Annons

1Dx Missnöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

MinC

Medlem
Någon mer som är riktigt missnöjd med sin 1Dx ?,

Fycker AFn fungerar riktigt dåligt, har haft inne den för justering, samt justering ihop med objektiv och kör såklart utan filter för att bättre på AF ännu mera, men tycker att en hel del bilder i en serie blir dålig fokus på. och att fota i dåligt ljus är helt omöjligt, går kanske att autofokusera på extrema kontrastskillnader, men att fokusera på någons öga är bara att glömma, har testat diverse objektiv och ingen större skillnad.

Tycker att en kamera i denna prisklassen skall kunna ta skarpa bilder på en person gåendes emot kameran långt ifrån kamerans närgräns, men mitt ex av canon 1dX klarar inte detta, (har självklart testat alla diverse AF inställningar,)
 

afe

Aktiv medlem
Låter som att något är galet med din kamera. Jag kör normalt Nikon, men förra året körde jag och Martin Agfors som skriver för bl.a. proffsfoto en jämförelse och fotograferade Agility (många s snabba hundar).

Jag körde med 1DX och Martin med D4. Resultaten blev väldigt likvärdiga trots att jag inte fotograferat med Canon på många år.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Referens?

Vad jämför du med?
Vad har du för optik.
Hur bra är din teknik?
Jag upplever 1dx som en manövermässigt äldre kamera
än ex 5d3 eller D800 och därför mer svår att utnyttja.
 

afe

Aktiv medlem
Kollade nu vad du fotograferar och det är ju sånt 1Dx är gjord för. Måste vara fel på det ex du testat.
 

MinC

Medlem
Har innan fotat med en 7d och en 5d Mark II och 5Dn, går ju inte att jämföra med såklart, visst är 1dX bättre än min 7D men tycker inte att jag är i närheten av att få en 8-12 bilder i rad i fokus, och har självklart kollat igenom så att fokuspunkten har legat rätt under händelsen.
fotar mestadels med 70-200 2.8 L IS II usm och sen 16-35 2.8 II och som jag har förstått det så skall iaf 70-200 ha rätt så snabb fokus,

läste nu lite på nätet om att servon funkar väldigt dåligt på canon 1dx under dåliga ljusförhållanden, men att oneshot funkar bättre, har inte hunnit testa detta själv än, men mitt största problem är att jag inte tycker fokusen alltid hänger med mitt motiv som ja tycker den borde.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det låter oerhört märkligt och får mig som andra att undra om du inte har något fel hos ditt exemplar. Sett till de bilder du lagt upp och det du berättar om tidigare kameror känns det som du har koll håller på med.

Jag har testkört många kameror av alla möjliga sorter de senaste sex-sju åren och kan tryggt säga att 1Dx har den bästa AF jag någonsin stött på, oavsett motiv och ljusförhållanden - och att den inte heller är speciellt svår att använda (till skillnad från AF hos föregångarna 1D Mk3 och Mk4).

Det enda tips jag kan ge är att försöka kolla och se om du hittar mönster i när den träffar och när den inte gör det och sedan lämna in till canon med en beskrivning av problemen. Men skall de kunna hjälpa dig behövs nog tyvärr lite testande så du kan beskriva symptomen.
 

MinC

Medlem
Tack för all hjälp, ja skall göra som du föreslår att ta lite testbilder och sen ta med mig dessa till canon så får de gå igenom vilka inställningar som använts vid bilderna och vad som kan vara felet!

tack!
 

wildnature.se

Avslutat medlemskap

MinC

Medlem
tack för tipset, men har redan haft inne kameran hos Canon för den fixen, men kände inte av nån skillnad.!
 

apersson850

Aktiv medlem
Tycker AF hos min 1DX fungerar sanslöst bra. Där det blir fel inser jag nästan alltid (tyvärr efteråt, men så är det att inte vara duktig nog) vad det är som jag har gjort för fel, inte kameran.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Tycker AF hos min 1DX fungerar sanslöst bra. Där det blir fel inser jag nästan alltid (tyvärr efteråt, men så är det att inte vara duktig nog) vad det är som jag har gjort för fel, inte kameran.
+ 1 Kameran är bra, men fotografen är inte lika duktig. Hade problem med oljan som låste AF men efter åtgärden är den bättre än ny.
 

Candersson

Aktiv medlem
Tycker AF hos min 1DX fungerar sanslöst bra. Där det blir fel inser jag nästan alltid (tyvärr efteråt, men så är det att inte vara duktig nog) vad det är som jag har gjort för fel, inte kameran.
Håller med ovanstående.

Det är naturligtvis svårt att svara på om ditt ex har något problem eller inte. Rådet högre upp i tråden om att ta exempelbilder och sen tillbaka till Canonservice, måste vara rätt väg.
Lycka till!
 
ANNONS