Annons

"offer" sökes till TV-reportage om upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

mrnoclue

Medlem
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med fotografer som på ett eller annat sätt blivit utsatt för "bildstölder" – brott mot upphovsrättslagen.

Vi håller just nu på att jobba med ett tv-reportage om upphovsrätt och har valt att inrikta oss på just otillåten publicering av bilder. Tanken är att lyfta fram fotografer, upplysa allmänheten och ja, försöka reda ut begreppen helt enkelt. Bland annat.

Startar med att kasta ut en tråd här i forumet. Alla historier och erfarenheter är intressanta.

/Peter
Fotograf & Journalist
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med fotografer som på ett eller annat sätt blivit utsatt för "bildstölder" – brott mot upphovsrättslagen.

Vi håller just nu på att jobba med ett tv-reportage om upphovsrätt och har valt att inrikta oss på just otillåten publicering av bilder. Tanken är att lyfta fram fotografer, upplysa allmänheten och ja, försöka reda ut begreppen helt enkelt. Bland annat.

Startar med att kasta ut en tråd här i forumet. Alla historier och erfarenheter är intressanta.

/Peter
Fotograf & Journalist
Mycket bra initiativ. Vi har länge efterlyst något sådant.

Gör en sökning här på fotosidan, det finns gott om trådar där många fall tas upp. Kanelbullen (Kicki Danielsson) och Flaggbilden är ett par omfattande bildstöldsfall. Läser ni trådarna kommer ni hitta ytterligare fall. Eller sök på Aftonbladet och Lajkat som verkar vara "ledande".

Tar ni upp aspekten att bildtjuven gärna gör sig till offer, dvs att det är fotografen som är skurk genom att ha mage att skicka en faktura för bildstölden?
 

mrnoclue

Medlem
Mycket bra initiativ. Vi har länge efterlyst något sådant.?


Tack. Jag delar din åsikt där.



Tar ni upp aspekten att bildtjuven gärna gör sig till offer, dvs att det är fotografen som är skurk genom att ha mage att skicka en faktura för bildstölden?

Ja, den aspekten kommer vi med stor sannolikhet beröra.

Vi har nu bokat in ett par intervjuer med ett par "experter", men vi skulle gärna ha med en eller ett par fotografer för att bildsätta det enligt reportagets karaktär.
Har avvaktat att "jaga" än så länge. Tänkte fråga om det fanns "frivilliga" först.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett fall jag skulle vilja se i en sådan dokumentär är den fotograf här på FS som fick ett antal bilder "snodda" av ett skivbolag (!). Tyvärr gissar jag att vare sig fotograf eller skivbolag kommer att uttala sig om fallet, då trådskaparen slutat skriva i tråden.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har ett gäng bilder illegalt publicerade av ett halvdussin tidningar tidigare i år, men jag vill ha mer kött på benen om upplägget och var tanken är att publicera.
 

mrnoclue

Medlem
Ett fall jag skulle vilja se i en sådan dokumentär är den fotograf här på FS som fick ett antal bilder "snodda" av ett skivbolag (!). Tyvärr gissar jag att vare sig fotograf eller skivbolag kommer att uttala sig om fallet, då trådskaparen slutat skriva i tråden.


Verkar inte vara helt ovanligt att tråden dör ut/TS försvinner i sluttampen av de fall jag läst. Säkert av många olika anledningar.
Det låter som ett bra case, som många andra.
 

mrnoclue

Medlem
Jag har ett gäng bilder illegalt publicerade av ett halvdussin tidningar tidigare i år, men jag vill ha mer kött på benen om upplägget och var tanken är att publicera.


Upplägget - Vi vill ha ett eller flera case där hårt arbetande fotografer blivit "bestulna" och där någon form av action i caset är tagen av fotografen i fråga. Behöver inte vara ett avslutat case. Vi har med en professor i upphovsrätt bland annat som tillsammans med en sekvens av en "explainer" får försöka klargöra vad som gäller.
Vi behöver en fotograf för en intervju med sin syn på saken. Här skulle vi gärna ha även dokumentära scener. Ex photoshoot.
Inget är hugget i sten, men det är ett upplägg.
Troligtvis även en konfrontation med en "bildtjuv".

Publicering än så länge oklart, men räkna med webben. :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Upplägget - Vi vill ha ett eller flera case där hårt arbetande fotografer blivit "bestulna" och där någon form av action i caset är tagen av fotografen i fråga. Behöver inte vara ett avslutat case. Vi har med en professor i upphovsrätt bland annat som tillsammans med en sekvens av en "explainer" får försöka klargöra vad som gäller.
Vi behöver en fotograf för en intervju med sin syn på saken. Här skulle vi gärna ha även dokumentära scener. Ex photoshoot.
Inget är hugget i sten, men det är ett upplägg.
Troligtvis även en konfrontation med en "bildtjuv".

Publicering än så länge oklart, men räkna med webben. :)
Min fundering gäller om publicisten din olovligen använt mina bilder.
 

mrnoclue

Medlem
Jag förstår. Och såklart en högst relevant fråga. I det här fallet är det ett garanterat nej. Möjligt att någon jag isf frilansat åt gjort det.
Snarare så att någon av dem ev får stå till svars för det.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Som Andreas skriver så råkade jag ut för detta.

Det var en kille i småland som stal mina bilder, och sedan hade utställning med dom och med syfte att sälja som tavlor / canvas på sin utställning.

Han blev intervjuad av sin lokala tidning i smålandsposten där han ställde upp på bild ...med MINA tavlor i bakgrunden, så redan där finns bevisen.

Artikeln där han ställer upp på bild i tidningen med mina tavlor i bakgrunden kan läsas här på denna länken :
http://www.smp.se/almhult/intresset-som-byter-fokus/

Han har även använt bilderna i sin reklam på FB för sin kommande utställning som han hade.

Min egna tidning ( Hallandsposten ) fick också reda på detta och intervjuade mig ang detta då dom tyckte att det var förskräckligt hur man iskallt kan själa bilder och ha utställning och försäljning av dom, och sedan inte nog med det, ställa upp på bild med dom stulna bilderna i bakgrunden.

Den artikeln om MIG kan ni läsa här:
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/morgans-solnedgång-stals-och-ställdes-ut-1.3489344

Händelsen är polisanmäld och under utredning.

Kanske detta kunde vara nått för er ?

Bilden som han stal, stal han troligtvis här på fotosidan då jag la ut den här.

Med Vänliga Hälsningar:
Morgan Stoltz
 

mrnoclue

Medlem
Hej

Som Andreas skriver så råkade jag ut för detta.

Det var en kille i småland som stal mina bilder, och sedan hade utställning med dom och med syfte att sälja som tavlor / canvas på sin utställning.

Han blev intervjuad av sin lokala tidning i smålandsposten där han ställde upp på bild ...med MINA tavlor i bakgrunden, så redan där finns bevisen.


Med Vänliga Hälsningar:
Morgan Stoltz
Jag blir mållös. På riktigt. :(
Skulle du vara intresserad av att vara med om vi kan få ihop det rent logistiskt? För visst bor du i Halmstad?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med fotografer som på ett eller annat sätt blivit utsatt för "bildstölder" – brott mot upphovsrättslagen.
Fotografen Pelle Wichmann gjorde för skojs skull en bildsökning på sin bild med en katt och en häst. http://www.perwichmann.com och klicka på länken Hästen & katten. Jag vet inte hur många träffar han fick på sin bild på webbsidor som inte hade hans tillstånd att publicera den.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Jag blir mållös. På riktigt. :(
Skulle du vara intresserad av att vara med om vi kan få ihop det rent logistiskt? För visst bor du i Halmstad?
Hej

Ja jag bor i Halmstad.
Visst skulle jag vara intresserad.....vill gärna veta lite mer om upplägg osv, men detta kan vi ju ta via pm eller nått.

MVH
Morgan Stoltz
 

apersson850

Aktiv medlem
Sånt här händer ju hela tiden. Jag är knappast någon "hårt arbetande fotograf", utan bara glad amatör. Jag hittade en bild jag kände igen på en websida som handlade om duellsimulatorer för militära stridsfordon och vapen.
Men de var i alla fall samarbetsvilliga. Jag nöjde mig med att kräva att mitt namn skulle stå i anslutning till bilden, och så försvann den illa kvickt från deras sida istället.

Så mina erfarenheter är för bleka jämfört med vad som annars finns att ta av här.
 

mrnoclue

Medlem
Sånt här händer ju hela tiden. Jag är knappast någon "hårt arbetande fotograf", utan bara glad amatör. Jag hittade en bild jag kände igen på en websida som handlade om duellsimulatorer för militära stridsfordon och vapen.
Men de var i alla fall samarbetsvilliga. Jag nöjde mig med att kräva att mitt namn skulle stå i anslutning till bilden, och så försvann den illa kvickt från deras sida istället.

Så mina erfarenheter är för bleka jämfört med vad som annars finns att ta av här.
Syftet är ju bland annat att belysa problematiken för fotografen och hur vanligt det är. Stort som smått. Och hur lättvindigt många tar på den upphovsrättslag som faktiskt finns.
 
ANNONS