Annons

35 eller 50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dantin

Aktiv medlem
Hej,

Vad föredrar ni om ni måste välja; 35mm eller 50mm för gatufotografering?

Jag har nämligen ett litet dilemma ... Jag är väldigt förtjust i 50mm men är mer och mer nyfiken på x100s som har ett objektiv på 35mm.

/Daniel
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har en Canon 550d.
Samma sensorstorlek som x100s med andra ord. Då kommer 35 mm att ge dig större bildvinkel. Personligen tycker jag att 50 mm är perfekt för porträtt, men 35 mm är lite för smalt för gatufoto. Jag skulle föredra 30, 28 eller kanske till och med 24 mm.
 

afe

Aktiv medlem
Gillar du 50 mm på din kamera, eller 50 mm på fullformat? Det blir rätt stor skillnad :)

X100s har ett objektiv med brännvidden 23 mm, vilket motsvarar 35 på FF.
 

Dantin

Aktiv medlem
Jaså du gillar så vida objektiv. Jag tror att jag skulle vänja mig vid 35, men det krävs nog lite omställning. Och att jag är närmre i vissa lägen.
 

afe

Aktiv medlem
För gatufoto är det traditionellt få som använder längre än 50 mm på FF - inte för att det nödvändigtvis är fel, men lite av poängen är att man inte ska smygfotografera och med längre än så blir det tele.

35 mm är nog den i särklass populäraste brännvidden för gatufotografer genom tiderna, men det innebär inte att den är bäst för dig.
 

Dantin

Aktiv medlem
Jag får tejpa fast normalzoomen på 22mm och se om det kan funka för mig.

Det jag egentligen oroar mig för är att det inte ska gå att använda kortare skärpedjup för att särskilja ett motiv från bakgrunden. Inte för att jag är tokig i bokeh i allmänhet, men jag brukar ta till en svag oskärpa i bakgrunden när jag komponerar bilder. Men å andra sidan så går det säkert bra med 35 också, om jag bara kommer lite närmre. Och jag tvingas också att öva på andra metoder när jag komponerar -vilket är rätt så bra när jag tänker efter- som till exempel med ljus, bakgrund, ytor, linjer och så.

Det blir nog en c100s. När plånboken tillåter ..,
 

Thomas-T

Aktiv medlem
Hej

Personligen så kör jag med 28 och 50 på en fullframe. Har länge funderat över att byta ut 28:an mot en 35:a men tycker ibland att det blir för liten skillnad ifrån 50:an. Fördelen med 28 är att man får ett fantastiskt skärpedjup vilket underlättar om man inte alltid har tid att ställa fokus. 50 tycker jag fungerar utmärkt när man vill ha ett kortade djup.

/Thomas

______________
http://www.tanisawa.se
 
ANNONS