Annons

Blåst på konfekten (ny kamera - ny mjukvara)

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Affinity verkar prisvärt, ingår gratis uppdateringar över tid? Menar programmet bör ju underhållas?

Luminar ser också spännande ut?

Mitt avtal med PS/LR löper på ett år, fick frågan från Adobe om jag ville ha en kortare uppsägning till en något högre kostnad.
Hitills har Affinity Photo uppdateringar varit fria vad jag vet. Version 1.7 är snart på väg ut och jag ser inget någonstans om att de kommer att ta betalt för den.

Att tänka på är att RAW konverteraren i Affinity Photo 1.6.7 lämnar en del övrigt att önska vad det gäller lågdagerhantering om man jämför med t.ex. Capture One. Därför fungerar den bäst som komplement (photoshop ersättare) för pixelredigering till någon annan RAW konverterare. I den kommand 1.7 versionen kommer dock RAW konverteraren att vara helt omgjord och förmodligen bättre.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Är det uppsägningstid när man prenumererar på Lightroom?
Jag fick frågan från Adobe att kunna säg upp programmet med kort varsel men valde att ha det på årsbasis. Vilket blev ett lägre månadspris.

Det är viktigt också att programmen uppdaterar sig med nya kameror och andra features. Och underhåll kostar pengar för utvecklaren.

Kollade snabbt på Luminar och det ser ut att ligga prismässigt bra till. Vet dock inte vilka kameror programmet stödjer eller hur uppdateringarna ser ut på sikt?

En fördel med PS/LR är att många kan programmen, finns hur mycket tutorials som helst på nätet/YouTube. Vill man inte använda PS utan bara LR, så blir det en avvägning.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hitills har Affinity Photo uppdateringar varit fria vad jag vet. Version 1.7 är snart på väg ut och jag ser inget någonstans om att de kommer att ta betalt för den.

Att tänka på är att RAW konverteraren i Affinity Photo 1.6.7 lämnar en del övrigt att önska vad det gäller lågdagerhantering om man jämför med t.ex. Capture One. Därför fungerar den bäst som komplement (photoshop ersättare) för pixelredigering till någon annan RAW konverterare. I den kommand 1.7 versionen kommer dock RAW konverteraren att vara helt omgjord och förmodligen bättre.
Tycker Affinity ser prisvärt ut, frågan är om även 2.0 är gratis?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tycker Affinity ser prisvärt ut, frågan är om även 2.0 är gratis?
Det lär ju vara flera år tills det kommer ut, men med tanke på att det inte verkar som om 1.7:an kommer att kosta något, är det nog inte troligt.

Även om det skulle kosta något, så kan man komma ganska långt med nuvarande 1.6.7. Eftersom man inte använder det för RAW filer är ju det ju inte nödvändigt att uppdatera när man byter kamera.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det lär ju vara flera år tills det kommer ut, men med tanke på att det inte verkar som om 1.7:an kommer att kosta något, är det nog inte troligt.

Även om det skulle kosta något, så kan man komma ganska långt med nuvarande 1.6.7. Eftersom man inte använder det för RAW filer är ju det ju inte nödvändigt att uppdatera när man byter kamera.
Affinity kan säkert vara ett bra val och det ser prismässigt vettigt ut. Men ska Affinity fortsätta att utveckla programmet kommer det också vilja ha betalt. Å andra sidan är 500 kr för flera års användande inga pengar.

Jag har flera mjukvaruprogram där cyklerna ligger på ungefär 12 - 24 månader för en stor uppdatering, för att få nästa period kostar det en avgift. Det finns lite olika varianter och olika strategier för att få nya användare.

Mitt sista stora mjukvaruprogram heter Bitwig, en plattform för musikredigering. Lite motsvarande Affinity fast för musik. Man köper en evig licens, sedan kan man när man så önskar köpa en ny tolvmånadersperiod med fria uppdateringar till ett fast pris.

Adobe kör lite samma race, fast man äger inte licensen. Den upphör vid utebliven betalning, vilket är synd :)
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har precis som trådskaparen stött på problemen med den avsomnade LR 6.14, när det gäller inköp av Sonykameror och objektiv till Sonysystemet.......

Jag trivs mycket bra med "pertetualversionen" av Lightroom, efter att ha använt den sedan länge och går ogärna över till prenumerationsvarianten så länge jag kan slippa.

Jag har testat och äger några alternativa program (On1, Affinity, Luminar m fl), men har försökt mig på att anpassa mig till verkligheten tillsammans med Lr 6.14 med en medveten strategi vid nyinköp:

Kameror släppta 2017 och tidigare fungerar oftast med LR6.14 problemfritt och samma sak gäller för optik till Sonys system, men gäller det t ex optik där jag är osäker på om de stöds av systemet brukar jag testa med RAW-filer tagna med resp kamera eller optik.

En god källa till detta är DPReviews sammanställningar under rubriken "Sample images" i första rubrikraden.
Där finns sedan underrubriker för "Camera samples images" resp "Lens samples images".
Gäller det någorlunda nya produkter finns RAW-filer bland testbilderna.

Jag har fattat beslut flera gånger om inköp (bl a av något år gamla objektiv) baserat på mina tester av dessa ARW-filer.

Tilläggas kan att man även kan hitta fullt ut användbara objektiv, som inte stöds vad gäller korrektion, om de är tillräckligt raktecknande. Jag använder t ex ofta ett Samyang AF/FE 24 mm utan problem trots att det inte stöds.

Bra att själv kunna testa vad som duger........... det är heller inte hela världen att själv korrigera enklare optiska brister manuellt i LR.....

Skulle LR 6.14 en dag stilla avlida, blir det prenumerations-LR för mig - lokalt lagrad!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kan inte Capture One Express funka, om jag tolkar det rätt finns Express free version till Sony. Vet inte hur den exporterar och till vilket format. Då kan du testa så länge och sondera vad som skulle passa bäst?

https://www.captureone.com/ja-JP/products/sony

Kollade lite på Luminar igår, den använder sig av en "gardin" som dras över bilden, inte min kopp te. Men verkar i övrig vara ett kompetent program (vet dock inget om Luminars RAW-convertering). Trey Ratcliff har en serie på YouTube där han visar olika exempel och hur han jobbar med Luminar.

Edit: Såg precis att Express medföljer Sony-kameror :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Med reservation för fel :)

Capture One Express har du redan eller hämta den på hemsidan.

Importera direkt till en förutbestämd map på hårddisken (inte via LR). Importera sedan Sony-filerna därifrån till LR. Öppna sedan upp bildfilerna med Express och förhandstitta, de filer du vill jobba vidare med exporterar du till samma map men som DNG-fil. Öppna sedan DNG-filen med LR och redigera vidare.

Då kan du säkert använda samma set up i flera framåt. LR-betalvarianten lär väl inte gå i graven ännu på ett tag :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med reservation för fel :)

Capture One Express har du redan eller hämta den på hemsidan.

Importera direkt till en förutbestämd map på hårddisken (inte via LR). Importera sedan Sony-filerna därifrån till LR. Öppna sedan upp bildfilerna med Express och förhandstitta, de filer du vill jobba vidare med exporterar du till samma map men som DNG-fil. Öppna sedan DNG-filen med LR och redigera vidare.

Då kan du säkert använda samma set up i flera framåt. LR-betalvarianten lär väl inte gå i graven ännu på ett tag :)
Finns ingen anledning att använda C1 express för att konvertera till dng. Du får visserligen en DNG fil men ändringar du gör i C1 kommer inte att följa med till LR.
Ska man använda C1 är det bättre att göra alla ändringar man kan där och sedan exportera till TIFF för vidare bearbetning i photoshop eller affinity photo.
Ska man jobba på det sättet är det docko bättre att lägga en liten slant på C1 pro för Sony som till skillnad från Express versionen har möjlighet för lokala justeringar.

Ska man konvertera till DNG och köra vidare i LR är det bättre att använda Adobes DNG konverterare.

Ytterligare ett program som vad jag vet inte nämnts i tråden är ON1 Photo Raw 2019 som liksom C1 har mycket bra RAW konvertering. De kör med eviga licenser för omkring en tusenlapp men uppgraderingar är förhållandevis dyra.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Min tanke var att använda Capture One's preview och RAW-konvertering som ska vara bra, alltså inte redigera filen bara konvertera från RAW till DNG. Oavsett vilken konverterare så skulle TS kunna behålla LR, vilket var ett önskemål och budgeten är intakt?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Min tanke var att använda Capture One's preview och RAW-konvertering som ska vara bra, alltså inte redigera filen bara konvertera från RAW till DNG. Oavsett vilken konverterare så skulle TS kunna behålla LR, vilket var ett önskemål och budgeten är intakt?
Ska du utnyttja styrkan i C1 RAW konvertering ska du konvertera till TIFF och arbeta vidare därifrån. Nackdelen är att det tar enormt mycket utrymme på disk.

Om inte är det bättre att köra Adobes DNG konverter för att få DNG att arbeta vidare med i LR
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ska du utnyttja styrkan i C1 RAW konvertering ska du konvertera till TIFF och arbeta vidare därifrån. Nackdelen är att det tar enormt mycket utrymme på disk.

Om inte är det bättre att köra Adobes DNG konverter för att få DNG att arbeta vidare med i LR
Det var en spekulation från mina sida. TS kan prova och jämföra, båda uppläggen är gratis. Jag skulle testa och se vad som känns bäst.
 

lonian

Aktiv medlem
Vill inte överge Lightroom men är inte sugen på att prenumerera. Så, jag håller kvar mig vid mina D750 kameror ett tag till.
 
ANNONS