Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Schärström

Aktiv medlem
Hej,

jag har nu fotat i ett år och jag har nu blivit erbjuden att plåta mina vänners bröllop. Eftersom jag inte fotat så länge är min utrustning långt från komplett, använder just nu en Nikon D90. Dessa följande objektiv använder jag;

1. Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR
2. Nikon Nikkor AF 50/f1.8D


Det fast 50mm kommer säkert funka bra till porträtt bilderna, men jag är rädd att jag kommer komma lite för nära med det. 18-105 ger stor variation men inte med så mycket ljuskänslighet (tråkig bokeh).

Har ni några tips på vad jag kan komplettera med? Kan en blixt vara idé att köpa? (en SB-600 kanske?) Eller skall jag satsa på något objektiv? Vad för brännvidd tror ni skulle funka då? Fast 30/35?

Jag har länge tänkt köpa ett vidvinkel (Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8)), men nu när jag fick det här uppdraget kanske jag måste tänka om och köpa något som jag behöver för just detta ändamål.

Jag vore oerhört tacksam för alla tips gällande bröllopsfotografering, vad skall man tänka på och när passar det INTE att fota? Vad är era tips för att verkligen fånga den speciella dagen?

Mvh,
Mikael Schärström
mscharstrom.blogg.se
 

Gnutte

Aktiv medlem
Var på ett par bekantas bröllop nyligen. De ville först att jag skulle fota men jag avrådde dem att välja mig då jag huvudsakligen fotade motorsport. De stod på sig men tyvärr jag vågade inte, jag sade att jag kunde ta med kameran. Jag är glad att jag inte tog på mig uppdraget då det behövs mkt förarbete om man inte fotat bröllop innan. Läs läs läs läs så du verkligen är förbered & ha ett hus i reserv & en massa minnen för att köra RAW & batterier. Jag hade läst en del innan men ack vad fel det blev när jag skulle fota, blev nervös & det mesta blev skit därför är jag otroligt glad att jag hoppade över. Dock blev det en del fina bilder på festen! :)
 

M.Schärström

Aktiv medlem
Yes, jag sökte lite och hittade några trådar. Men ville ändå skapa en egen för att få höra vad ni tycker om mitt speciella fall. Grymt, jag skall läsa igenom artikeln imorgon, hinner tyvärr inte nu!

Tack för ett bra och snabbt svar!


Vill inte vara kaxig, men sök i forumet så hittar du en hel del.
ang om/när det passar/inte passar att plåta under vigseln kan min artikel vara en bra start. http://www.fotosidan.se/cldoc/5192.htm I diskutionen som följer har jag också länkat till en sida med saker man "bör" fotografera.

Greven
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Ljusstarka objektiv är den bästa vägen. Ditt 50 är väl perfekt för porträtten. Glöm blixten och ditt telezoom i kyrkan eftersom det är så ljussvagt. Blixt fördärvar det mesta om man inte har riktigt bra koll.
För de flesta är det en rejält svettig upplevelse att fota sina första bröllop, inklusive mig...eller berodde det bara på att jag gjorde mina första tre i Sydafrika.....neee, tror inte det. Tips, ta med dig ombyte om du ska fota seriöst för att sedan vara med på festen ;)
Bäst av allt. övertyga dina vänner att de kommer få så mycket bättre bilder med ett proffs inblandat.
MVH
Mats/StudioLivia
 

M.Schärström

Aktiv medlem
Tack för de tipsen, det skall jag absolut nämna nästa gång jag pratar med dom. Vi skulle höras om några dagar.

Visst kommer det bli svettigt, man får inte misslyckas då det är "once in a lifetime" (förhoppningsvis).

Är jätte tacksam för alla tips, fortsätt ösa på. Gärna mer om objektiv. Är det värt att köpa ett 30mm för att kunna ta bättre helporträtt?

Ljusstarka objektiv är den bästa vägen. Ditt 50 är väl perfekt för porträtten. Glöm blixten och ditt telezoom i kyrkan eftersom det är så ljussvagt. Blixt fördärvar det mesta om man inte har riktigt bra koll.
För de flesta är det en rejält svettig upplevelse att fota sina första bröllop, inklusive mig...eller berodde det bara på att jag gjorde mina första tre i Sydafrika.....neee, tror inte det. Tips, ta med dig ombyte om du ska fota seriöst för att sedan vara med på festen ;)
Bäst av allt. övertyga dina vänner att de kommer få så mycket bättre bilder med ett proffs inblandat.
MVH
Mats/StudioLivia
 

schwantz

Medlem
Jag har nu fotat två bröllop, min systers och en kompis. Med HELT olika resultat.
Min kompis var stressad och ostrukturerad och tyckte helt enkelt det bara va att ta några bilder.
Min syster däremot. Vi satte oss ner, tittade på bilder och pratade igenom alltihop, Så redan innan bröllopet startade så visste jag vad de ville ha. Det var planerat var vi skulle ta bilderna, med en backup plats ifall det skulle vara dåligt väder (var underbar dag) Och bilderne blev därefter. Jag hade en riktigt rolig dag och de fick bra bilder.
så tipsen; prata igenom med brudparet, vad de vill ha, vad som är viktigast... hade en lista med saker som inte fick missas.
ha extra batterier, om möjligt en extra kamera...

Lycka till!!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Planering är A och O.

Var
När
Hur lång tid
VIlka bilder skall finnas med.
osv

Skriv ner det, för när dagen är där så går det fort.
 

M.Schärström

Aktiv medlem
Tackar för alla tips! Jag skall prata med paret idag och får köra någon sorts bildkartläggning enligt frågorna ni skrev man kunde ställa + några till.

Skit bra tips, tackar tackar! Nu skall jag leta lite inspiration
 

JazzBass

Aktiv medlem
Bra tips ovan, och här kommer lite till...:

Inom musikvärlden säger man att man förutom att öva flitigt varje dag även ska lyssna på väldigt mycket musik för att själv bli en bra musiker. Samma sak gäller nog också i fotovärlden. Vill du bli en bra bröllopsfotograf, förkovra dig i bröllopsbilder och analysera dem du tycker bäst om och bli inspirerad. Försök kopiera de bästa när du övar, kombinera idéer och gör något eget av dem. Själv känner jag ingen framgångsrik musiker (jag känner ganska många musiker) som inte har ett flertal favoritartister som de inspireras och influeras av.

Eftersom nu detta ändå är köprådforumet, så tänkte jag ge lite köpråd också. Mitt tips är att satsa på en AF-S 35/1.8, den brännvidden är mer användbar är 50mm på DX och den är fantastiskt skarp (*. Satsa väldigt gärna också på en hyfsad blixt (t.ex. SB 600/900, inte 400), men är man en ovan blixtanvändare tar det tid att lära sig hantera den och veta när man ska använda den. Så öva på det, mixtra med inställningarna och läs blixtmanualen.

(* Bäst skärpa får man om man använder kort slutartid eller blixt. För egen del går jag helst inte över 1/80s för foto på frihand med detta objektiv, eftersom jag då lätt drabbas av både rörelse- och skakoskärpa. Måste man använda längre tider är monopod ett bra och flexibelt alternativ för att undvika skakoskärpa. (Min bild "fulsnyggt?" http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1950636.htm?set=mp är tagen med 1/6s slutartid, f/1.8, iso 400 och monopod. Den skulle aldrig ha blivit lika bra på fri hand).

Med blixt kan man även blända ner en hel del och få fantastiskt skarpa bilder med lite längre skärpedjup. Med kameran i M-läget och lång slutartid (kanske 1/4-1/20s) kan man även se till att snappa upp mer av bakgrundsljuset. Perfekt för mingelfoto på kvällen när det är dåligt med ljus. Kör dock endast med så här långa slutartider om belysningen faktiskt är mycket svag och du utan blixt får en kraftigt underexponerad bild med dina exponeringsinställningar. ISO kan ligga på 200-400 om du kör med blixt, men testa dig fram istället för att lita på vad jag säger... :) Vad som ger bäst resultat varierar från fall till fall och det är dessutom en smaksak...
 

M.Schärström

Aktiv medlem
Jag kikade lite på 35mm objektivet, blev rätt sugen på det. Som du säger verkar det ha större användningsområde än mitt 50mm som jag mestadels har för porträtt.

Jag skall titta ut lite bilder som jag skall ta och sen ta ställning till vilken utrustning jag skall komplettera med. Antingen blir det en blixt eller ett objektiv (såfort ekonomin skärper sig). :) Jag har som sagt länge varit intresserad av ett vidvinkel, men tyvärr skulle jag ha lite användning av det till det här ändamålet. Det fastsa 35mm var inte så dyrt heller, 2000:- kan man få loss det för säkert. E-bay eventuellt billigare.

Det jag mest har varit sugen på att köpa är egentligen ett vidvinkel (alt. blixt), så det känns ändå lite vemodigt att gå och köpa ett 35mm. Men jag kanske har användning för det för andra tillfällen än bara det här? :)

Tack för det välformulerade inlägget, ös gärna på mer om tips till kompositioner. Har några bilder i huvudet men det går alltid att få plats med fler. :)


Bra tips ovan, och här kommer lite till...:

Inom musikvärlden säger man att man förutom att öva flitigt varje dag även ska lyssna på väldigt mycket musik för att själv bli en bra musiker. Samma sak gäller nog också i fotovärlden. Vill du bli en bra bröllopsfotograf, förkovra dig i bröllopsbilder och analysera dem du tycker bäst om och bli inspirerad. Försök kopiera de bästa när du övar, kombinera idéer och gör något eget av dem. Själv känner jag ingen framgångsrik musiker (jag känner ganska många musiker) som inte har ett flertal favoritartister som de inspireras och influeras av.

Eftersom nu detta ändå är köprådforumet, så tänkte jag ge lite köpråd också. Mitt tips är att satsa på en AF-S 35/1.8, den brännvidden är mer användbar är 50mm på DX och den är fantastiskt skarp (*. Satsa väldigt gärna också på en hyfsad blixt (t.ex. SB 600/900, inte 400), men är man en ovan blixtanvändare tar det tid att lära sig hantera den och veta när man ska använda den. Så öva på det, mixtra med inställningarna och läs blixtmanualen.

(* Bäst skärpa får man om man använder kort slutartid eller blixt. För egen del går jag helst inte över 1/80s för foto på frihand med detta objektiv, eftersom jag då lätt drabbas av både rörelse- och skakoskärpa. Måste man använda längre tider är monopod ett bra och flexibelt alternativ för att undvika skakoskärpa. (Min bild "fulsnyggt?" http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1950636.htm?set=mp är tagen med 1/6s slutartid, f/1.8, iso 400 och monopod. Den skulle aldrig ha blivit lika bra på fri hand).

Med blixt kan man även blända ner en hel del och få fantastiskt skarpa bilder med lite längre skärpedjup. Med kameran i M-läget och lång slutartid (kanske 1/4-1/20s) kan man även se till att snappa upp mer av bakgrundsljuset. Perfekt för mingelfoto på kvällen när det är dåligt med ljus. Kör dock endast med så här långa slutartider om belysningen faktiskt är mycket svag och du utan blixt får en kraftigt underexponerad bild med dina exponeringsinställningar. ISO kan ligga på 200-400 om du kör med blixt, men testa dig fram istället för att lita på vad jag säger... :) Vad som ger bäst resultat varierar från fall till fall och det är dessutom en smaksak...
 
ANNONS