Annons

Ny dator för bild/video-redigering. Förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Ok jag kollade på videon och där verkar det ju som att man har användning av ett grafikkort med...den där funktionen han använde, eller missförstår jag nu? Kommer playback alltså fungera så där hackigt utan att jag har något av dom främsta korten eller hur ligger det till?

Någon påstod att det var knappt märkbar skillnad mellan 1333mhz och 1600mhz ram men jag har ju inte testat och jämför personligen så kanske är det en värd investering.

Eftersom jag inte ska montera datorn själv hoppas jag att inet fixar med att sätta allt i rätt portar osv men jag läste det där om att man var tvungen att uppgradera firmwaren. kan inte påstå att jag är insatt i dom detaljerna heller men enklare saker brukar lösa sig relativt smidigt.

Jag kommer alltså använda premiere pro typ. och avhdc-format endel om man säger. är grejen att det inte är någon mening att köpa ett halv bra utan antingen det bästa eller ett för några hundra?
Ska du använda Premiere PRO, kan det vara en idé med ett hyffsat grafikkort, då det använder den nya Mercury Playback Engine, som har bra stöd för det.
Hur kraftigt det behövs för att se skillnad vet jag inte, men det han använde var inget highend kort direkt.
Är det något kort jag ska rekommendera så här på rak arm som ligger i mellanklassen så blir det detta, som är ett ganska nytt kort. Det är en upphottad version av GTX560Ti med bred bussbredd och många streamprocessorer.
https://www.inet.se/produkt/1902177/evga-geforce-gtx-560ti-448-core-ftw

Dock finns inte detta med på supportlistan som Adobe har, men det kan ju fungera ändå.
http://www.adobe.com/se/products/premiere/tech-specs.html

Utan de närmsta korten är 470/570/580.
http://www.pricerunner.se/pl/37-2639165/Grafikkort/Gigabyte-GeForce-GTX-470-Super-Overclocked-Edition-1280MB-GDDR5-PCI-E-2.0-SLI-2xDVI-priser
https://www.inet.se/(F(6SeQGcLeX9k0qN8x8wbGat_4tZ4N-2rBzHQ9TaVEznGQ8gLj_yXV-EQ5KesX6FKX5epwoY-06D1d4FaNYngX2Zb7TfSfQJCW4jE1G5xbsBJF0VCtasH9oSZqGK97kh5ww0Mg0TUq6_EYmypsb_SI9BEFqwbCkd2jkzUh7m8KOj4c_OL4O2zyQvy-OUqWusG0ERBB7A2))/produkt/5409285/asus-geforce-gtx-570-1280mb-directcu-ii
https://www.inet.se/(F(6SeQGcLeX9k0qN8x8wbGat_4tZ4N-2rBzHQ9TaVEznGQ8gLj_yXV-EQ5KesX6FKX5epwoY-06D1d4FaNYngX2Zb7TfSfQJCW4jE1G5xbsBJF0VCtasH9oSZqGK97kh5ww0Mg0TUq6_EYmypsb_SI9BEFqwbCkd2jkzUh7m8KOj4c_OL4O2zyQvy-OUqWusG0ERBB7A2))/produkt/5409284/asus-geforce-gtx-580-1536mb-directcu-ii


Minnena
Skillnaden är inte stor och du kommer nog inte se någon större skillnad mellan dessa, det är nog mest hur petig man är prestandamässigt. Ca: 80kr skiljer det och du får bättre kylflänsar.
Glömde skriva att de finns ju i lågprofil också. Men det är upp till dig hur du prioriterar/tycker.

Anledningen till varför jag nämner detta om lågprofil är för att många som köper dessa 2500K/2600K, gnäller över ljudet från orginalkylaren och byter ut den mot någon towerkylare för att datorn ska vara tystare.
 

Danne B

Aktiv medlem
dyra minnen har du bara behov av om du ska överklocka annars duger dom du har i din kundvagn
sen om du behöver 16gb är väl lite tveksamt möjligen att det kan ha betydelse vid redigering av stora video filer dom flesta sidor på internet säger att det märks ingen skillnad på prestanda och det går alltid att uppgradera du borde ha någon kompis som j´hjälpa dig såtta in mer om det behövs annars står det hur man gör i moderkorts manualen men har du en ssd disk så hjälper det upp mycket jag har 8GB i min dator och mårker ingen skillnad från 4gb som jag hade tidigare men jag kör bara photoshop cs4 och där beösdet inte
Själv märkte jag stor skillnad mellan 4-8GB när jag uppgraderade. Jag märkte även skillnad mellan 8-16GB, men det beror på hur man jobbar, hur många bilder man har samtidigt och i vilket format/storlek de är i.
Ska man jobba med film/HD så är det mer rekommenderat att ha 16GB. Är det avancerade 3D rendreringar, så får man nog tänka 16-32GB.
1333Mhz eller 1600Mhz är ingen stor skillnad, men själv är jag den som vill få ut det mesta ur datorn, så länge det är till ett vettigt pris. :)
 

aracaboi

Aktiv medlem
Officiellt stödjer man få kort, inofficiellt stödjer man alla moderna Nvidia-kort med 1GB minne och 460 är en bra utgångspunkt för pris/prestanda.

http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm
Jag kom in på den sidan igår. någon påstod att garantin inte gäller om man trixar med det, dock verkar det ganska säkert så spelar ingen roll. tror du att 550ti skulle fungera ung. lika bra eller blir det skillnad mellan de olika modellernas kapacitet i deras cuda-användlighet också?
 

aracaboi

Aktiv medlem
Hittade ett test som visar den lilla skillnad det blir mellan 1333Mhz och 2133Mhz, sen får man själv avgöra om det är värt det eller ej.
Det är på tyska dock, men kan du inte tyska så går det kanske att förstå ändå med hjälp av bilderna.

http://ht4u.net/reviews/2011/intel_sandy_bridge_sockel_1155_quadcore/index37.php
Kan inte påstå att jag blev mycket klokare av tabellerna heller :)

En annan sak, jag kollade upp de två SSD-hårddiskarna OCZ och Corsair Force 3 på prisjakt och båda verkar ha fått väldigt mediokra betyg och tycks strula en hel del trots uppgraderingar av firmware osv. det verkar inte superstabilt precis, eller?
 
Senast ändrad:

Danne B

Aktiv medlem
Kan inte påstå att jag blev mycket klokare av tabellerna heller :)

En annan sak, jag kollade upp de två SSD-hårddiskarna OCZ och Corsair Force 3 på prisjakt och båda verkar ha fått väldigt mediokra betyg och tycks strula en hel del trots uppgraderingar av firmware osv. det verkar inte superstabilt precis, eller?
Testet visar att det är inte mycket det skiljer, ens mellan 1333Mhz och 2133Mhz.. Är i vissa program som det märks en liten skillnad.

SSD:er med Sandforce har haft en hel del problem i början, men nu för tiden är det inte många som har det. Själv har jag 2 st Corsair, en Force och en Force 3 på vardera 120GB.
Har aldrig haft några problem och när man läser om de som har problem så har de antingen inte uppdaterat firmware, inte stoppat SATA-kabeln i rätt uttag på moderkortet eller missat att ställa in AHCI i BIOS. Sen kan en del behöva uppdatera BIOS också.
Sen finns det ju också dem som fått måndagsexemplar och det av alla tillverkare.

Men vill man vara på den säkra sidan får man gå på en Intel, även om de också haft problem.
Dessa är lite slöare men mer stabila och kanske framför allt dyrare, ungefär som med Apple. :D
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
En sak som jag inte gillar med Sandforce är att de anger sina maximala överföringshastigheter baserat på förutsättningen att datamängden kan komprimeras 1:2 av hårdvaran.
 

heliflyer

Aktiv medlem
enligt dom där test siffrorna verkar det behövas minst ett gtx570 för att det ska märkas någon större skillnad
så ett 460 är nog ett bra val i början eller ett 550ti dom är lie billigare men är även lite långsammare viktigast är att det är minst 1GB minne på grafikkortet.Om du ser på priserna på 460 är dom flesta rätt dyra då dom knappt går att få tag på längre då dom inte tillverkas längre så ett 550ti kan vara ett alternativ.
som du ser av minnes tester är i stort sett omöjligt att märka skillnaden på hastigheten om man har snabbare minnen så köp billigaste märkesminnena du kan hitta
 

aracaboi

Aktiv medlem
hallå igen. tack för all hjälp so far. nu har jag nästan bestämt mig för denna

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1414953/2012-01-25

Dock undrar jag, hur mycket skulle man tjäna på att ha den överklockningsbara varianten? jag är tveksam till att jag kommer jiddra med sådant, dock undrar jag om det blir stor skillnad och om det finns några nackdelar med klockning?

Sedan undrar jag om man ska ha firewire-port, funkar det med en bara i chassit eller måste det finnas anslutning till moderkortet alt. var den nu ska ta vägen?

mvh
 

Danne B

Aktiv medlem
hallå igen. tack för all hjälp so far. nu har jag nästan bestämt mig för denna

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1414953/2012-01-25

Dock undrar jag, hur mycket skulle man tjäna på att ha den överklockningsbara varianten? jag är tveksam till att jag kommer jiddra med sådant, dock undrar jag om det blir stor skillnad och om det finns några nackdelar med klockning?

Sedan undrar jag om man ska ha firewire-port, funkar det med en bara i chassit eller måste det finnas anslutning till moderkortet alt. var den nu ska ta vägen?

mvh
2600K är ju att föredra om du vill överklocka framöver. Du tjänar en del i prestanda på det och datorn "håller" längre, om program/spel behöver mer prestanda framöver. Dvs istället för att köpa ny dator, klockar du upp den du har.

Nackdelarna är väl värme, så du behöver en bättre processorkylare.

Själv har jag skippat FW helt och kör med USB3 istället, både till kortläsare och externa hårddiskar. Vill du ha FW så måste det finnas på moderkortet, allternativt att du köper ett kontrollerkort med FW som sätts i någon expansionsslott (PCI/PCI-E).

En tanke bara. Den 2TB hårddisken du valt, är väldigt dyr just nu. Det beror på översvämningar i Thailand, som dränkte fabrikerna. Normalpriset på den disken är mycket lägre.
Om du inte är i akut behov av hd och vill spara pengar, skulle jag väntat till hösten.
Då produktionen kommit ifatt och priserna sjunkit igen.

För att ta ett exempel, så den här hd:n brukar normalt kosta runt 700kr.
http://www.inet.se/produkt/4303946/2tb-seagate-barracuda-green
 

aracaboi

Aktiv medlem
2600K är ju att föredra om du vill överklocka framöver. Du tjänar en del i prestanda på det och datorn "håller" längre, om program/spel behöver mer prestanda framöver. Dvs istället för att köpa ny dator, klockar du upp den du har.

Nackdelarna är väl värme, så du behöver en bättre processorkylare.

Själv har jag skippat FW helt och kör med USB3 istället, både till kortläsare och externa hårddiskar. Vill du ha FW så måste det finnas på moderkortet, allternativt att du köper ett kontrollerkort med FW som sätts i någon expansionsslott (PCI/PCI-E).

En tanke bara. Den 2TB hårddisken du valt, är väldigt dyr just nu. Det beror på översvämningar i Thailand, som dränkte fabrikerna. Normalpriset på den disken är mycket lägre.
Om du inte är i akut behov av hd och vill spara pengar, skulle jag väntat till hösten.
Då produktionen kommit ifatt och priserna sjunkit igen.

För att ta ett exempel, så den här hd:n brukar normalt kosta runt 700kr.
http://www.inet.se/produkt/4303946/2tb-seagate-barracuda-green
jo kanske kan det vara värt att lägga till en hundring för 2600K även om jag förmodligen inte kommer orka kruxa med att fixa någon som klockar. om det ökar temperaturen känns det ju lite som att livslängden på själva processorn borde påverkas negativt också, eller?

ang. hårddisk tänkte jag först ta en mindre men det blir så krångligt att öppna datorn och sätta in och hålla på om man inte kan senare tänkte jag. kanske borde jag bara ta 1TB nu. Anledningen att jag tog 2TB var att den ju trots allt är mycket billigare jämfört med 1TB som ligger på 1290:- och att jag läste någonstans på sweclocker att hårddiskpriserna möjligen inte sjunker förrän nästa år p.g.a. att dom måste ta ifatt/bygga upp ett lager.

men i övrigt funkar allt med varandra alltså?

mvh
 

Danne B

Aktiv medlem
jo kanske kan det vara värt att lägga till en hundring för 2600K även om jag förmodligen inte kommer orka kruxa med att fixa någon som klockar. om det ökar temperaturen känns det ju lite som att livslängden på själva processorn borde påverkas negativt också, eller?

ang. hårddisk tänkte jag först ta en mindre men det blir så krångligt att öppna datorn och sätta in och hålla på om man inte kan senare tänkte jag. kanske borde jag bara ta 1TB nu. Anledningen att jag tog 2TB var att den ju trots allt är mycket billigare jämfört med 1TB som ligger på 1290:- och att jag läste någonstans på sweclocker att hårddiskpriserna möjligen inte sjunker förrän nästa år p.g.a. att dom måste ta ifatt/bygga upp ett lager.

men i övrigt funkar allt med varandra alltså?

mvh
Livslängden på processorn påverkas mest av värme, därav behöver du en bättre kylare om du ska överklocka. Finns vissa riktlinjer man kan gå efter, hur varma de kan vara utan att ta skada.

Ta 2TB:arn om du känner att du har råd och behöver den nu. Sen kan du partionera upp den i två delar, så operativsystemet/program ligger på en och dina bilder/övrigt på den andra.
Då blir det ett skydd för dina bilder om du av någon anledning måste installera om operativsystemet, kanske pga något virus eller annat.

Jag ser inget som inte fungerar med varandra.
 
ANNONS