Annons

Plocka ihop en dator för bild- och VISS videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Krisiun

Aktiv medlem

MWPhoto

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Crucial med 6Gb/s är intressant, men i verkligheten, om jag tjänar 1 sekund på att öppna Win7 eller inte, hmmm, tror jag går på Corsair ändå.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Ok, men vill någon rekomendera mig att byta ut grafikkortet då? Annars är inte CUDA i vägen hur som helst.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Crucial med 6Gb/s är intressant, men i verkligheten, om jag tjänar 1 sekund på att öppna Win7 eller inte, hmmm, tror jag går på Corsair ändå.
Det är inte bara på att starta Windows det är konstant liten tidsvinst. Operativsystemet hittar alltid något att läsa från systemdisken.
Snurrhårddisk mot Corsair är som skillnaden mellan en mobilkamera utan autofokus och en DX-kamera, Crucial mot Corsair kommer vara som mellan DX och FX.

/Karl
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Karl, kanske vi missuppfattade varandra. jag menar att skillnaden i snabbhet mellan en Crucial SSD och en Corsair SSD inte märks. Hörde av en vän att moderkorten inte är riktigt redo för det än.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hade valt crucials 64GB istället för intels SSD

/Karl
Jag har Intels 80 GB SSD och skulle föredra att ha den dubbla kapaciteten eftersom bara Lightroom använder c:a 14GB under körning (möjligen har jag något feliställt) och eftersom jag har några fler program på C-disken går den i taket vid exportering av större antal bilder från LR.
Alltså, köp en större SSD alternativt lägg programmen på annan disk.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har Intels 80 GB SSD och skulle föredra att ha den dubbla kapaciteten eftersom bara Lightroom använder c:a 14GB under körning (möjligen har jag något feliställt) och eftersom jag har några fler program på C-disken går den i taket vid exportering av större antal bilder från LR.
Alltså, köp en större SSD alternativt lägg programmen på annan disk.
Jag har installerat ett gäng program på en annan disk, program som jag inte använder så ofta. Har bara lyckats fylla min c-drive med 30GB än så länge. Kör dock inte LR.

/Karl
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är inte bara på att starta Windows det är konstant liten tidsvinst. Operativsystemet hittar alltid något att läsa från systemdisken.
Snurrhårddisk mot Corsair är som skillnaden mellan en mobilkamera utan autofokus och en DX-kamera, Crucial mot Corsair kommer vara som mellan DX och FX.

/Karl
Eftersom så gott som alla mina program ligger på SSD:n kan det gå ganska långa perioder utan att mina "snurrhårddiskar" går alls, vilket mest är en fördel. Det tar dock någon sekund extra att snurra igång en hårddisk från stillastående när den väl behövs.

Jag gissar att man är så bortskämd med SSD:ns snabbhet att man inte vill vara utan.
 

jOAClM

Ny medlem
Hej!

Har själv tänkt mig köpa en dator till fotoredigering och enklare filmredigering.

Jag vill ha en så pass bra dator att fotoredigering i lightroom etc. fungerar smidigt.
Filmredigering ska vara i enklaste slaget, i princip klippa och klistra ihop familjefilmer, utan effekter, dock i full HD då jag har en Canon eos 550d.
Behöver också en bra skärm som passar fotoredigering, gärna stor, 25+.

Mitt datorkunnande är begränsat så jag vet inte om jag vågar mig på att bygga en dator, eventuellt kanske jag kan få hjälp av en kompis med detta. Annars en färdigbyggd.

Så det vore väldigt snällt med era tips om vad jag kan tänkas behöva.
Som sagt; smidig till fotoredigering, enkel redigering och uppspelning av full HD film och en bra skärm. Prislapp runt 10K.

??
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle återkomma och berätta att det ser bra ut så här långt.
Maskinen snurrar, ja in alles 8 fläktar som snurrar på i sakta mak. Det är tyst. I7:an lätt överklockad till 3.8Ghz. RevoDrive som systemdisk gör förstås att det går fort att starta Win7.....vad sägs om 16 sekunder. Oavsett program så öppnas dessa på sekunden. Denna drive monteras direkt på PCI-port och är i princip snabbare än två vanliga SSD i Raid 0.
Sleep/hibernate tar bara plats och är inte aktiverat.
Konfigurationen blev till slut lite annorlunda eftersom Intel fick strul med sin styrkrets för SandyBridge.

CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK
CORSAIR H50 LIQUID COOLING
BE QUIET! SILENTWINGS USC 120MM CASE FAN 17DB
CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V

ASUS SABERTOOTH X58 S-1366 ATX
CORSAIR 12GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (3X4GB)
INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366

OCZ REVO DRIVE PCI-E 4X SSD 80GB

GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

LG BLURAY BD-R 10X RETAIL INTERNAL BLACK
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 640GB 7200RPM SATA/600 64MB
WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB
 
ANNONS