Annons

Används IPTC egentligen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpalsson

Ny medlem
Hej,

Jag undrar, används IPTC egentligen ?

Arbetar på ett prepressföretag och gör ibland körningar mot arkiverat bildmaterial för att ta ut statistik och upptäcker sällan bilder som taggats med annat än möjligtvis fotografens namn (ibland kan det vara en kort beskrivning om platsen också).

Normalt kör jag då några tusen bilder åt gången och syftet med statistiksamlandet är att förbättra inflödet av digitalt material, exempelvis genom att justera, skriva ny eller byta ut flödeskomponenter.


Ni fotografer som tar bilder på uppdrag, brukar ni tagga in sökord, beskrivning odyl., eller är det endast då beställaren kräver det ?
Om beställaren kräver det, får ni då en lista över sökord att hålla sig till ?


Mvh

/Johan
 

erro.se

Aktiv medlem
Det skiljer nog en hel del mellan yrkes- och hobbyfotografer. Och huruvuda man fotar för bildbyrå eller inte. Eller om ens uppdragsgivare använder sökord eller inte.

Jag som hobbyfotograf använder en hel del keywords, location, city, country m.m. men det är bara för min egen skull. Därför exporterar jag inte dessa i de färdiga bilderna. Däremot försöker jag få med copyrightfälten med mitt namn, mailadress o.dyl.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Försöker att skriva i nyckelord och adressuppgifter, men det händer nästan lika ofta att det bara blir enstaka nyckelord och kontaktuppgifterna som jag skriver in. (Förlåt att jag valt att skriva på svenska istället för på utrikiska, som jag är för gammal för att börja med.)
 

jpalsson

Ny medlem
Det skiljer nog en hel del mellan yrkes- och hobbyfotografer. Och huruvuda man fotar för bildbyrå eller inte. Eller om ens uppdragsgivare använder sökord eller inte.
.
Ja, förmodligen.
(De bilder som jag har tillgång till är i regel tagna av yrkesfotograf på uppdrag av företag)

Men, jag tycker det är förbryllande att jag inte hittar fler taggade bilder när jag söker i dem.

Jag hade ju förväntat mig att en mycket större andel skulle vara taggade i och med att många mjukvaror stödjer och även marknadsför möjligheten att tagga som en viktig finess.
 
ANNONS