Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

little_mac

Aktiv medlem
Verkligen slipade, brukar kunna syna bluffmakare. Jag gör en polisanmälan och borde gå ut med namn, personnummer, bild på körkortet, telefonnummer osv. Eller är det olagligt?
 

little_mac

Aktiv medlem
Om det verkligen är -6 vill säga.
Sedan säger kanske inte kontoret så mycket för man behöver ju inte bo vid det kontor kontot är listat i. Förutom att man kanske väljer ett kontor nära där man jobbar istället för där man bor (inte troligt just här) så kan man ha flyttat antingen permanent eller tillfälligt. Det kan finnas många förklaringar.



Det kan ju vara klädsamt att invänta tid för ordinarie postgång.
Förvisso, men fler hinner bli lurade.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Verkligen slipade, brukar kunna syna bluffmakare. Jag gör en polisanmälan och borde gå ut med namn, personnummer, bild på körkortet, telefonnummer osv. Eller är det olagligt?
Du skall inte hänga ut någon här. Om det är en bedragare så använder han naturligtvis en annan persons namn, adress etc..... Om du tror att du är blåst och inte får någon kontakt då skall du överlämna ärendet till Polisen och Blocket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Verkligen slipade, brukar kunna syna bluffmakare. Jag gör en polisanmälan och borde gå ut med namn, personnummer, bild på körkortet, telefonnummer osv. Eller är det olagligt?
Det kan mycket väl falla under förtal, vilket är brottsligt.
Man ska vara bra säker innan man gör något sådant. Nu har du inte en aning om det finns en naturlig förklaring eller ej.

Sedan tror jag knappast att FS tillåter att du lägger upp en massa personuppgifter.
 

little_mac

Aktiv medlem
Det kan mycket väl falla under förtal, vilket är brottsligt.
Man ska vara bra säker innan man gör något sådant. Nu har du inte en aning om det finns en naturlig förklaring eller ej.

Sedan tror jag knappast att FS tillåter att du lägger upp en massa personuppgifter.
Jo visst är det så. Är det en identitetsstöld så är personen som är registrerad inte samma person som jag haft kontakt med och överfört pengar till. Jag kan ju iallafall säga att om du gör affär med någon som kallar sig Stefan M***n eller Anna och som påstår att de bor i Östersund, var på er vakt.
 

little_mac

Aktiv medlem
Jo visst är det så. Är det en identitetsstöld så är personen som är registrerad inte samma person som jag haft kontakt med och överfört pengar till. Jag kan ju iallafall säga att om du gör affär med någon som kallar sig Stefan M***n eller Anna och som påstår att de bor i Östersund, var på er vakt.
Observera att jag inte vet med säkerhet att det rör sig om ett bedrägeri men varnar för säkerhets skull.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Och det är inte i Östersund. Hur kan personen då ha en adress i Östersund och ett telefonnummer via telia registrerat som överensstämmer med adressen? Ingen lekman till bedragare börjar jag ana.
Nu har jag bytt bank, men jag hade rätt länge ett konto med clearingnr från min födelseort fast jag flyttat 100 mil därifrån. I Sparbanken fick man ett clearingnr som hörde till kontoret som upprättade kontot, det ändrades inte när man flyttade. Gissningsvis gäller det även för FSB aka Swedbank idag.
 

Prins1

Medlem
Observera att jag inte vet med säkerhet att det rör sig om ett bedrägeri men varnar för säkerhets skull.
Jag har nog köpt "samma" kamera... :-(. Pratade med Stefan Esbjörn M.... från Östersund (?) i lördags, efter att ha fått mail med kopia på körkort, kvitto, bild på kameran och kollat upp telefonnr samt pnr (namn och adress, allt stämde överens) så satte även jag in pengar på han konto 83816.....

Fick också mail igår om att kameran är skickad men kvittot med kollinr hade blivit kvar i hans firmabil och nu var han på väg till Mora (?) och inte tillbaka förrän på onsdag, men då borde kameran ha kommit fram...

Känns det igen? Är nog läge för en polisanmälan omgående...!?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nyfiken som jag är så kollade jag sent igår på annonser för aktuell ort och om det är den annonsen jag tror att var så måste jag säga att jag nog tycker att det luktade ganska tveksamt om den. Verkligen inte av värsta sorten, men jag nog faktiskt inte ens hört av mig även om jag var intresserad av kameran.

Med det i åtanke och att det nu eventuellt är två som har haft kontakt med samma person så lutar det nog tyvärr åt tråkigheter. Har man en kamera kan man ju inte sälja den två gånger...

Edit: Bara för att förtydliga så var annonsen som jag såg inte alls en sådan klassisk klåparannons, men det var bl a en skrivning om att personen fått dålig respons när kameran var ute förra gången. Något jag tycker luktar rätt dåligt med tanke på att det var en ny modell som bör vara väldigt lättsåld. Sedan var det inte en egen bild i annonsen utan en vanlig produktbild. Jag kommer inte ihåg allt, men jag undrar om det inte var något om julklapp som skulle säljas och att den knappt var använd. Visst kan det hända, men njae, jag tror inte riktigt på det.

Nu vet jag ju inte om det var den annonsen som jag såg som är aktuell i tråden dock.
 
Senast ändrad:

little_mac

Aktiv medlem
Jag har nog köpt "samma" kamera... :-(. Pratade med Stefan Esbjörn M.... från Östersund (?) i lördags, efter att ha fått mail med kopia på körkort, kvitto, bild på kameran och kollat upp telefonnr samt pnr (namn och adress, allt stämde överens) så satte även jag in pengar på han konto 83816.....

Fick också mail igår om att kameran är skickad men kvittot med kollinr hade blivit kvar i hans firmabil och nu var han på väg till Mora (?) och inte tillbaka förrän på onsdag, men då borde kameran ha kommit fram...

Känns det igen? Är nog läge för en polisanmälan omgående...!?
Exakt samma... Då var det defenetivt. Satan. Hur har han gått tillväga? Personen existerar ju, adress, personnummer, telefonnummer osv stämmer ju.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Exakt samma... Då var det defenetivt. Satan. Hur har han gått tillväga? Personen existerar ju, adress, personnummer, telefonnummer osv stämmer ju.
Vad är det för typ av telefonnummer?
Jag misstänker att kontrollen av registrering av kontantkortsnummer inte är lysande, så om man kombinerar det med en stulen plånbok...
 

Christer2

Aktiv medlem
1)
Sökte på eniro.se och dessa namn- och adressuppgifter (från ett inlägg ovan) stämmer överens med info från ratsit.se.

2)
Kan man inte få information från den bank dit pengarna betalats, vem som äger kontot?

3)
Kan man inte stoppa/frysa beloppet (ev. med polisens hjälp)?

4)
Förhoppningsvis har han sålt TVÅ kameror.
 

Prins1

Medlem
Vad är det för typ av telefonnummer?
Jag misstänker att kontrollen av registrering av kontantkortsnummer inte är lysande, så om man kombinerar det med en stulen plånbok...
Ett mobiltelefonnummer, namn och adress stämmer överens både på hitta.se och när man söker på pnr hos ratsit.se...
 

Prins1

Medlem
1)
Sökte på eniro.se och dessa namn- och adressuppgifter (från ett inlägg ovan) stämmer överens med info från ratsit.se.

2)
Kan man inte få information från den bank dit pengarna betalats, vem som äger kontot?

3)
Kan man inte stoppa/frysa beloppet (ev. med polisens hjälp)?

4)
Förhoppningsvis har han sålt TVÅ kameror.
2: Banken får inte lämna ut uppgifter om vem som äger kontot.
3: Har inte kontaktat polisen ännu, bara mailat Blocket om "misstanke".
4: Förhoppningsvis, men inte troligt... Det var nämligen hans flickväns, som hade fått en D7000 i julklapp (!) och därför ville sälja denna. Förmodligen samma "Anna" som vilje sälja sin kamera som hon fått i julklapp häromdagen...
 

Recy

Aktiv medlem
1)
Sökte på eniro.se och dessa namn- och adressuppgifter (från ett inlägg ovan) stämmer överens med info från ratsit.se.

2)
Kan man inte få information från den bank dit pengarna betalats, vem som äger kontot?

3)
Kan man inte stoppa/frysa beloppet (ev. med polisens hjälp)?

4)
Förhoppningsvis har han sålt TVÅ kameror.
Har han sålt två kameror är väl risken stor att det är stöldgods.
 

Christer2

Aktiv medlem
Har han sålt två kameror är väl risken stor att det är stöldgods.
Om det finns misstanke om stöldgods så borde väl Polisen kunna göras intresserad. Speciellt med tanke på att spårningsmöjligheter finns (bankkontonumret).

Kanske banken inte FÅR avslöja vem kontoägaren är men det finns ingenting som säger att de inte VILL hjälpa till (fick samma service för många år sedan då jag skulle köpa "postorderdator").
 
Desto snabbare anmälan görs eller polisen blir meddelande om misstanke desto snabbare och större chans är det ju att pengarna kan bli återbetalade. Men återigen är frågan om ni vill vänta tills onsdag och se om ni får något leverarat? Som sagt så finns ju chansen att det är en seriös säljare, verkar ju väldigt liten dock.
 
ANNONS