Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplatta för att underlätta arbete på fältet

Produkter
(logga in för att koppla)

sannamw

Medlem
Fotograferar nyheter på frilansbasis och tänkte utveckla det en aning. Tänker införskaffa en surfplatta så man kan göra enklare redigeringar av bilderna (sudda regplåtar o dyl) innan man skickar dem. Även kunna skriva texter om man gör något mer reportageinriktat. Men även använda surfplattan för att ha någon form av körjournal när man behöver debitera körda km. Finns säkert fler användningsområden.
Här ni några tips på bra surfplatta som inte är överdrivet dyr, men bra funktionellt, samt även förslag på applikationer som kan använda inom dessa områden.

Goda idéer mottages tacksamt.

Hälsningar
Suzanne
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Microsofts Surface-plattor har alla fullversion av Windows så att du kan använda bland annat photoshop, Lightroom och alla andra bra program.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Surfplattor är lätta och smidiga. Det är det man betalar för.

Vad är smärtgränsen i budgeten?
Jag såg en Xperia Z3 mini begagnad i butik för 1500. Endast wifi dock, så mindre fiffig i fält. Hade den haft simkortplats hade jag köpt den själv.

Petter...
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
2i1

Finns många bärbara som man kan vika ihop åt "andra hållet" eller koppla bort från tangentbordet. Den snyggaste och bästa måste vara surface book. Men som arbetsverktyg känns en 2i1 med en i3 i5 eller i7 vara det bästa. Windows är det enda system som klarar "allt" ska man alltid komma ihågg, oavsett vad man tycker. Även om jag görna kör Android så saknas alltid något hos plattan som gör att datorn kommer fram när det brinner till
 

sundis73

Aktiv medlem
Jag tycker nog Surface Pro 4 känns som den mest kompletta lösningen.
Skärmen är tydligen riktigt bra och i kombination med möjligheten att köra Lr och Ps i fullversioner tillsammans med pekskärm och penna är ju inte fel.

Dyr är den, men Mac är också dyra.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej Suz, svårt när du skriver att den inte skall vara "överdrivet dyr", då det är svårt att vara tankeläsare och läsa in vad du lägger i det begreppet. Tips till nästa gång; skriver istället ungefär vilken prisnivå du kan tänka dig i SEK. Mycket lättare att förstå vad du anser är rimligt/dyrt då.

Oavsett; nu vet jag ju inte vad du tycker är överdrivet dyrt, men jag håller med många andra här i rekommendationen av en Surface Pro 4. Själv tycker jag inte den är överdrivet dyr, utan snarare mycket kvalitet för pengarna.

Samma sak om du vill ha en mer traditionell platta; och inte har krav på fulla versioner av Adobe Lr, utan mest vill göra lite enklare saker. Då skulle jag gå på en iPad ifrån Apple. Antingen en Air (välj en modell med mycket minne, gärna 128 GB) eller om du vill ha en penna, en iPad Pro.

Både Surface Pro och iPad Pro har riktigt bra pennor som lämpar sig för fotoredigering, och bägge har också relativt bra skärmar med bra färgrymder (för att vara surfplattor, och inte special fotoskärmar).

Du betalar helt enkelt för kvalitet. Köper du billiga saker så får du också sämre kvalitet på prylarna, och inte minst skärmen är det första som det sparas in på. Just en bra skärm med bra färgrymd och färgåtergivning är ju A & O i detta sammanhanget när man jobbar med foto och bilder.

Så i korthet; 1. Surface Pro 4, 2. iPad Pro, 3. iPad Air 2.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker nog Surface Pro 4 känns som den mest kompletta lösningen.
Skärmen är tydligen riktigt bra och i kombination med möjligheten att köra Lr och Ps i fullversioner tillsammans med pekskärm och penna är ju inte fel.

Dyr är den, men Mac är också dyra.
Sant.

Däremot är varken en Surface Pro, en MacBook Pro, eller iPad Pro på något som helst sätt orimligt dyra skulle jag påstå. Tycker man får mycket bra för pengarna där (speciellt skärmarna).

Det som både Apple och Microsoft ibland tar överpriser för tycker jag är de modeller som har lite mer minne och disk (där har de förbättringspotential). Surface Pro har dock fördelen att de har en slot för micro-SD-kort, vilket gör att man relativt billigt kan stoppa in lite mer lagringsutrymme (dock inte lika snabbt som den interna SSD:n).

I övrigt så är det riktigt bra saker som jag kan varmt rekommendera.
 

Per

Aktiv medlem
En Windows-platta är ju som sagt det mest kompletta. Surface Pro 4 verkar vara riktigt kompetent, men det finns också många betydligt billigare alternativ.

En Android-platta kan också vara ett nog så kompetent fotograf-verktyg, det finns gott om seriösa appar för både råkonvertering (min favorit är Raw Vision) och bildredigering (t.ex. Photoshop Express). Bra att hålla koll på att plattan har stöd för "USB-otg" för enkel filöverföring från kameran eller minneskortet, det skiljer en del från platta till platta. Många, men inte alla Android-plattor har också stöd för att koppla en hub till usb-kontakten, så att man t.ex. kan kopiera direkt från kamerans minneskort till annan extern lagring som en extern hårddisk eller ett USB-minne. Kan vara käckt om man vill använda plattan för att ta backup ute på fältet, eller dela med sig av filer när man är på språng. Med minneskortplats i plattan får man ytterligare flexibilitet, och ytterligare ett alternativ för smidig backup. Nu när man får ett 128 GB microSD-kort för under femhundringen så kan man ju skaffa sig en ganska ansenlig back-volym till en rimlig peng som inte tar någon plats alls, och är betydligt tåligare än 'forna' tiders snurr-disk-lösningar.

(och Office finns förstås till alla plattor nuförtiden, för skrivande osv)
 
Senast ändrad:

Skojverket

Aktiv medlem
Jag använder iPad Pro för lättare bildbehandling "on the go", som extra skärm vid fotografering och som utmärkt digital portfolio ute hos kunder.

Hemma kör jag redigering mot full version av Photoshop och Lightroom via appen Astropad, som dock kräver att programmen finns på en iMac, MacBook, Mac Pro/Mini i närheten.
Fantastisk skärm med grym upplösning, kompletterad av en tryckkänslig penna med lysande möjligheter.

Inköp av både dator och platta är så klart en jätteinvestering, men för den som redan har datorn och programmen så är plattan väl värd varje krona.
Jag har sparat så mycket tid med denna kombinationen.

Appförslag: Photoshop Fix, Photoshop Mix, Lightroom for iPad, Foliobook
 
ANNONS