Annons

Fotografera i Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

karl_larsson

Ny medlem
En fråga. Kan jag fortstätta med mitt projekt " "untitled" " (Länk: http://titleduntitledproject.wordpress.com/ ) och ta det till norge? Alltså kan jag som jag har gjort här i Sverige bara sätta upp en lapp med "gratis fotografering" även i Norge eller har de någon typ av lag/ lagar som säger att man inte får göra så? Det är ett okomersiellt konstnärligt projekt.
 

HNormark

Aktiv medlem
Fotograferingen i sig själv är inget som helst problem, men för att få posta bilderna på nätet måste man ha bett om lov och folk har närsomhelst rätt att höra av sig och säga att de vill få sin bild borttagen. Säger du till dem att deras bild kan bli postad på nätet och de accepterar det (muntligt är OK), så är det bara att köra på.

(Det finns några undantag från regeln om att man måste be om tillstånd för att publicera och det är t.ex. när folk befinner sig i en situation där de kan räkna med att bli fotograferade, som t.ex. i en parad. Det är också OK att publicera om personerna inte är huvudmotivet, eller det är en grupp av människor (minst tre, om jag minns rätt.)
 

ErlandH

Aktiv medlem
... för att få posta bilderna på nätet måste man ha bett om lov och folk har närsomhelst rätt att höra av sig och säga att de vill få sin bild borttagen.
Nej, det stämmer inte. I Sverige är det tillåtet att publicera bilder på nätet utan att fråga någon om lov (så länge bilderna inte är kränkande).
 

karl_larsson

Ny medlem
Tackar!

Jag har oxå förstått att jag får publicera bilderna på nätet så länge de inte är kränkande. Detta har jag väldigt bra koll på det och har kollat upp detta innan jag startade projektet. Det står även i informationen på plats att bilderna är till för ett konstnärligt projekt där jag kommer att publicera dem på olika sätt.

Men jag fick nog inget egentligt svar på hur det funkar i Norge, eller jag tolkar att någon som inte har koll på relger och lagar i Sverige änn mindre har koll på dessa i Norge.
Men om jag tolkar den som inte har koll på lagarna i Sverige rätt så anser den att det är alltså samma regler i Norge. Då jag vet att tex. i spanien och england kan bli kompilkationer vad gäller att fotografera på offentlig plats så finns det mölighet att det skulle kunna vara så även i Norge. Det var detta jag frågade om. Får tacka för inlägget som styrker att jag har rätt att publicera bilderna.
 

HNormark

Aktiv medlem
Nej, det stämmer inte. I Sverige är det tillåtet att publicera bilder på nätet utan att fråga någon om lov (så länge bilderna inte är kränkande).
Han undrade om Norge och det var det jag svarade på. Jag bor i Norge själv och reglerna är inte samma här som i Sverige.

Karl: Allt jag skrev gäller bara Norge och jag har koll på vad som gäller här. Jag är fullt medveten om att det är friare i Sverige.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det beror väl på var publiceringen sker? Och hur det räknas på Internet? Servern för wordpress.com står förmodligen varken i Sverige eller Norge?
 

HNormark

Aktiv medlem
Jag har varit med på det här forumet i ganska många år nu, men nu ger jag upp. Trådskaparen frågade vad som gäller i Norge och jag svarade på det. Jag ville bara vara snäll och hjälpa till, när jag nu råkar veta vad som gäller. Tur det finns trevligare forum att vara på.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är väl jättebra att folk vill hjälpa till. Men det behövs klargörande svar för att hjälpa till.

Det är skillnad på fotografering och publicering. Fotograferingen sker i Norge, men var sker publiceringen? Jag vill själv gärna förstå, eftersom denna typ av frågor ofta kommer upp, men ingen verkar ha några klara svar att ge. Om du Helena vet så kan du väl förklara entydigt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Han undrade om Norge och det var det jag svarade på. Jag bor i Norge själv och reglerna är inte samma här som i Sverige.
Men Karl bor väl i Sverige? Att han tar bilderna nån annanstans spelar ju ingen roll, när det gäller publiceringen är det svensk lag som är aktuell.
 
ANNONS