Annons

5D MK2 auto-iso

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
appar och egen programkod vore mumma.

Faktum är att det går om du vet hur du skall göra. Serviceteknikerna kör ett eget pålagt program på en D100 (eller gjorde i alla fall) när de justerar AF-S objektiv. Alltså en vanlig kamera med ett speciellt program
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, för Canons Powershotkameror finns det ju numera hemmahack eftersom folk har gjort reverse engineering på kamerornas firmware.

Det finns lite sånt till EOS också, men där har man inte kommit lika långt.
 

alf109

Aktiv medlem
Sammantaget av alla svar kan jag förstå två saker. Dels att det inte finns eller förmodligen kommer att finnas något sätt att gå förbi begränsningarna i Canon 5D MK2:s auto iso, vilket var vad jag frågade om. Och dels att det inte är populärt från vissa håll att ifrågasätta Canons val av 1/brännvidden.

För mig medför en sådan begränsning i stort sett att funktionen är oanvändbar. Eftersom jag ofta kör med vidvinklar eller vidvinkelläge så skapar kameran ofta vibrationer i de kritiska läget runt 1/30 sek, vilket kameran i stort sett alltid väljer vid auto iso och lite sämre ljus. Dessutom om man går omkring och "fångar ögonblicken" vilket jag ofta gör i mitt fotograferande krävs också som regel kortare tider eftersom kameran i sig själv ofta är i rörelse när man tar bilden.

Jag har lite svårt att förstå den märkestalibani som alltid skiner igenom hos en del. 5D MK2 är en fantastisk kamera, men Nikons auto iso är betydligt smartare och mer anpassad till hur en auto iso borde fungera, det tror jag de flesta är överens om.
 

reflux

Aktiv medlem
. Och dels att det inte är populärt från vissa håll att ifrågasätta Canons val av 1/brännvidden.
Helt obegripligt att någon skulle vilja försvara deras usla implementation. Det, tillsammans med avsaknaden att kunna sätta ISO-värdet direkt på bakre hjulet (som man kan på t ex 1D MkIII) är det jag tycker absolut sämst om med 5Dns mjukvara. Skulle vara så himla enkelt att fixa, men de flesta japanska företag har som filosofi att en produkt, som en kamera, säljs med de funktioner den har och vill man ha andra funktioner får man köpa en nyare eller dyrare kamera. Ett amerikanskt företag skulle förmodligen resonera annorlunda och se mjukvaruuppdateringen med nya funktioner som en stor konkurrensfördel.
 

PMD

Aktiv medlem
Sammantaget av alla svar kan jag förstå två saker. Dels att det inte finns eller förmodligen kommer att finnas något sätt att gå förbi begränsningarna i Canon 5D MK2:s auto iso, vilket var vad jag frågade om.
Har du provat auto-ISO i M-läget i Live View? Någon på Dpreview påstod att det fungerade som önskat.
 
ANNONS