Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag tror problemet ligger i definitionen "svårt" och att alla icke-yrkesverksamma fotografer av säkerhetsskäl placeras i samma fack. Det finns enormt många duktiga amatörer som jag tror skulle fixa ett bröllop men sannolikheten att bilderna blir riktigt bra ökar förstås ordentligt med en erfaren yrkesfotograf.

Varningarna som ständigt återkommer tror jag delvis är för att skydda bröllopsparen. Många tror att ett stort tele och biffig kamera = proffsgrejer och bra bilder. Någon blir tillfrågad och tar det som en bekräftelse. Sedan kan det gå åt pipan eller blir hur bra som helst allt beroende på känsla.

Jag har själv som amatör varit på några bröllop och det är ABSOLUT ett uppdrag man skall respektera och planera noga ... men det är inte omöjligt. Jag tror man bör lyfta fram det lite mer istället för att skrämma upp folk. Priserna som anges här inkluderar väl även efterarbete och är på inga sätt något överpris. Det ÄR skillnad på bild och bild...och det vore för jäkligt om marknaden skulle tappa bildintresse och bara gå på lätttillgänglighet och bra pris...en trend som blir allt vanligare i media om inget annat.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden så ställer jag mig till de som anser att vi har en Don Quixote här på FS ;-) Eftersom du Tore efterlyser att inlägg ska grunda sig på fakta så tycker jag att ditt tidigare inlägg #148 är väldigt intressant.


Detta är ju en subjektig förenkling du själv gör som jag inte tror många håller med om (varken fotografer eller andra). Och då menar jag att inte bara fotografera ett bröllop utan att dessutom göra det bra. Extra roligt tycker jag det blir eftersom du själv inte heller verkar hålla med om att bröllop skulle vara enkelt att fotografera baserat på vad du skriver längre ner i samma tråd.


Jag skulle vilja säga att du här beskriver en duktig bröllopsfotograf och något som endast ett fåtal personer är satta att genomföra eftersom det krävs: kunskap och "know how", känsla att fånga ögonblicken, utrustning, gedigen kunskap om efterbearbetning, kyla att inte tabba sig (once in a lifetime opportunity)...

De som uppfyller dessa krav ska givetvis ta betalt därefter eftersom det inte är välgörenhet dessa fotografer sysslar med (många är säkert familjeförsörjare med alla krav det innebär). Marknaden "reagerar" om det är överpriser. Att riktiga bröllopsfotografer som t.ex. Linda B. Cabrera eller Jonas Peterson (som jag för övrigt anser är fantastiskt duktiga!) tar de priser de gör visar ju bara att de i alla fall inte har lagt sig på för hög prisnivå. De kanske t.o.m. skulle kunna lägga sig ännu högre. Där har du den hårdaste fakta du kommer hitta.

Ska man leva på bröllopsfotografering så hamnar man nog lätt på nivåer över 20000 för en heldag. När man räknar med vad som ingår med ~10h fotografering, efterredigering av en stor mängd bilder, album, kostnader för utrustning, moms, skatt, arbetsgivaravgifter, semesterersättning... Det blir inte så fantastiskt mycket kvar i slutändan till försörjning av familj m.m.

I slutändan är det ju så att kunder tycker att de kan växla upp värdet på sina 2-30000kr genom att byta dem mot dessa fotografers tjänster för att föreviga deras bröllopsdag. Svårare än så är det inte!

Jag ser heller inget alternativ till detta. Såvida du inte är ute efter ett maxpris för bröllopsfoto, men det tror jag inte för något så dumt skulle ingen normalt funtad driva. Så min motfråga blir därför: exakt vad vill du konkret förändra?

mvh Martin
Vad jag exakt konkret vill förändra är:

1) Avmystifiering och avexklusiviering av bröllopsfoto

Det är inte svårare att fotografera bröllop än något annat event - tvärtom i och med den ofta rigorösa planeringen.

Exklusiva dyra egendesignade bröllopsalbum för 15 - 20 - 25 tusen kronor är ett bra exempel på att onödigt fördyra en produkt. Lär av IKEA - förenkla produkten och låt kunden själv göra allt jobb som är möjligt.

2) Ge kunden valfrihet

Fotografens huvuduppgift är att fånga minnesvärda ögonblick efter kundens önskemål, miljöförutsättningar samt egen stil. Det kan kunden inte göra själv. Kunden kan däremot själv ordna allehanda produkter som album, bildspel och utskrifter tex på canvas till betydligt lägre pris än vad bröllopsfotografen tar betalt. Ge kunden en CD/DVD med bilderna i full upplösning och valfriheten att själv ordna produkter och inte binda upp dem till att få utskrifter, album mm genom fotografen i olika paketlösningar.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Har kört igenom tråden.

Bra att det finns fotografer som sätter ett rejält värde på sig själva.
Att det är lätt att plåta bröllop är skitprat. Det krävs både skicklighet och känsla som fotograf samt en mycket god människokännedom, samt social kompetens, som det numera heter.

Det är alldeles för få som sätter rätt värde på sig själva.
Paketpris är någonting som kunden verkligen gillar, En innehållsförteckning av varan.
Grattis till de duktiga fotografer som tar rejält betalt för sitt arbete. Fortsätt i samma anda.

Varför skall du skänka bort eller dumpa ditt värde?
Vad exakt är svårare med bröllopsfoto jämfört med andra uppdrag där du inte kan vara förberedd eller alls styra och planera fotograferingen tex events, dokumentärfoto mm?

Jobbar man alltid i par och tar 2000+ bilder per bröllop med bra utrustning samt är välplanerad krävs det mycket för att misslyckas. Prova att medvetet sjunga falskt när du kan sjunga får du se...

Vilken social kompetens krävs vid bröllopsfoto som skiljer sig från vad som krävs i andra fotosammanhang?

Paketpris är inte för kundens bästa. Det är bara ett sätt att sälja mer precis som med alla färdiga erbjudanden i affärssammanhang.

Du kan sätta vilket pris som helst för din vara och anse att detta är jag värd. Du är välkommen att fotografera bröllop i Norrköping - Linköping och ta 25.000 kronor eller vad du anser dig vara värd. Hur många kunder anser att du är värd det?
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Tror du har rätt :)

När jag gör en heldag som i lördags är jag där 12 timmar och har mycket mer jobb än så att sovra materialet, efteredigera, beställa bilder mm. Innan har jag också haft en förträff med paret så det har gått en del tid där. Totalt blir det ca 1 arbetsvecka och jag tror inte Tore heller skulle göra det för 3000:- som blir 2500:- efter direkta utlägg för resor, parkering mm. Del i avskrivning av utrustning för 100000:- lågt räknat 1000:- så det är nu 1500:- kvar. En femhundring går i sociala avgifter så nu är det en tusenlapp kvar att ta ut som lön före skatt och en femhundring i plånboken för en veckas heltidsarbete. Men den femhundringen ryker också i framkallningskostnader och sådant så fotar jag en heldag för 3000:- har jag gjort det helt gratis.

Vill man ha betalt motsvarande en månadslön på 20000:- måste man således lägga på 7500:- och landar på 10500:-. Om man sedan lägger till att det finns andra kostnader och tidstjuvar för ett företag som inte är direkt relaterade till det specifika uppdraget, såsom marknadsföring, bokföring mm så måste alla uppdrag bära en del av det.

Nu kommer det till en komponent till mot kunden och det är att jag måste lägga på moms 25% på dom 10500:- och kunden får således betala 13125:- för att jag ska få mina 10500:- in till företaget.

Sedan kanske inte alla är nöjda med en månadslön på 20000:- före skatt då det i stort sett är nödvändigt att hålla sig med bil för att göra jobbet.

Min slutsats av mitt eget resonemang är att det inte är rimligt att erbjuda heldag under 13000:- till kund om man bedriver en affärsmässig verksamhet. En annan slutsats är att jag bör höja mina priser igen ;)
Hur mycket skulle du själv vilja betala för att någon skulle fotografera ditt bröllop om du skulle gifta dig - 10000 kr, 15000 kr, 20000 kr eller mer? Motivera!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden så ställer jag mig till de som anser att vi har en Don Quixote här på FS ;-) Eftersom du Tore efterlyser att inlägg ska grunda sig på fakta så tycker jag att ditt tidigare inlägg #148 är väldigt intressant.


Detta är ju en subjektig förenkling du själv gör som jag inte tror många håller med om (varken fotografer eller andra). Och då menar jag att inte bara fotografera ett bröllop utan att dessutom göra det bra. Extra roligt tycker jag det blir eftersom du själv inte heller verkar hålla med om att bröllop skulle vara enkelt att fotografera baserat på vad du skriver längre ner i samma tråd.


Jag skulle vilja säga att du här beskriver en duktig bröllopsfotograf och något som endast ett fåtal personer är satta att genomföra eftersom det krävs: kunskap och "know how", känsla att fånga ögonblicken, utrustning, gedigen kunskap om efterbearbetning, kyla att inte tabba sig (once in a lifetime opportunity)...

De som uppfyller dessa krav ska givetvis ta betalt därefter eftersom det inte är välgörenhet dessa fotografer sysslar med (många är säkert familjeförsörjare med alla krav det innebär). Marknaden "reagerar" om det är överpriser. Att riktiga bröllopsfotografer som t.ex. Linda B. Cabrera eller Jonas Peterson (som jag för övrigt anser är fantastiskt duktiga!) tar de priser de gör visar ju bara att de i alla fall inte har lagt sig på för hög prisnivå. De kanske t.o.m. skulle kunna lägga sig ännu högre. Där har du den hårdaste fakta du kommer hitta.

Ska man leva på bröllopsfotografering så hamnar man nog lätt på nivåer över 20000 för en heldag. När man räknar med vad som ingår med ~10h fotografering, efterredigering av en stor mängd bilder, album, kostnader för utrustning, moms, skatt, arbetsgivaravgifter, semesterersättning... Det blir inte så fantastiskt mycket kvar i slutändan till försörjning av familj m.m.

I slutändan är det ju så att kunder tycker att de kan växla upp värdet på sina 2-30000kr genom att byta dem mot dessa fotografers tjänster för att föreviga deras bröllopsdag. Svårare än så är det inte!

Jag ser heller inget alternativ till detta. Såvida du inte är ute efter ett maxpris för bröllopsfoto, men det tror jag inte för något så dumt skulle ingen normalt funtad driva. Så min motfråga blir därför: exakt vad vill du konkret förändra?

mvh Martin
Är du gift eller tänker du gifta dig? Vad la du eller skulle du kunna tänka dig att lägga ut på bröllopsfoto? Motivera ditt val!
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Eller kanske en "teodori" :) ...sorry, kunde inte låta bli.
En sak som jag tycker mig märka är att Tore har en enastående förmåga att väcka upprörda känslor här på Fotosidan. Jag vet inte om det är sättet att uttrycka sig på eller något annat. Ibland får jag uppfattningen att Tore är ett s.k.Troll.
Tore, du tycks gilla när debatten eskalerar till arga/sura inlägg
Att bli upprörd är att visa sig sårbar och otrygg.

Tål man inte ifrågasättanden är man otrygg och blir lätt upprörd.

Att angripa eller förlöjliga - Tore är ett troll mm - är ett sätt att försvara sig när man känner sig otrygg.

Ju mer man känner sig nödgad att försvara sig eller angripa desto mer otrygg är man.

Kontrollerade debatter inom alla trygghetszoner är som att se två defensiva fotbollslag spela 0-0 i ett fotbolls-VM - trist!
 

Indy

Aktiv medlem
Vad exakt är svårare med bröllopsfoto jämfört med andra uppdrag där du inte kan vara förberedd eller alls styra och planera fotograferingen tex events, dokumentärfoto mm?

Jobbar man alltid i par och tar 2000+ bilder per bröllop med bra utrustning samt är välplanerad krävs det mycket för att misslyckas. Prova att medvetet sjunga falskt när du kan sjunga får du se...

Vilken social kompetens krävs vid bröllopsfoto som skiljer sig från vad som krävs i andra fotosammanhang?

Paketpris är inte för kundens bästa. Det är bara ett sätt att sälja mer precis som med alla färdiga erbjudanden i affärssammanhang.

Du kan sätta vilket pris som helst för din vara och anse att detta är jag värd. Du är välkommen att fotografera bröllop i Norrköping - Linköping och ta 25.000 kronor eller vad du anser dig vara värd. Hur många kunder anser att du är värd det?
Har följt tråden från början och fattar fortfarande inte problemet?
Tore du kan säkert få någon här på Fs att fota ett bröllop med allt det du vill ha till de pengar du nämner!
Har man redan fotoutrustningen känar sina pengar på annat håll funkar det säkert. Men som här har tagets upp gång på gång med omkostnader och allt annat som jag inte ids att gå in på igen måste en yrkesversam fotograf kanske ha in dessa pengar. Det är ju inte så att man gör fem bröllop i veckan. Men är fallet sådant ja då har man ett bra namn och är väl bara att grattulera. Om du nu lever i den villfarelsen att yrkesversamma fotografer täljer guld med fällkniv-kamera då har du fel! Detta börjar eller har för länge sedan urartat till att det är fult att käna pengar. Alla som känar pengar har någon som får betala. Beträffande svårighetsgradd är det ju bara så att inget får gå fel på ett bröllop! De flesta andra uppdrag finns det möjligheter att kanske plåta om(nej nej inte alla men dock många).
Lasse
 

Goran.P

Aktiv medlem
Sen kan ju man kunna sin utrustning till 100 % o få fina men kanske tråkiga bilder .Jag tror nog folk betalar för att få den lite konstnärliga fotografen som har det lilla extra
 

Teodorian

Aktiv medlem
Har vi träffats och vet du vilka avtal jag har med alla mina kunder? Om vi har setts ber jag om ursäkt för jag kommer inte ihåg de och tydligen vet du mer om min affärsmodell och mina avtal än vad jag gör, för jag känner inte igen mig!

Hur tror du att ett icke lönsamt bolag, dvs. ett bolag som går med förlust eller minimalt med överskott överlever? På allmosor?

Jag tycker att det är otroligt intressant att diskutera företagande, marknadsföringsmodeller, företagsekonomi och juridik, så det låter inte som om du har fått en korrekt bild av mig. Däremot gör jag det helst i verkliga livet och med människor som har ett visst grundläggande kunnande inom de områdena.

Du har skrivit några punkter och jag kommenterar i samma ordning.

1) "De har exklusiviserat bröllopsfotografin och därmed gjort den onödigt dyr vilket leder till att allt färre brudpar har råd med produkten bröllopsfoto de tillhandahåller"

Min kommentar: Att jag tar ett visst pris innebär väl inte att det inte finns väldigt gott om fotografer i en lägre prisklass?

2) "De är ovilliga att förändra sig och följa trender som att alltfler vill ha både foto och video samt ha tillgång till sina bilder på CD/DVD för att själva kunna tex göra bröllopsalbum eller beställa en canvasbild",

Min kommentar: Jag levererar alltid bilderna från mina uppdrag både på fotopapper och högupplöst på cd/dvd, det ingår i grundpaketet. Vad är det som jag behöver förändra? Vill brudparet också ha filmat material får de väl anlita någon som filmar också, vad är problemet med det?

3) "De påtvingar brudparen färdiga paket eller åtar sig enbart heldaguppdrag dvs bröllopsfotograferna är inte flexibla och följsamma till efterfrågan",

Min kommentar: Jag har färdiga paket jag erbjuder vilket många uppskattar för det blir lätt att uppskatta totalpriset när de slipper sitta och räkna själv per timme etc. Självklart är dock inte paketen totalt statiska utan vill de anpassa längden, antal bilder, med album eller utan album så går det alldeles utmärkt. Det viktigaste för mig är att kunden blir nöjd! Jag tror dessutom inte att det går att "tvinga" någon att anlita mig för en heldag.....

4) "De sätter sig själva på piedestal genom att betona svårigheten i bröllopsfotografering och varna alla brudpar för att låta någon icke yrkesverksam fotografera deras bröllop."

Min kommentar: Detta känner jag inte heller igen mig i. Om någon kontaktar mig och inser att jag ligger utöver deras budget har jag ett stort antal gånger hänvisat dem vidare till avsevärt billigare deltids-/frilansfotografer som jag tycker är duktiga och prisvärda. Min inställning är att även om de inte har råd att anlita mig så tjänar jag i längden på att vara trevlig och serviceinriktad.

I fortsättningen får du hålla dig till personliga kommentarer om mig som du faktiskt har fog för!
Tack för svar!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Kan det vara så att Teodorians angrepp och generaliseringar grundar sig i ett eget tillkortakommande och i en viss avundsjuka på vissa fotografers kunnande inom bröllopsfotografering?

Bara en teori...
Du är välkommen att ha en direkt dialog med mig om du undrar något om det jag skriver. Maila gärna!

Vilka är mina "...angrepp och generaliseringar..."?

Jag har fotograferat ett antal bröllop och kommit fram till att det är ett otacksamt slit med dålig lönsamhet när man som jag är noggrann och lägger ner massor med tid på bildbehandling och att göra bildspel. Folk vill ha sina bilder direkt ("Du kan väl maila över lite bilder") och förstår inte hur mycket arbete det ligger bakom bra bilder. Därför vill jag numera fotografera för glädjen och ta små uppdrag som inte innebär att jag låser upp en massa tid.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Säg det till dem som betalar dyrt för tavlor av erkända konstärer
Priset har inget med konstnärligheten att göra utan med namnet och marknadsvärdet. Samlare köper konst som investering inte för att de tycker tavlan är fin.

Ett ruckel med det rätta havsnära läget kan kosta betydligt mer än ett gediget hus med ett tråkigt läge.

Skivsamlare köper skivor som de aldrig spelar. Det är inte musiken - konstnärligheten - utan marknadsvärdet de är ute efter.
 

Misster

Aktiv medlem
Hur mycket skulle du själv vilja betala för att någon skulle fotografera ditt bröllop om du skulle gifta dig - 10000 kr, 15000 kr, 20000 kr eller mer? Motivera!
Vi betalade NOK 8000,- för några år sedan - bara bröllopsporträtt och et par timmar på festen.
Med facit på handen skulle vi GÄRNA betala 20-30000 för att få BRA bilder. Och ja, dett var en sk. proffsfotograf :-(
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ursäkta mig om jag blir förbannad.

"På mig låter du som en typisk marknadsföringsprodukt där ditt nätverk, sociala kompetens, image och marknadsföringsstrategi gjort dig framgångsrik. "

Du vet oerhört lite om mig och hur jag lyckats och inte heller har du nån aning om hur jag bearbetar mina bilder. I skrivande stund har jag bröllop publicerade i 6 olika bröllopsmagasin, jag har haft andra bilder publicerade i National Geographic.

I tråd efter tråd här generaliserar du och uttalar dig om saker du inte har den blekaste aning om.

Japp, jag plåtar 53 bröllop i år i 13 länder, jag redigerar alla mina bilder själv, plåtar alltid i RAW och designar mina egna album. Jag har inga anställda. Jag marknadsför mig heller inte alls. Min "snittkund" betalar $7500, jag hade lätt kunna boka 100 bröllop till om tiden tillät det.

Kanske är det så att jag tar betalt som jag gör för att folk är villiga att betala det jag kräver.

Folk gillar det jag gör och betalar därefter.

Utbud och efterfrågan har du säkert hört talas om.

Om du ska börja förolämpa till höger och vänster bör du se till att ha jävligt torrt på fötterna.

Här kan du titta på tre av mina bröllop. På min hemsida hittar du fler.

http://jonaspeterson.com/wedding/joost-kirsty-wedding-berry/

http://jonaspeterson.com/wedding/tim-kesh-wedding-sydney/

http://jonaspeterson.com/full-wedding/nick-mel-wedding-boonah/
Vad vet du om mig? Vad generaliserar jag om? Vad har jag inte en "blekaste aning om"?

Hur bildbehandlar du dina bilder - berätta? Hur mycket tid lägger du ner per bild? Hur många bilder tar du per bröllop?

Jag tror du behöver ta så mycket betalt för att kompensera för din dåliga självkänsla. Vad har du bakom dig som gör att det är så oerhört viktigt att tjäna pengar och känna dig framgångsrik? Vad flyr du ifrån? Vad är nästa steg? Varför vill du inte expandera och anställa folk? Jag tror du har ett stort kontroll- och bekräftelsebehov. Uppenbarligen känner du dig fortfarande osäker eftersom du så lätt känner dig förolämpad. Vilka tår har jag trampat på? Tål du inte debatt och ifrågasättanden? Saknar du tillräcklig social kompetens för att bedriva en saklig dialog utan att hänfalla till omotiverat skryt om vad du tjänar och var du jobbar mm?

Kliv ner från din piedestal och bosätt dig ett år i Norrköping för att möta min verklighet. Hur skulle du klara dig? Vad skulle du göra och hur?
 
Senast ändrad:

Goran.P

Aktiv medlem
Priset har inget med konstnärligheten att göra utan med namnet och marknadsvärdet. Samlare köper konst som investering inte för att de tycker tavlan är fin.

Ett ruckel med det rätta havsnära läget kan kosta betydligt mer än ett gediget hus med ett tråkigt läge.

Skivsamlare köper skivor som de aldrig spelar. Det är inte musiken - konstnärligheten - utan marknadsvärdet de är ute efter.
Jo erkänner att liknelsen med konst var dålig skulle själv aldig vilja hänga upp en picasso här hemma :)Men ser ju på foton att där finns skillnader.Har inte fotografen ögat för det så blir det kanske fina men tråkiga bilder o vissa som kanske har det gott ställt är ju villiga o betala för att få fina o även vackra bilder
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jo erkänner att liknelsen med konst var dålig skulle själv aldig vilja hänga upp en picasso här hemma :)Men ser ju på foton att där finns skillnader.Har inte fotografen ögat för det så blir det kanske fina men tråkiga bilder o vissa som kanske har det gott ställt är ju villiga o betala för att få fina o även vackra bilder
Dyra märkeskläder håller inte bättre än billiga.

Okända sångare kan sjunga lika bra eller bättre som etablerade.

Dyra fotografer garanterar inte "bra" bilder.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vi betalade NOK 8000,- för några år sedan - bara bröllopsporträtt och et par timmar på festen.
Med facit på handen skulle vi GÄRNA betala 20-30000 för att få BRA bilder. Och ja, dett var en sk. proffsfotograf :-(
Varför inte 50.000 kronor som de dyraste fotograferna tar betalt?

Hur mycket får ett helt bröllop kosta? Motivera!
 

boldten

Aktiv medlem
Vad jag exakt konkret vill förändra är:
1) Avmystifiering och avexklusiviering av bröllopsfoto
Det är inte svårare att fotografera bröllop än något annat event - tvärtom i och med den ofta rigorösa planeringen.
Exklusiva dyra egendesignade bröllopsalbum för 15 - 20 - 25 tusen kronor är ett bra exempel på att onödigt fördyra en produkt. Lär av IKEA - förenkla produkten och låt kunden själv göra allt jobb som är möjligt.
Att "krösus" betalar 25kkr endast för själva bröllopsalbumet är väl inte konstigare än att de köper t.ex. en Bently för 3Mkr medan vi vanliga dödliga köper en V70 för ~0.3Mkr. Det är ju på inget sätt normen (precis som den Swedbank-statisk du la in i tråden visar) och därför inte heller vidare intressant att diskutera. Att rika använder sina pengar till extravagenser är väl inget nytt, speciellt inte under en så stor händelse i livet som ett bröllop.

En viktig skillnad mellan bröllop och andra uppdrag är dels att inget får gå fel eftersom man inte kan ta om bilderna då smink/hår/känsla/gäster m.m. endast existerar under ett par timmar. Detta i kombination med att det är många och skiftande motiv som ska fångas (in-/utgång i kyrka, ringpåsättning...) gör det hela lite knivigt. Speciellt eftersom dessa ögonblick förväntas förevigas på bästa sätt i miljöer med dåligt ljus m.m.

Jag tycker att en annan skillnad mellan just bröllop och andra evenemang är att man här dessutom är satt att fånga något så halvdiffust som kärleken mellan två personer. Det är inget som existerar vid t.ex. invigningen av en ny sporthall eller dylikt.

2) Ge kunden valfrihet
Fotografens huvuduppgift är att fånga minnesvärda ögonblick efter kundens önskemål, miljöförutsättningar samt egen stil. Det kan kunden inte göra själv. Kunden kan däremot själv ordna allehanda produkter som album, bildspel och utskrifter tex på canvas till betydligt lägre pris än vad bröllopsfotografen tar betalt. Ge kunden en CD/DVD med bilderna i full upplösning och valfriheten att själv ordna produkter och inte binda upp dem till att få utskrifter, album mm genom fotografen i olika paketlösningar.
Jag uppfattar att det är så de flesta bröllopsfotografer jobbar idag. De ger alltså kunderna tillgång till bilderna i högupplöstformat så de själva kan använda dem för personligt bruk. Det säger ju även Popcorn som är en av Sveriges ledande bröllopsfotografer.

Jag får mer och mer känslan av att du egentligen håller med "oss andra" i tråden. Fast du har gått i spinn när det gäller de extrema priserna som vissa bröllopspar är beredda att betala. Det är väl bara att acceptera att det existerar lyxkonsumtion. För alla övriga så finns det mer prisvärda alternativ.

Säg det till dem som betalar dyrt för tavlor av erkända konstärer
Touche ;-)
 
ANNONS