Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook Pro, ni som har erfarenhet....

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Mycket minne är alltid bra att ha, och tänker man sig att man ska ha datorn ett par år finns väl risken att behoven kommer att öka, så med tanke på att du inte kan uppgradera minnet i 8GB versione till 16GB i efterhand hade jag valt den dyrare modellen om jag på något sätt hade kunnat skaka fram pengarna.

Har själv 16GB versionen och hade snarare velat ha mer minne än mindre.
 

Vassius

Aktiv medlem
Står inför valet att uppgradera till en 15" Macbook Pro och har identifierat två modeller. Bägge med i7 men med lite olika klockfrekvenser. Den ena med 8Gb internminne, den andra med 16 Gb. Olika storlek på SSD:n men det spelar inte så stor roll, kan hanteras med externa diskar.
Länkar till bägge modellerna nedan och min fråga är följande:

Det är ju mycket pengar det handlar om och dessutom 5000:- i prisskillnad mellan alternativen. Kommer jag att ångra mig eller bli begränsad om jag väljer den "billigare"?
Jag kommer (vad jag vet idag) att köra Canon Digital Photo Professional, Photoshop Elements, Lightroom, och framöver kanske Premiere Elements (videoredigering). Tycker valet är svårt. 5000:- är mycket att spara in men samtidigt vill jag vara säker på att datorn på ett smidigt sätt klarar av det jag vill göra så att jag inte ångrar mig.

Om någon har erfarenhet vore jag mycket tacksam för tips.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299826
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299827

.
Jag stod inför samma val för några månader sedan. I slutändan valde jag framtidssäkring och gick på den dyrare. Har inte ångrat mig en sekund. 8 GB är i stort sett minimum för foto och film idag, och mycket kan hända på ett par år.
Jag räknar med att min dator kommer att tjäna mig väl i minst tre år. Om jag köper nåt billigare kanske jag växer ur det om två år istället, och det måste vara rejält mycket billigare om det ska löna sig att byta varannat år kontra vart tredje.

Och, som nån påpekade innan: Att köpa dyrt svider bara en gång. :)
 

Astacus

Aktiv medlem
Tack igen för alla inlägg!
Jag är nu övertygad om att det är den större modellen jag skall ha. Framtidssäkringen (åtminstone ett par år) motiverar alldeles säkert den extra kostnaden.
 

tussii

Medlem
Jag tror att du gjort ett kanonval när du tar den större! Lycka till och jag hoppas/tror du blir nöjd!
 

reflux

Aktiv medlem
Här är listan för CC Premiere Pro: http://www.adobe.com/se/products/premiere/tech-specs.html
Listan för CS6 är kortare

Menar du då Intels cpu-inbyggda gpu? Heter det typ HD graphic o ngt nummer 4000?
I praktiken stödjer PPro _ALLA_ separata moderna grafikkort från AMD och nVidia med minst 1GB minne, dock inte officiellt men det är bara att ändra i en konfigurationsfil. GPUn används både vid redigering och till viss del under rendering (då främst för att accelerera dekomprimering av video samt rendering av vissa effekter).

Korten från nVidia använder CUDA och AMD-korten använder OpenCL. Än så länge är CUDA-accelerationen bättre än OpenCL på Windows-sidan, osäker på hur det står till med OS X, men just nu är det en icke-fråga då det i skrivande stund bara är den dyraste modellen av Macbook Pro 15" som har en GPU som stöds.

Officiellt stöd för Intels Iris Pro (HD 5200) kommer dock med nästa uppdatering av PPro CC, men det är oklart om det även kommer att fungera med enklare Iris (HD 5100) och prestandavinsten är ännu oklar.

Sen får man inte glömma bort att dedikerade grafikkort har eget minne medans Intels grafik snor internminne. Spelar ingen roll för vanlig fotoredigering men värre för videoredigering.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den här disskussionen dyker upp med jämna mellanrum. i det ena lägret finns prestandadyrkarna som aldrig kan få nog av processorkraft och RAM-minne.
i det andra de som nöjer sig med en spec. som fungerar bra. Själv hör jag nog främst till de senare.

Tycker det finns ett par saker som motiverar detta.

För det första märker man inte alls på samma sätt när ram-minnet inte räcker till när man har en SSD disk som swap-disk.
Det andra är att OSX inte alls har ökat kravet på prestanda märkbart på flera år. Tvärtom har det blivit optimerat och snabbare. Att man sedan inte kan köra alla nya funktioner i OSX är mer beroende på att en gammal maskin saknar kompatibel hårdvara.
Lightroom eller Photoshop har heller inte blivit mycket mer krävande under senare år.

Det som väl ökar på kraven nu är kameror med större raw-filer och filmning med 4K.

Sitter med en 1 år gammal MBPR 15 som min mest använda maskin som driver en Dell 3014 plus intern skärm. Det gör den utan att fläktarna går mer än på tomgång.
Jobbar också på en MB Air 11 2010 med 2 Gb minne och SSD.
Slutligen en iMac 24 late 2008 med 2Gb minne och hårddisk.

Tycker faktiskt inte prestanda skillnaden är enorm. Det enda som gör mig frustrerad är hårddisken på iMacen. Tar tid att starta upp och börjar den svappa mot disken blir den seg.
Skulle jag trycka in en SSD i den och öka minnet till maximala 6 Gb skulle den säkert tuffa på helt godtagbart.

Så jag är inte övertygad om att lägga ut de där extra 5 000 är värt pengarna. Prestandaökningen är ofta knappt märkbar Det finns andra begränsnningar som att läsa från extern disk mm. som gör att datorn ändå måste vänta på något skall bli klart.
Om man tittar på hur t.ex. LR utnyttjar processorkraften när den exporterar många bilder till JPG från RAW eller laddar in nya importerarde bilder så ser man att processor kärnorna långt ifrån utnyttjas max. Det verkar mest vara läsa och skriva till disk som sätter tiden det tar. Här kan nog Thunderbolt diskar snabba upp mer än RAM eller högre processorkraft.
Det blir lite som att köra på Autobahn med en Ferrari i rusningstrafik. Ferrarin för hålla samma fart som Skodan framför.

Det andra som talar för att byta maskin lite oftare är att Apple faktiskt fortfarande är innovativa och släpper nya funktioner som underlättar i vardagen. Ofta kräver dessa support i hårdvaran som bara de senaste maskinerna har.
Det som talar emot är den miljöförstöring det innebär att byta dator oftare. För att producera en PC går det åt cirka 1 ton av direktmaterial och 5000 liter rent vatten plus mängder av energi. Då räknar vi allt som ingår för att producera de komponenter som finns i en dator. Flera av dessa material är sällsynta och finns i mycket begränsade kvantiteter och brytningen av dem är ofta mycket miljöförstörande. Främst gäller detta de jordartmetaller som ingår i en mängd komponenter.

Så skulle vi konsumenter byta dator eller kamera hälften så ofts skulle det innebära mycket för miljön.

Så om dina extra 5000 kr innebär du kommer ha den 6 år istället för 3 år så är det väl investerade pengar.
 

Astacus

Aktiv medlem
........
Så om dina extra 5000 kr innebär du kommer ha den 6 år istället för 3 år så är det väl investerade pengar.
Låter som kloka ord. Eftersom jag alldeles nyss hämtade ut ett ex av den dyrare modellen på MediaMarkt, Uppsala, så blev jag dock lite orolig i början av ditt resonemang men gillar slutorden :)
Den står nu på laddning.....
 

reboot81

Aktiv medlem
Låter som kloka ord. Eftersom jag alldeles nyss hämtade ut ett ex av den dyrare modellen på MediaMarkt, Uppsala, så blev jag dock lite orolig i början av ditt resonemang men gillar slutorden :)
Den står nu på laddning.....
Bra, då kan du använda den på en gång! Batteriet når max kapacitet efter 3-5 laddningscykler. Batterimätaren kan visa lite galet i början innan den hinner trimma in sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bra ni nämner batteridelen. Själv går min dator ofta i Desktop mode. Alltså driver större skärm och inkopplad med ström.
Skall jag på ett kort jobbmöte tar jag ofta med mig min Macbook Air 11. Mina arbetsdokument finns på en Qnap-server som jag når med Qsync från alla datorer. Eget moln med andra ord.
Så glöm inte rycka ur sladden en gång per dag och låt datorn tömma batteriet.
Låter man den stå konstant stå på laddning lär batteriet lägga av inom 2 år.
Har gjort misstaget med tidigare MacBook och fick svullet batteri som resultat. Då var det enklare att betala och skaffa nytt för 500 kr.
Nu måste datorn in till Apple för byte och kostar runt 1000 kr att byta.
Så glöm inte att ge batteriett lite gympa varje vecka.
 

EJM68

Aktiv medlem
Låter man den stå konstant stå på laddning lär batteriet lägga av inom 2 år.
Har gjort misstaget med tidigare MacBook och fick svullet batteri som resultat. Då var det enklare att betala och skaffa nytt för 500 kr.
Nu måste datorn in till Apple för byte och kostar runt 1000 kr att byta.
Så glöm inte att ge batteriett lite gympa varje vecka.
Hur länge håller ett batteri då?

Jag bytte batteri på min mbp efter 2 år och ca 600 laddcykler. Batteriet höll då ca 45 min innan det var tomt.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Min MBP från 2010 har 703 laddcykler & har normal status enligt diagnosprogrammet, det håller väl laddningen närmare 3 timmar vid normal användning...

Är faktiskt förvånad att det fortfarande funkar så pass bra men jag kör på batteridrift i princip dagligen & det verkar ju ha positiv effekt på livslängden!!
 

Faketastic

Aktiv medlem
Hur länge håller ett batteri då?

Jag bytte batteri på min mbp efter 2 år och ca 600 laddcykler. Batteriet höll då ca 45 min innan det var tomt.
Ett LI-PO batteri håller normalt mellan 600-800 laddcykler (80% av kapaciteten kvar). Så att låta bli att ladda sparar batteriet. Men som någon skrev så mår batteriet bra av att motioneras lite då och då så ladda ur det några gånger i månaden i alla fall.
 

reboot81

Aktiv medlem
Bra ni nämner batteridelen. Själv går min dator ofta i Desktop mode. Alltså driver större skärm och inkopplad med ström.
Skall jag på ett kort jobbmöte tar jag ofta med mig min Macbook Air 11. Mina arbetsdokument finns på en Qnap-server som jag når med Qsync från alla datorer. Eget moln med andra ord.
Så glöm inte rycka ur sladden en gång per dag och låt datorn tömma batteriet.
Låter man den stå konstant stå på laddning lär batteriet lägga av inom 2 år.
Har gjort misstaget med tidigare MacBook och fick svullet batteri som resultat. Då var det enklare att betala och skaffa nytt för 500 kr.
Nu måste datorn in till Apple för byte och kostar runt 1000 kr att byta.
Så glöm inte att ge batteriett lite gympa varje vecka.
Li-Ion har ingen minneseffekt och behöver inte motioneras. Apple rekommenderar att man låter batteriet få jobba ordentligt en gång i måndaden. Värt att beakta är att de som ger rådet även säljer själva batteriet och sitter således på dubbla stolar i det här ärendet. Låt sladden sitta i - när du behöver en trådlös arbetsplats så kör den trådlöst.
Vad li-ion inte mår bra av är: extrema temperaturer, lämnad tom/full i en längre tid.

Min sent 2011 MBP 13 står med sladd i 99% av tiden. Batteriet är 3 år gammalt och har med 214 cykler 93% av sin ursprungliga kapacitet. Batteriet är sagt att hålla upp till 1000 cykler – får jag ut 500 kan jag vara nöjd över mitt li-ion.
 

Faketastic

Aktiv medlem
Detsamma gäller om man låter bli att använda batteriet :)
Sladden inkopplad till en li-ion-enhet påverkar inte batteriet negativt efter att det väl nått full laddning.
Fast batteriet mår ju bra av att laddas ur och upp lite då och då som jag skrev. Och även om du har datorn inkopplad till DC adaptern så betyder det inte att batteriet inte laddas alls. Det fylls på lite då och då vilket också "sliter" på batteriet.
 

avslutad160229

Avslutat medlemskap
Delar med mig lite av mina MBP tankar också.

Jag arbetar också med MBP och kan tänka mig att fortsätta med det även om Mac PRO satt sig som en nagel i ögat, men det ruset kanske går över.
Har 2st jag använder men endast min gamla Core 2 duo känns omodern och seg, men den kommer få nytt liv i form av SSD disken från min andra då den får en nyare SSD.

Det jag saknar mest i min 2010 års MBP i7 är mer minne, USB3 och Thunderbolt.
Jag upplever sällan beräkningskraften som något överhängande bekymmer trotts att den har några år på nacken, däremot tar mina 8GB slut ibland. Jag brukar frigöra lite minne med något tredjepartsprogram om det är kritiskt och segt. (Ex. Memory Clean)

Interna hårddisken har jag bytt till en SSD och att gå tillbaks till konventionella hårddiskar är nu fullständigt otänkbart, ja alla fall då det gäller var jag förvarar systemprogram mm.
Jag arbetar i Photoshop Lightroom och några redigeringsprogram, men det är i Lightroom som min maskin för utom Ram minnet har en svaghet gentemot de nya maskinerna.
Jag saknar de nya snabba överföringsanslutningarna USB3 & Tbolt2

Så det jag kommer önska i min nästa apparat blir:
* Gott om RAM minne och gärna snabba
* SSD i överkomlig storlek (Dock lägst 160GB, troligen ca: 256-512GB)
* Snabba anslutningar (USB3- & Thunderbolt 2-)

Förmodligen kommer jag också ta den snabbaste maskinen som jag anser mig ha råd till då jag gör affär, men ser det valet mer som en livstidsförlängning av min nya maskin mer än att jag känner att jag behöver den snabbaste just då.


LYCKA TILL MED DIN NYA MacBook PRO....
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag brukar frigöra lite minne med något tredjepartsprogram om det är kritiskt och segt. (Ex. Memory Clean)
Varför använda tredjepartsprogram när du kan göra detsamma från Terminal med kommandot sudo purge och därefter ange ditt admin lösenord...

Detta gör jag i Maverick.

Fungerar helt perfekt.
 

avslutad160229

Avslutat medlemskap
Varför använda tredjepartsprogram när du kan göra detsamma från Terminal med kommandot sudo purge och därefter ange ditt admin lösenord...

Detta gör jag i Maverick.

Fungerar helt perfekt.
Tackar för tipset Photosession.

Du vet, jag är uppvuxen med Basic, DOS och Windows, men testade gå över till Mac då mitt tålamod tagit slut med Windowsburkarnas ständiga önskan om underhåll och seghet efter att några program installerats.
Mitt djupare dataintresse har helt tagit slut, nu använder jag endast dem som fotoverktyg och mediaspelare. Har inte brytt mig inte om att lära mig några terminaltrix alls, då jag upplever att burkarna bara funkar och funkar. Några hacks har jag väl gjort efter att ha läst tips innantill.

Annars tycker jag om idén att slippa en massa onödiga program, men det är så sällan jag behöver rensa minnet att apparna får duga och så gissar jag att kommandot försvunnit ur mitt eget minne mellan gångerna.

Tackar i alla fall för tipset, kanske jag kan få kommandot att fastna i skallen. Får väl göra en egen bakgrundsbild med lite matnyttiga trix antecknade.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Fast batteriet mår ju bra av att laddas ur och upp lite då och då som jag skrev. Och även om du har datorn inkopplad till DC adaptern så betyder det inte att batteriet inte laddas alls. Det fylls på lite då och då vilket också "sliter" på batteriet.
Batteriet bryr sig nog inte, det är mätaren som mår bra av att självkalibreras då och då.

Li-jon-batterier tappar kapacitet över tid oavsett vad man gör med dem. Minst tappar de om de förvaras halvladdade och svalt, men det är ju inte realistiskt i en laptop. Att ladda ur någon gång i månaden har förmodligen ingen betydelse om batteriet är laddat större delen av övriga tiden.

Min MBA från 2009 har i stort sett alltid stått på laddning och nu är batteritiden rätt usel, kanske 45 minuter vid vanlig användning. Men å andra sidan var den nog inte så fantastisk när den var helt ny heller. Min nya MBA från slutet av 2012 står också mestadels på laddning och jag har ännu inte märkt någon praktisk försämring.
 
ANNONS