Annons

Sony RX100 III - den lilla luckan till laddningsuttaget

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Jag har en Sony RX 100 III och jag har problem med att den lilla plastluckan till laddningsuttaget inte vill hållas stäng.

Det är som två små "piggar" som gör att plastluckan hålls stängd och den ena har gått av.

Nån som vet vart man kan få tag i en ny sån?

... eller kanske tips om lösning på annat sätt än att byta ut den?

Jag har kollat med Sony Service och de har inget sånt i resesrvdelslagret.


Tack på förhand.
 

Ventures

Aktiv medlem
Skaffa en extern laddare istället. Den laddar batteriet snabbare. Gissningsvis skulle luckan som reservdel kosta lika mycket som laddaren. Sätt en klick häftmassa eller dylikt bakom luckan. Minneskortet kan man läsa i en kortläsare.
Om man är händigt lagd och har tålamod så går det mesta att reparera, med lite plastslöjd i detta fall.
Eller sök på ebay. Där brukar det finnas delar: http://www.ebay.com/itm/GENUINE-SONY-DSC-RX100-USB-DOOR-PARTS-FOR-REPAIR-/272218810472?hash=item3f61816868:g:ddoAAOSwlfxXGAyz
 

Taylor

Aktiv medlem
Skaffa en extern laddare istället. Den laddar batteriet snabbare. Gissningsvis skulle luckan som reservdel kosta lika mycket som laddaren. Sätt en klick häftmassa eller dylikt bakom luckan. Minneskortet kan man läsa i en kortläsare.
Om man är händigt lagd och har tålamod så går det mesta att reparera, med lite plastslöjd i detta fall.
Eller sök på ebay. Där brukar det finnas delar: http://www.ebay.com/itm/GENUINE-SONY-DSC-RX100-USB-DOOR-PARTS-FOR-REPAIR-/272218810472?hash=item3f61816868:g:ddoAAOSwlfxXGAyz
Tack för svar.

Jag har ett extra batteri och extern laddare men jag tycker det är ganska bekvämt att ladda på det här sättet med mikro-usb. Jag får väl tänka om.

Det går säkert att få till nåt med en superliten plastbit i samma material och en lödkolv och sen smälta ihop plasterna med och sen forma en spärr. Det är bara att ta på sig förstoringsglasen till glasögon :)

Jag gjorde en sökning på ebay med det fanns inget till mk3:an
 

reboot81

Aktiv medlem
Luckan är till för att skydda microUSB-porten (multiport om man skall vara noga).
Det är samma port som många mobiltelefoner har, och de förvaras i byxfickor utan skydd.

Med det vill jag säga att jag tror inte du behöver skydda porten om du använder kameran normalt. Sony är exceptionellt duktiga på att skapa irriterande slyddsluckor/flärpar. På mina trådlösa Sony headset har jag helt sonika ryckt loss dem.

Men, alla är inte som jag. Ev kan du ha nytta av ett gummiskydd som du hittar på ebay för en 10:a.
http://www.ebay.com/bhp/micro-usb-dust
 

Per

Aktiv medlem
Jag har precis samma problem på min II'a, irriterande och det vore fint att få fason på. Nån liten extra risk att få in fukt eller smuts i kameran medför det säkert.

En variant vore som sagt att försluta luckan permanent (jag tänker superlim..), och enbart använda den separata laddaren. Men eftersom kameran, precis som mina telefoner, surfplattor, högtalare, hörlurar osv funkar med samma microusb-laddare tar det emot att sumpa den möjligheten - det är ju grymt praktiskt. (en varsin fet känga till Nikon och Olympus, som tvingar mig att hålla koll på extra sladdar med egen typ av usb-kontakt!)
 

martinot

Aktiv medlem
Jen varsin fet känga till Nikon och Olympus, som tvingar mig att hålla koll på extra sladdar med egen typ av usb-kontakt!)
Håller verkligen med. Hatar sådant.

Både mina Nikon och mina Apple-produkter är helkassa i detta avseendet (mina Canon, Fuji och Panasonic kör dock precis som Sony på standardkontakter).
 
ANNONS