Annons

Canon EOS-1D X Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Tycker att batterikapaciteten borde vara bättre. Nikons D5 är lättare och kan ta tre gånger så många bilder på en laddning?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tycker att batterikapaciteten borde vara bättre. Nikons D5 är lättare och kan ta tre gånger så många bilder på en laddning?
Nikon har haft bättre batteriprestanda i flera år, samtidigt verkar få klaga på batteriprestanda i Eos-1:eek:rna. I praktiken kan man ofta ta fler bilder än angivet på en laddning.
 

Bengf

Aktiv medlem
D4 ligger väl på styvt 13 i DR och har bättre högiso egenskaper än D810 som ligger högst med DR 14,8 vid bas-iso, ser ut som att man kan inte få alla parametrar i absoluta toppen beroende på om man lägger krutet på högiso prestanda istället för maximala DR siffror vid bas-iso. D5 vet jag inte hur det är med DR men den är säkert otäck vid höga isotal


//Bengt.
 

Candersson

Aktiv medlem
Spekulationerna haglar och kommer nog att göra så ett tag till, som vanligt.
Vi får väl ge oss till tåls tills kameran har släppts och fler oberoende aktörer/lab har testat och publicerat sina resultat.

Det är ju spännande att Canon kommit med en uppföljare och att man både lyssnat och agerat på användarnas input. Alla kommer självklart inte att bli nöjda men minst ett steg framåt verkar det definitivt vara.

Vad jag har förstått så är det tänkt att den ska vara tillgänglig i april (vilket säkert då inte innebär förrän maj eller juni här hemma).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
D4 ligger väl på styvt 13 i DR och har bättre högiso egenskaper än D810 som ligger högst med DR 14,8 vid bas-iso, ser ut som att man kan inte få alla parametrar i absoluta toppen beroende på om man lägger krutet på högiso prestanda istället för maximala DR siffror vid bas-iso. D5 vet jag inte hur det är med DR men den är säkert otäck vid höga isotal


//Bengt.
Höghastighetskameror tenderar att ha en annan a/d-omvandling än långsammare, ex D810. Den har ju dessutom större kapacitet att fånga ljus i varje pixel. Det gör skillnad i dynamiskt omfång.

Jag tog lite bilder med 1D X Mark II igår sida vid sida med 1D X. Det är tydligt att Mark II har renare skuggor när man ljusar upp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tog lite bilder med 1D X Mark II igår sida vid sida med 1D X.
Fick du någon känsla för hur AF fungerar?

Om jag läste rätt så är hela AF-modulen omgjord och punkterna täcker nu en större yta. Det är intressant tycker jag. Är inte spekulant på just 1D X men kanske något liknande kommer även i 5D mk4?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fick du någon känsla för hur AF fungerar?

Om jag läste rätt så är hela AF-modulen omgjord och punkterna täcker nu en större yta. Det är intressant tycker jag. Är inte spekulant på just 1D X men kanske något liknande kommer även i 5D mk4?
Eftersom redan 1D X är blixtrande snabb så är det svårt att få grepp om skillnader hastighet och precision utan att omfattande testande.

Jag hade hoppats få testa hur AI Servo AF III+ fungerar, för där tror jag att det kan bli tydligare skillnad mot 1D X.

Jag har dock fått testa annat som jag håller på att skiva en artikel om.
 

Candersson

Aktiv medlem
Tänkte på din kommentar i artikeln om önskemål för justering av horisonten vid beskärning i kameran. Vad jag förstod så finns nu "Horizon leveller" i sökaren. Det löser ju inte själva problemet vid beskärningen men kan ju kanske ge lite assist vid jagandet av bilden ;-)

Sen kan jag inte heller förstå varför man valt att inte bygga in WiFi. Tekniska lösningar finns men jag misstänker att man inte ville göra större yttre förändringar än det man gjort för GPS.
Plus att det säkert finns s.k. taktiska aspekter. Sånt brukar man ju inte skylta med precis...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tänkte på din kommentar i artikeln om önskemål för justering av horisonten vid beskärning i kameran. Vad jag förstod så finns nu "Horizon leveller" i sökaren. Det löser ju inte själva problemet vid beskärningen men kan ju kanske ge lite assist vid jagandet av bilden ;-).
Vid långsammare fotografering fungar det och funktionen finns redan i 1D X och 5D Mark III, men vid snabb sportfotografering hinner man inte titta på en sådan indikering.
 

apersson850

Aktiv medlem
Blir en ny dimension på Image Stabilizer om vi får en som rätar upp horisonten när bilden tas. Alltså inte rätar upp bilden, utan horisonten.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ni som har beställt kameran, har ni fått några leveransbesked eller är det rent av någon som redan fått sin?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ni som har beställt kameran, har ni fått några leveransbesked eller är det rent av någon som redan fått sin?
Ett fåtal fotografer har fått sina kameror.
Men det återstår ett antal på väntelistorna.

Gjorde en förhandsbeställning den 7:e Mars.
Väntar fortfarande, och har inte fått något leveransbesked.
Mer än att jag varit i kontakt med Canon, och fått beskedet att de arbetar på att jag ska få den nu i maj månad.
Med tillägget att de inte kan lova något.
I stora drag så fördelas de kameror som Canon får in, procentuellt till återförsäljarna.
Uträknat på det totala antalet förhandsbeställningar.

I USA så fanns det åtminstone häromdagen butiker som hade den i lager.
Vilket får mig att undra en del över hur Canon Japan prioriterar oss i Europa, och på vilka grunder.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Ett fåtal fotografer har fått sina kameror.
Men det återstår ett antal på väntelistorna.

Gjorde en förhandsbeställning den 7:e Mars.
Väntar fortfarande, och har inte fått något leveransbesked.
Mer än att jag varit i kontakt med Canon, och fått beskedet att de arbetar på att jag ska få den nu i maj månad.
Med tillägget att de inte kan lova något.
I stora drag så fördelas de kameror som Canon får in, procentuellt till återförsäljarna.
Uträknat på det totala antalet förhandsbeställningar.

I USA så fanns det åtminstone häromdagen butiker som hade den i lager.
Vilket får mig att undra en del över hur Canon Japan prioriterar oss i Europa, och på vilka grunder.
jaha ok tack för info
en annan fråga när jag ändå har dej på tråden, vilken kamera uppgraderar du från och hur tänker du kring den uppgraderingen?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
jaha ok tack för info
en annan fråga när jag ändå har dej på tråden, vilken kamera uppgraderar du från och hur tänker du kring den uppgraderingen?
Har två 1Dx sedan tidigare, och en 1D mkIV. Den sista som ska uppgraderas.
Dels för den sett sina bästa dagar, dels för att 1Dx i sig är påtagligt bättre.
Både på höga ISO, och vad det gäller AF.
(Då jag ska på fotbolls-EM för en Svensk byrå med internationella kopplingar i sommar, så vill jag ha tre pålitliga hus).

Sedan så har den en funktion som jag verkligen saknat tidigare.
Möjligheten att beskära bilder direkt i kameran.
(Skickar rätt ofta bilder ifrån kameran, så det har betydelse för mig).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du har väl observerat att beskärningsfunktion är mycket basic? Du kan bara beskära vinkelrätt, det går inte att vrida den beskurna bilden.

Annars är mitt första intryck av kameran att Canon har jobbat ordentligt. Detta efter att häromdagen ha åhört en presentation av en Canon-representant samt efter att ha klämt lite på den. Så värdet av min uppfattning får ju tas därefter...
 
ANNONS