Annons

Filmklipp från mobilen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett stort problem jag inte har lyckats lösa själv, det gäller filmklippen från mobilen. Hittar bara .mp4 filer och inga .thm på mobilen. Detta leder till att filerna inte kommer i kronologisk ordning när jag laddar ner till hårddisken.

Jag har en procedur som funkat perfekt hittills, jag laddar ner bilder och filmklipp från olika kameror för ett tagningstillfälle till en mapp. Använder sedan BreezeBrowser Pro för att döpa om filerna mha metadata. Filnamnet börjar med exponeringsdatum och sedan kommer ett sekvensnummer. På detta sätta kommer filerna kronologiskt som jag vill ha det.

Prolemet började när jag började filma med mobilen. Programmet använder tiden då bilden laddades ned och inte tagningsdatumet. Informationen finns ju någon stans eftersom tidpunkt kan visas i telefonen.

Snälla, skulle bli överlycklig om någon har en lösning på detta. Filmar också med min SONY RX100 II kamera och med tillhörande .thm fil funkar det perfekt.

Mobil: Sony Xperia MZ5 Compact, E5823
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Jag har haft exakt samma problem som du. Det är jättestörigt när man vill ha ordning på grejorna. Kör du Mac OS rekommenderar jag ett program som heter Exif renamer.
Jag kan skicka länken ifall du är intresserad.
På Windows har jag ingen aning dessvärre.
 

kiwi

Aktiv medlem
Hur för du över filmerna från mobilen till datorn?

Jag har en iPhone och en Mac. Jag kopplar in telefonen till datorn, öppnar det inbyggda programmet »Bildinsamling« och drar sedan över de bilder/filmer som jag vill ha till datorn. Samtliga filer behåller tidsinställningarna för när de registrerades i telefonen.

Menar du att dina filer »ärver« tiden från när de kopierades till datorn?

/ Kiwi
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Filmklipp från mobil

Tack för ni försökt hjälpa mig. Jag har en Android telefon och PC, så tyvärr funkar det inte med Mac-tipsen.

Det finns en skapad tid och en modifierad i filinformationen. Det tokiga är att creation date som används är då filen kopieras. Rätt tid finns på modify date (bortsett från ett offset på 2 timmar, kanske någon som tänkt fel på sommartiden).

Skrev till skaparen av Breeze system och han skrev att när MP4 filmer saknar EXIF används creation time. Det är ju logiskt, men om det är modify date som gäller, hur göra då?

Mycket irriterande och tidskrävande att fixa manuellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det enklaste är att använda en kortläsare och bara kopiera direkt från kortet med Explorer.
 
ANNONS