Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalejdokom

Aktiv medlem

Tomasz

Aktiv medlem
Jag drar i detta nu på mig feministkängor och genusglasögon, bara så ni vet. Tyckte det saknades i samtalet.
...
Jag tror det hade blivit annorlunda.
Kudos till dig för en riktigt tänkvärd kommentar till programmet -och mycket annat i den här världen samtidigt ! Gubbväldet vacklar men står ännu upprätt, fast det skulle inte må illa av att sitta ned en stund och tänka efter.

Samtidigt funderar jag också på hur jäkla svårt det har blivit att göra något öht utan att bli granskad och vänd ut och in i letandet efter brister, och naturligtvis bli nedsablad för sina missar. För vem kan göra något som passar alla? Det skulle väl bli så jämngrått (typ 18%) så att ingen skulle lägga märke till att det hänt.

Ha det bra allihop, ni betalar väl TV-licensen?
 

Candersson

Aktiv medlem
Om jag inte hörde helt galet så sa man i trailern för program nr 2 i serien, att det skulle handla om "analogt versus digitalt".

Nu kommer det att bli ännu mer analyserande och gräl vem som har rätt...

Huka er GUMMOR & GUBBAR!
 

Falumas

Aktiv medlem
Ny i diskussionen, men jag har en reflektion som inte gjorts tidigare i tråden.

Det skulle vara mycket intressant/lärorikt för alla amatörer att få en kort teknisk sammanfattning i slutet av programmet. Ta två minuter efter eftertexterna där man kort och sakligt redogör för vilken utrustning som användes, vilken exponering som valdes och varför, hur man gjorde ljussättningen och, framför allt, ger några råd om hur man sätter skärpan vid självporträtt. Så mycket mer givande det skulle bli!

För övrigt är väl programidén bra men det verkar som att de vill för mycket. Bådas ambitioner får kramp och det extrema blir bara pajaskonster istället för intressanta självporträtt. Eller så är jag för gammal för att tycka att det är ok att kräla runt på golvet i bara kallingarna och röd peruk för att få till ett bra självporträtt.
Det är svårt att sätta skärpan på något speciellt sätt när man skjuter från höften.

Nu var väl hela vitsen med bägge övningarna att dom skulle ta ett självporträtt på ett sätt som dom inte tyckte var ok. Dvs tänka ut ur kartongen som engelsmännen säger.

/Karl
 

TBone

Aktiv medlem
Gubbväldet vacklar men står ännu upprätt, fast det skulle inte må illa av att sitta ned en stund och tänka efter.
Fast man kan lika gärna se det såhär: två amatörfotografer söker hjälp hos proffs och får vägledning. Amatörerna är gubbar och proffen kvinnor. Är det gubbvälde?

Ja, jag vet att gubbarna ifråga kommer att vara med i alla program och en hel del av proffsen kommer säkerligen att vara män, antagligen också gubbar. Men det har iaf inte jag sett än så det är lite förutfattat att uttala sig om.
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Det är svårt att sätta skärpan på något speciellt sätt när man skjuter från höften.
Ja, men hur gör man då?! Autofokus eller manuellt? Vilken fjärrutlösare använde man och hur var den inställd? Om man körde manuellt fokus, hur hade man ställt in den? Etc...

Jag vill få tips som man kan prova själv.
 

afe

Aktiv medlem
Hade de blandat in tekniktips i ett program på 30 minuter hade det nog inte blivit så lyckat tror jag.

Ett tips för att få till skärpan är att köra manuellt och ställa in den på något du ställer på den plats där du tänkt placera dig själv. Det är dock inte lätt att få den rätt om du vill ha kort skärpedjup, så en lite mindre bländaröppning rekommenderas.

Med många moderna kameror kan du använda ansiktsigenkänning för att få skärpan rätt med självporträtt, och det fungerar förvånansvärt bra :)

Vill du se fler självporträtt än du står ut med rekommenderar jag min blogg där jag just nu kör en massa sånt för att hänga på trenden ;)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Fast man kan lika gärna se det såhär: två amatörfotografer söker hjälp hos proffs och får vägledning. Amatörerna är gubbar och proffen kvinnor. Är det gubbvälde?

Ja, jag vet att gubbarna ifråga kommer att vara med i alla program och en hel del av proffsen kommer säkerligen att vara män, antagligen också gubbar. Men det har iaf inte jag sett än så det är lite förutfattat att uttala sig om.
Ja ja, men det jag kommenterade var ninomicks inlägg, inte TV-programmet. Är jag så urusel på att uttrycka mig? Nåväl, vad gör det om hundra år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De som tycker mest illa om det här programmet är nog just medelålders män med lite för dyr kamera (och som tar sig själva på lite för stort allvar) ;)
Åh, då bara måste jag se detta! Jag är nog inte ens medelålders längre och jag ska dessutom snart köpa en ännu dyrare kamera än den jag har. Det här bara måste vara MITT program och det bara måste vara mig du tänkte på Anders :). Jag tar mig säkert också på alldeles för stort allvar som fotograf har jag insett eftersom jag aldrig varit intresserad av att fotografera vare sig bebisar eller husdjur, för att inte tala om släktmiddagar, men jag håller på att utveckla mig då jag precis blivit farfar. Jag är numera uppdragsfotograf åt andra i släkten som vill ha bebisbilder.

Missade första avsnittet så jag får väl "playa" men i kväll ska jag kolla, för det var väl på onsdagar det sker. Men som vanligt är man ju lite orolig över de högt uppskruvade förväntningarna, för som vanligt har ju SVT kört sina trailers så man är fullständigt utled på programmet redan innan det sänts. Hoppas det var värt den plågan.
 

Ibis

Aktiv medlem
Då har jag precis sett kvällens avsnitt och jag gillade det nog ännu mer än det första. Jag skrattade gott åt den lilla "sketchen" i början med de två tekniknördarna som helt lyckas skrämma bort sin kund med för mycket fokus på det tekniska. Så mitt i prick på hur många diskussioner kan te sig om foto på nätet och den höga fokus på just nya prylar som många gånger mest förstör.

Den korta historielektionen var också väldigt trevlig. Av de två uppdragen så tycker jag att Johans uppdrag till Henrik var det mest inspirerande, även om Johan lyckades bra på flaket. Den serie bilder man fick se i slutet av det fångade rätt bra känslan av kaoset, upprymdheten och glädjen ungdomarna nog kände.

Men Henriks porträtterande av sonen sålde nog på långsamt filmfotograferande rätt bra för människor som inte testat det förut. Själva "hantverket", det taktila i att hantera en dylik kamera, det kom fram bra. Samt det Henrik nämnde om hur engagerad i själva bilden han blev av att få ta den på det viset den blev till, det klickar till i en. Det går såklart att arbeta så med digitalt också, men med en dylik kamera så blir det tvunget. Det är, i alla fall för mig, för enkelt att köra snabbt och slappt vanligtvis.

Underbart avsnitt, gillar serien stenhårt.
 

jandson

Medlem
En del genvägar....

Tycker nog att det är lite för mycket "runt omkring" själva plåtandet, visserligen en svår balans att få till som programmakare men....
Det hade varit intressant att få lite mer information om storformatsplåtandet och framförallt om vad som hände efter framkallningen. Var det 100% analogt med slabbande i mörkrummet för att få förstoringen eller skannades bilden in i datorn?

Men ändå roligt program!
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Men vad är det för idiot till redigerare? Eller klippare eller vad det heter, man undrar ju hur de fick över bladfilmen från kassett till framkallningsdosan, medelst trolleri kanske, samt sades det ingenting heller om hur han hade kopierat över bilden från negativet, om de nu visade nästan alla analoga moment kunde de väl visat eller bara sagt nåt om de två de utelämnade, rätt så viktiga moment dessutom. Kidsen idag har säkert inte en aning om vad en förstoringsapparat är eller fungerar.

Annars så rätt underhållande serie. Tycker oxå att de två herrarna gör rätt hyfsade bildanalyser, i snabbhet. Idéerna är bra oxå.
 

Ibis

Aktiv medlem
Tycker nog att det är lite för mycket "runt omkring" själva plåtandet, visserligen en svår balans att få till som programmakare men....
Det hade varit intressant att få lite mer information om storformatsplåtandet och framförallt om vad som hände efter framkallningen. Var det 100% analogt med slabbande i mörkrummet för att få förstoringen eller skannades bilden in i datorn?

Men ändå roligt program!
Men vad är det för idiot till redigerare? Eller klippare eller vad det heter, man undrar ju hur de fick över bladfilmen från kassett till framkallningsdosan, medelst trolleri kanske, samt sades det ingenting heller om hur han hade kopierat över bilden från negativet, om de nu visade nästan alla analoga moment kunde de väl visat eller bara sagt nåt om de två de utelämnade, rätt så viktiga moment dessutom. Kidsen idag har säkert inte en aning om vad en förstoringsapparat är eller fungerar.

Annars så rätt underhållande serie. Tycker oxå att de två herrarna gör rätt hyfsade bildanalyser, i snabbhet. Idéerna är bra oxå.
Jag tror att det kan bli svårt att få med allt det i den lilla tid de tyvärr har, en halvtimme. Sen är det också rätt tekniskt snack i sig i slutändan, en viss fara att det blir en lite torr instruktionsfilm av det hela.. Som bete för att få människor sugna på fotograferande med film så tyckte jag det var en lagom mumsbit. Precis så att man blir sugen på att söka reda på resten själv.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kvällens avsnitt var riktigt bra tycker jag. Jag tycker faktiskt deras inbördes dialog är både rapp och komisk och jag får nog revidera mitt första intryck, jag tror programmet är underhållande även för den som inte är fotointresserad.

Att det utelämnas information om använd teknik etc är ju tvunget. Det går inte att få med allt på 30 minuter och det är här jag tycker programmets styrka ligger. Det ÄR ingen fotoskola eller instruktionsfilm. Det är ett komiskt OCH inspirernade program. Vill man se "torra" instruktionsfilmer så finns det väl så att det räcker och blir över på nätet?
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Jag vet hur man gör Alf, gjort det hundratals ggr, men jag tänkte på kidsen. ;)

De hade inte behövt visa allt i detalj, bara sagt nåt kort om de moment de utelämnade, hade tagit fyra sekunder extra, struket tramset om vinet de korka upp eller nåt.
De talade ju om hur tekniskt det kan va med fotografering, sen visar de typ tre tekniska moment, då kunde man lika gärna i korthet visa det moment som fattades så skulle alla bli fullt informerade, nu sitter alla tittare och vet ändå inte hur det går till. Kunde lika gärna ha struntat i allt och gjort en Solsidan istället. De hade kunnat vara roliga och entusiasmerande ändå.
 
ANNONS