Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildrättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nja, jag skickade faktiskt in på uppmaning av dig (var det väl ?) sex (6) mobilbilder och jag tänkte att jag kan väl göra ett försök, men jag hade inga förhoppningar om att bli accepterad. Så fel jag hade.

Vad det avser 500 px så har jag lagt upp bilder och licensierat dom tidigare, på något som 500 px kallade för marketplace. Därefter började 500 px att samarbeta med Gettys, som i sin tur valde ut några av mina bilder till sin bildbyrå, på den vägen är det.

Vilken typ av bilder skall man skicka in egentligen !? Jag har en del mobilbilder (att börja med) som jag tänkte skicka in, men jag vill inte att det skall sitta en stackare och slita sitt hår över de bilder jag skickar in, och att jag i förlängningen blir avstängd från Gettys p gr av undermåligt bildmaterial (i parti och minut).
Tycker inte du ska börja med mobilbilder, slappna av och ta enklare bilder när du är igång och vet vad som säljer. Satsa på hög kvalitet i alla lägen du bara kan.

Fota sånt du tycker är roligt, följ deras rekommendationer eller hitta på något eget. Vad du än gör, fota unikt. Har du eller någon runt dig en aktiv hobby? Reser du? Har du en fin fru/hund/barn/tomt/förälder/hus?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tycker inte du ska börja med mobilbilder, slappna av och ta enklare bilder när du är igång och vet vad som säljer. Satsa på hög kvalitet i alla lägen du bara kan.
Så hög kvalité som möjligt, absolut, det är utgångsläget, men i vilket sammanhang lägger vi begreppet hög kvalité här ? Hög teknisk kvalité eller hög fotografisk kvalité, om du förstår mig rätt ? Dessutom är det senare betydligt svårare än det förra (för mig). Sedan håller ju faktiskt mobilbilderna väldigt hög (teknisk) kvalité, och eftersom jag använt den mest, så har jag mest bilder från den. Och hur vet man vad som säljer ? Som jag tidigare nämnt är detta med foto ett sätt för mig att koppla av, inte en födkrok, och så lär det förbli.

Jag tänker (initialt) bara använda mig av RAW-filer från mobilen, som jag sedan redigerar och sparat som Jpeg. Kravet är ju 4 Mp, och mobilen har ju 12 Mp, så den delen är ju inget problem att uppfylla.

Fota sånt du tycker är roligt, följ deras rekommendationer eller hitta på något eget. Vad du än gör, fota unikt. Har du eller någon runt dig en aktiv hobby? Reser du? Har du en fin fru/hund/barn/tomt/förälder/hus?
Jo, det är väl det jag gör; Reser. Sedan tycker jag om att fota, men det är inte så att jag äter, sover, dricker och drömmer om foto 24/7, utan det är något jag gör ibland när andan faller på och då inte minst i samband med att jag är ute och rör på mig.

Nu har jag skaffat mig en bil, (hämtar den imorgon), så jag utesluter inte att det kommer att bli aktuellt med mer fotograferande framöver. Att fotografera unikt, det är väl nästan en omöjlighet, då de flesta (alla ?) bilder är väl redan tagna ?

Sedan tycker jag om att fiska (även om det inte blir så mycket av den saken nu för tiden), och min tanke är att jag skulle kunna kombinera dessa bägge intressen. Dessutom har jag också börjat intressera mig för jakt (jag är i grund och botten en friluftsmänniska), och även om jag ännu inte kommit ut i skarp läge, kanske det går att kombinera det intresset med fotografi vad det lider.

Men jag tänkte (efter att jag hämtat bilen imorgon), dra iväg ut någonstans, och se om jag kan finna något intressant att fotografera längst med den Bohuslänska kusten, t ex. Om jag skall koncentrera mig på att fotografera sånt som är roligt, då är det (framförallt allt annat) landskap som gäller, även om jag önskade att jag kunde bryta mig ur denna begränsning.

Sedan tycker jag det är förbannat svårt att sitta och beskriva vad det är på varje bild, dessutom med sökord.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Så hög kvalité som möjligt, absolut, det är utgångsläget, men i vilket sammanhang lägger vi begreppet hög kvalité här ? Hög teknisk kvalité eller hög fotografisk kvalité, om du förstår mig rätt ? Dessutom är det senare betydligt svårare än det förra (för mig). Sedan håller ju faktiskt mobilbilderna väldigt hög (teknisk) kvalité, och eftersom jag använt den mest, så har jag mest bilder från den. Och hur vet man vad som säljer ? Som jag tidigare nämnt är detta med foto ett sätt för mig att koppla av, inte en födkrok, och så lär det förbli.

Jag tänker (initialt) bara använda mig av RAW-filer från mobilen, som jag sedan redigerar och sparat som Jpeg. Kravet är ju 4 Mp, och mobilen har ju 12 Mp, så den delen är ju inget problem att uppfylla.

Jo, det är väl det jag gör; Reser. Sedan tycker jag om att fota, men det är inte så att jag äter, sover, dricker och drömmer om foto 24/7, utan det är något jag gör ibland när andan faller på och då inte minst i samband med att jag är ute och rör på mig.

Nu har jag skaffat mig en bil, (hämtar den imorgon), så jag utesluter inte att det kommer att bli aktuellt med mer fotograferande framöver. Att fotografera unikt, det är väl nästan en omöjlighet, då de flesta (alla ?) bilder är väl redan tagna. ?

Sedan tycker jag om att fiska (även om det inte blir så mycket av den saken nu för tiden), och min tanke är att jag skulle kunna kombinera dessa bägge intressen. Dessutom har jag också börjat intressera mig för jakt (jag är i grund och botten en friluftsmänniska), och även om jag ännu inte kommit ut i skarp läge, kanske det går att kombinera det intresset med fotografi vad det lider.

Men jag tänkte (efter att jag hämtat bilen imorgon), dra iväg ut någonstans, och se om jag kan finna något intressant att fotografera längst med den Bohuslänska kusten, t ex.

Sedan tycker jag det är förbannat svårt att sitta och beskriva vad det är på varje bild, dessutom med sökord.
Ju vanligare motiv desto bättre kvalitet behöver du, helt enkelt pga konkurrensen. Jag avsåg teknisk kvalitet, det kreativa skiljer föga mellan olika kameror.

Jag kan lova, alla bilder är inte tagna. Har du sett bilder tagna från vattenytan eller t o m under vattnet vid fiske, om man får hitta på något? Använd din fantasi. Släng in en kanot, modell, en picknickkorg osv...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ju vanligare motiv desto bättre kvalitet behöver du, helt enkelt pga konkurrensen.
Ok, då är jag med på banan.
Jag avsåg teknisk kvalitet, det kreativa skiljer föga mellan olika kameror.
Jo, det är ju klart, det faller på sin egen orimlighet att en kamera skall vara kreativ. Det är väl den delen personen som håller i kameran, skall stå för.
Jag kan lova, alla bilder är inte tagna. Har du sett bilder tagna från vattenytan eller t o m under vattnet vid fiske, om man får hitta på något?
Jo, man får väl försöka hitta på något. Att fota från vattenytan, den tanken har slagit mig, det var bl. a därför jag köpte mig en Nikon 1 AW 1 som jag hade med mig på min senaste resa. Den höll i 20 minuter under vattnet, när jag beslutade mig för att den skulle få följa med under vattenytan i Bengaliska viken i Indiska Oceanen, närmare bestämt på Havelock som tillhör ögruppen Andaman och Nicobarena.
Använd din fantasi. Släng in en kanot, modell, en picknickkorg osv...
Jo, den delen kanske är det minsta problemet egentligen. Det svåra (för mig) är att finna något intressant att kasta in sakerna du föreslår, från början. Men det kanske släpper. Det lär ju inte hjälpa att sitta framför datorn och knappa på tangentbordet i a f.
 
ANNONS