta söka? Om inte... vilken bärbar Mac har den prestanda som jag behöver?
Japp, jag sitter på en MacBook Pro med 2.33 GHz Intel Core 2 Duo och här rullar det utan problem. Enda skillnaden är att jag har 4 GB RAM i den. Hur kan det bara funka med 3 GB i din?

Hemma redigerar jag på en fet dator, men på resa kör jag med den bärbara. För ett tag sedan filmade jag en massa på en resa och gjorde en hel del redigering redan på plats, för att sedan exportera hela projektet till fetdatorn när jag kom hem. Det går klart långsammare att rendera materialet på den bärbara, men det hackar inte. Vare sig om jag öppnar filmerna i QT eller om jag använder mellanslag/förhandsvisning.

All redigering kör jag i Final Cut Express. Om det programmet är bättre eller sämre än något annat på en bärbar vet jag inte. Jag gillar gränssnittet.

En tanke. Hur fullt har du på din hårddisk?
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Precis hur ser din hårddisk ut. Nu kör jag PC men det kanske är samma där på Mac att man får lite defragmenterat efter ett tag. Då går det mesta ganska långsamt.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Precis hur ser din hårddisk ut. Nu kör jag PC men det kanske är samma där på Mac att man får lite defragmenterat efter ett tag. Då går det mesta ganska långsamt.
Jag vet inte hur det funkar, men den ska defragmentera sig själv. Hur det går till vet ingen, men om man gömmer sig bakom soffan en natt och håller vakt, kanske man får se det. Små tomtar som kommer fram när man sover och defragmenterar diskarna, avfrostar frysen och annat som ska ske automatiskt.

Fast för att vara allvarlig - är hårddisken för full går det långsammare. Har jag fyllt någon disk till mer än 75 % rensar jag eller byter ut den. Det är kanske att ta i, men diskar är billiga och tålamod dyrt.
 

stonevalley

Aktiv medlem
Jag har en extern firewire (s800) Western Digital disk på 1 TB som nyligen är formaterad och är helt tom. Från den har det funkat att jobba utan problem med vanlig DV editering och mina bilder. Min interna disk är ganska liten 111 GB och jag har endast 10 GB ledigt & kan nog inte få så mycket mer ledigt utrymme. Usch... Vad jobbigt att behöva byta disk om det är där problemet ligger.

Skall testa Final Cut och se om det ger något resultat, sedan bör väll mitt ram-minne dyka upp i veckan. Återkommer med resultat men är väldigt intresserad hur det går för dig benjamineidem om du stöter på samma problem. Tack för snabba svar.
 

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Tänkte på en sak när jag läst igenom alla svaren, kunde inte se nånstans vilken fps du kör vare sig i kameran eller i Premiere.
Om jag har förstått det rätt så kan MarkII köra i 24, 25 och 30 bilder per sekund med uppdaterad firmware. Standard för dvd-produktion är ju 25 fps, och har du det inställt i ditt Premiereprojekt, men materialet är filmat i 30 fps så kommer filmen att hoppa över 5 frames varje sekund. Detta ger ett hackigt intryck. Vanligt problem. Du har säkert redan koll, men checka så din redigering och kameran är inställda på samma bilder per sekund.


/Daniel
 

matlep

Aktiv medlem
Tänkte på en sak när jag läst igenom alla svaren, kunde inte se nånstans vilken fps du kör vare sig i kameran eller i Premiere.
Om jag har förstått det rätt så kan MarkII köra i 24, 25 och 30 bilder per sekund med uppdaterad firmware. Standard för dvd-produktion är ju 25 fps, och har du det inställt i ditt Premiereprojekt, men materialet är filmat i 30 fps så kommer filmen att hoppa över 5 frames varje sekund. Detta ger ett hackigt intryck. Vanligt problem. Du har säkert redan koll, men checka så din redigering och kameran är inställda på samma bilder per sekund.


/Daniel
5D mark 2 kan bara filma i 30 fps. 7D kan däremot filma i 24, 25 och 30.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Jag har en extern firewire (s800) Western Digital disk på 1 TB som nyligen är formaterad och är helt tom. Från den har det funkat att jobba utan problem med vanlig DV editering och mina bilder. Min interna disk är ganska liten 111 GB och jag har endast 10 GB ledigt & kan nog inte få så mycket mer ledigt utrymme. Usch... Vad jobbigt att behöva byta disk om det är där problemet ligger.

Skall testa Final Cut och se om det ger något resultat, sedan bör väll mitt ram-minne dyka upp i veckan. Återkommer med resultat men är väldigt intresserad hur det går för dig benjamineidem om du stöter på samma problem. Tack för snabba svar.
Filmade ca 40 sekunder hemma nu. Flyter fint i quicktime och i finalcut pro, jag testade bara att låta ett klipp tona över i ett annat och det var inga problem.
Jag kunde dock inte kolla på det i 100% i finalcut, då hackade det, så jag tog fit to screen (33% blev det). I quicktime kunde jag dock köra fullskärm.

Intel core duo 2,16 Ghz, 2 GB minne, 5400 varv hårddisk (tror jag iaf) och datorn är kopplad till en 23 tums apple skärm.

Det borde alltså vara premiere som är problemet i ditt fall, skaffa final cut
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Otroligt många gissningar här och själv är jag heller inte så bra på detta, men 5D MkII filmar endast i 30fps och det i sig blir ett problem som man i princip måste fixa genom att konvertera till 25fps innan man ens börjar redigera. Sök på nätet så finner ni info om vilket sätt som ger bäst bildkvalitet.
Filmen från 5D hackar i princip på alla datorer. Det har inte med ram att göra utan det beror på att de allra flesta grafikkort inte är optimerade för det aktuella filmformatet.
Uppdateringe kommer att släppas i vår enl canon, Då kan vi åtminstonde filma i ett format som man inte behöver vörja med att konvertera för att kunna använda.
Ljudet är ett annat problem och tydligen finns en del tricks där också att tänka på så att det blir synkroniseat med filmen efter dessa konverteringar. Extern mic är ett MÅSTE, och med IS på objektivet så låter det skit.
Slutartid är också något man bör läsa på om för att förstå vad man ska välja, tex för att inte lysrör ska skapa flimrande bild.
Lycka till med ditt uppdrag.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Alltså 10GB ledigt på interna, jag vet inget om filmproduktion men photoshop kan man ju ställa in scratchdisk o s v och även om jag inte vet nåt om film så kan väl finnas en chans att oxå videoprogrammet använder interna hårddisken för lite extra caching? Jag kan mycket väl ha fel. Sen så defragmentiserar inte macen för det gör den ju vid skrivning, däremot så behövs alltid lite luft har man läst (ger ingen garanti på detta). Men sen tänker jag oxå att för så här tunga saker, finns väl knappast tyngre så är det väl lite därför det finns Powermacar, om man kan göra allt på bärbara skulle ju inte de kralligare behövas liksom... bara som jag tänker, rätt don efter jobb... kan ha fel förstås.

Haha, jag gissar bara oxå, har säkert fel i allt men låter det stå kvar alla fall...
 

wfrank

Aktiv medlem
För info så hackar även 7D-filmer (tagna med 24/25 fps) på de flesta datorer.

Att "googla fram" vilken konvertering som är bäst är inte det lättaste, ens om man vill behålla .MOV-formatet efter konvertering (vilket många inkl. undertecknad vill undvika). Det finns nu ett par trådar kring MkII och 7D-filmer, där har jag hittills hittat den bästa infon (blandat med div. blaha... ;-)

För mig är MPEG-Streamclip det bästa jag hittat för konvertering till vettigare format, tex AVI som de flesta mediaspelare tar. Ett slimmat program som gör precis bara det - konverterar. Gäller (tyvärr bara) PC. Mac har säkert något bättre.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man kan väl allmänt säga att det inte är fel på själva kameran och sällan på minneskortet. Hackar det nånstans är det datorn som segar. Själva grundmaterialet är alltså sällan defekt.

Jag spelar upp mina redigerade filmer i min Playstation3 i full HD. Det hackar ALDRIG. Det hackar en hel del vid redigering etc. men det kan jag leva med.
 

kiwi

Aktiv medlem
För mig är MPEG-Streamclip det bästa jag hittat för konvertering till vettigare format, tex AVI som de flesta mediaspelare tar. Ett slimmat program som gör precis bara det - konverterar. Gäller (tyvärr bara) PC. Mac har säkert något bättre.
Hade ni hållit er till min "officiella" filmtråd, så hade ni sluppit en del diskussioner. ;-)

MPEG Streamclip finns också till Mac, men där tar man lämpligen och använder AIC (Apple Intermediate Codec). Det tar inte så lång tid att konvertera, det ger bara lite större filer än originalfilerna - men det möjliggör att klippen flyter fint i Premiere Pro CS4. Scrolla fram och tillbaka utan seghet - ahhh...


/ Kiwi
 
ANNONS