Annons

Filma o se i realtid med dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttern_

Medlem
Hej!

Jag står i begrepp att dra igång ett IT-projekt där vi bl a kommer att filma en hel del. Jag använder idag enklare dv kameror och mixar deras utsginal i realtid, ja eller så nåra realtid det nu går.
I mina tankar har det hela tiden rört sig om att skaffa bättre videkameror till projektet. men nu är jag inte lika säker längre. Kanske man ska satsa på DSLR-er istället.

Det jag behöver få klarhet i, jag fattar inte lulliga produktbeskirvningar, är om man kan se/överföra inspelningssignalen i realtid från någon av Nikons kemeror till en videomixer? Alltså kan man på extern monitor eller motsvarande, se det som spelas in, när det spelas in? Vilken typ av port utnyttjar man i så fall?

Går det att använda äldre modeller som exempelvis D5000 eller D90:n på samma sätt?

undrar en nyfiken men trögfattad

Utter
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har läst i någon annan tråd om hur man kan göra detta.
Man använder egentligen inte DSLR för inspelning. Man bara fångar LiveView-bilden på en dator och sköter själva inspelandet där. Precis som med en vanlig web-kamera alltså.
Bäst gör man väl det med hdmi-sladd antar jag.

Du får nog snart flera och mer exakta svar om detta.

Petter ...
 

Kimster

Aktiv medlem
Har inte provat alla Nikon men du kan få ut bild från ett antal modeller via mini-HDMI porten. Dock är den signalen inte till för inspelning då den innehåller massa data/information likt det du har på LCD-displayen
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag står i begrepp att dra igång ett IT-projekt där vi bl a kommer att filma en hel del. Jag använder idag enklare dv kameror och mixar deras utsginal i realtid, ja eller så nåra realtid det nu går.
I mina tankar har det hela tiden rört sig om att skaffa bättre videkameror till projektet. men nu är jag inte lika säker längre. Kanske man ska satsa på DSLR-er istället.

Det jag behöver få klarhet i, jag fattar inte lulliga produktbeskirvningar, är om man kan se/överföra inspelningssignalen i realtid från någon av Nikons kemeror till en videomixer? Alltså kan man på extern monitor eller motsvarande, se det som spelas in, när det spelas in? Vilken typ av port utnyttjar man i så fall?

Går det att använda äldre modeller som exempelvis D5000 eller D90:n på samma sätt?

undrar en nyfiken men trögfattad

Utter
Jag vet inte hur det är med de äldre modellerna, men jag vet att några har kört med D3s direktkopplad till grafikkort via HDMI-utgången. Som påpekats får du då med en del information som annars visas på displayen, men du får ut HD-kvalitet. Det här är lite av en odokumenterad finess som inte ens Nikon själva verkar ha helt klart för sig.

Men är du bara ute efter att se vad som spelas in utan att spara det så är det bara att koppla in t.ex. en extern skärm, t.ex. en Sony CLM-V55 eller en Liliput 668GL via HDMI. Nikon kör som sagt ut HD på HDMI så du får bra bild även på en rätt stor skärm.
 

reflux

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att dra igång ett IT-projekt där vi bl a kommer att filma en hel del. Jag använder idag enklare dv kameror och mixar deras utsginal i realtid, ja eller så nåra realtid det nu går.
I mina tankar har det hela tiden rört sig om att skaffa bättre videkameror till projektet. men nu är jag inte lika säker längre. Kanske man ska satsa på DSLR-er istället.
Inget jag kan rekommendera. Dels behöver du en DYR mixer för att kunna blanda HDMI-signaler alternativt skaffa en dyr downkonverter och få kameror levererar en "ren" (fri från ikoner och annat) bild ut på HDMI och den är inte alltid högupplöst. Vidare är inte DSLR-kamerornas sensorer anpassade för att leverera en kontinuerlig bild under en längre tid och passar i dagsläget helt enkelt inte för livesändning.

Rent praktiskt brukar det i de flesta videosammanhang (notera att jag skiljer på allmänna videotillämpningar och mer kontrollerade situationer) också vara trevligt med snabb autofokus och stort zoomomfång vilket oftast inte är möjligt med DSLR.

Jag skulle nog leta efter bättre videokameror istället.
 
ANNONS