Annons

Systemkamera till sambon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickokarla

Ny medlem
Hej!
Fick en Gopro Hero black 7 av min sambo när jag fyllde år. Nu skulle jag vilja ge tillbaka något av ungefär samma värde.
Jag vet att hon har pratat om systemkameror så det får bli min julklapp till henne.
Men så till frågan;
Vad ska jag köpa för systemkamera?
Finns ju mängder, och även när jag verkligen läser på om modellerna så förstår jag mig inte på grejerna.
Kan ni ge mig ert bästa tips? Tänkte kameran och något objektiv kanske. Sen får hon köpa delar själv som hon behöver med tiden.

Värdet ska vara mellan 3500-4500 kr.
Snälla hjälp!

Mvh
Niklas
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns inte så mycket i den prisklassen iaf inte om man önskar något nytt. Svårt kanske att veta vad hon verkligen vill ha, ibland kan det vara bättre med en bunt broschyrer och en bunt pengar. Ibland ges det ut någon samlingstidning med kameror och objektiv runt jul

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/panasonic-lumix-dmc-gx80-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/panasonic-lumix-dmc-gx800-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s
 

thommym

Aktiv medlem
Hej!
Fick en Gopro Hero black 7 av min sambo när jag fyllde år. Nu skulle jag vilja ge tillbaka något av ungefär samma värde.
Jag vet att hon har pratat om systemkameror så det får bli min julklapp till henne.
Men så till frågan;
Vad ska jag köpa för systemkamera?
Finns ju mängder, och även när jag verkligen läser på om modellerna så förstår jag mig inte på grejerna.
Kan ni ge mig ert bästa tips? Tänkte kameran och något objektiv kanske. Sen får hon köpa delar själv som hon behöver med tiden.

Värdet ska vara mellan 3500-4500 kr.
Snälla hjälp!

Mvh
Niklas
Ett lagom startpaket https://www.mattssonsfoto.se/kameror-1/nikon/systemkamera/d3500-af-p-18-55-vr-kit-svart
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tipsen!
Ser att ni är 2 som tycker Nikon D3500 är ett bra kamerahus till sin första systemkamera. Då kör jag nog på det.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kamera-och-foto/systemkamera/nikon-d3500-18-55mm-af-p-vr/1007478.9026/
Har hittat denna, borde vara samma? För den finns på lager här så slipper jag beställa den.
Några fler tillbehör jag behöver som kan vara bra? Sd-kort lär jag ju köpa också.
Gå du på den, ett bra pris också. Det finns många begagnade objektiv till Nikon, så det behöver inte bli så dyrt att utöka. ScandinavienPhoto, Mattssons samt Cyberphoto är några som säljer begagnat med garanti
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för tipsen!
Ser att ni är 2 som tycker Nikon D3500 är ett bra kamerahus till sin första systemkamera. Då kör jag nog på det.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kamera-och-foto/systemkamera/nikon-d3500-18-55mm-af-p-vr/1007478.9026/
Har hittat denna, borde vara samma? För den finns på lager här så slipper jag beställa den.
Några fler tillbehör jag behöver som kan vara bra? Sd-kort lär jag ju köpa också.
Bra eller inte kan diskuteras. Det är nog snarare så att det är vad som ramlar ut inom din budget om du ska ha nytt. Inte så att den på något sätt ger dåliga bilder, eller har dålig kvalitet i övrigt, men Nikon håller på att byta objektivfattning så långsiktigheten är lite tveksam.

Köp begagnat om du ska ha någon DSLR så sparar du pengar.

På det hela taget är DSLR på väg bort, då de spegellösa håller på att ta över, men det hindrar ju inte att de DSLR som redan finns fortsätter att fungera många år framöver, men man kanske med tiden får leta tillbehör på begagnat hyllan.
Tyvärr hittar du nog ingen vettig spegellös inom din budget ens om den är begagnade. Svår tid att köpa lågbudgetkamera just nu.

Köp inte något som din fru inte har klämt och känt på i verkligheten en kamera bör ligga bra i handen för att vara bekväm att använda, och vi har alla olika händer.
 

Nickokarla

Ny medlem
Gå du på den, ett bra pris också. Det finns många begagnade objektiv till Nikon, så det behöver inte bli så dyrt att utöka. ScandinavienPhoto, Mattssons samt Cyberphoto är några som säljer begagnat med garanti
Okej! Skulle helst vilja handla systemkameran på en mer renodlad foto och kamerabutik. Dock fanns ju den där på lager här på Netonnet så känns bra att fysiskt köpa den.
Stort tack för länkarna där! Kommer definitivt bli fler köp av objektiv framöver:)
 

Nickokarla

Ny medlem
Bra eller inte kan diskuteras. Det är nog snarare så att det är vad som ramlar ut inom din budget om du ska ha nytt. Inte så att den på något sätt ger dåliga bilder, eller har dålig kvalitet i övrigt, men Nikon håller på att byta objektivfattning så långsiktigheten är lite tveksam.

Köp begagnat om du ska ha någon DSLR så sparar du pengar.

På det hela taget är DSLR på väg bort, då de spegellösa håller på att ta över, men det hindrar ju inte att de DSLR som redan finns fortsätter att fungera många år framöver, men man kanske med tiden får leta tillbehör på begagnat hyllan.
Tyvärr hittar du nog ingen vettig spegellös inom din budget ens om den är begagnade. Svår tid att köpa lågbudgetkamera just nu.

Köp inte något som din fru inte har klämt och känt på i verkligheten en kamera bör ligga bra i handen för att vara bekväm att använda, och vi har alla olika händer.
Hej och tack för ett bra och informativt inlägg!
Ja sådant här har jag inte tänkt på. De får jag också lägga in i handlingarna.
Kanske att man en D3500 nu så får det bli något av en ”lärasigkamera” och att man får byta ut om ett par år.
Mvh
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej,
Mycket förnuftigt!
Jag gav min fru ett D3400 kit i present för 2 år sedan.
Idag tar hon lika gärna min D810 eller D7200 från hyllan om hon vill fota nåt!
D3400 och D3500 är jättebra förstakameror att lära sig på.
Mvh
Mikael
Kanske inte så konstigt. Nikons lite mera avancerade modeller som t.ex D7200 eller D800 är vanligen mera lättanvända än instegsmodeller som kameror i D3000 eller D5000 serien. Bättre reglage, bättre sökare, mindre rotande i menyer... Tyvärr hamnar de utanför TS budget även som begagnat.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Stämmer

Kanske inte så konstigt. Nikons lite mera avancerade modeller som t.ex D7200 eller D800 är vanligen mera lättanvända än instegsmodeller som kameror i D3000 eller D5000 serien. Bättre reglage, bättre sökare, mindre rotande i menyer... Tyvärr hamnar de utanför TS budget även som begagnat.
Hej,
Det stämmer absolut!
Vad jag ville säga är att D3500 är en bra nybörjarkamera, trots sina begränsningar med liten sökare, bara ett inmatningshjul, menyrotande, etc. Och ett bra pris!
Men den är ganska lätt i vikt, enkel att lära sig från gröna autoläget till att gå vidare kanske till A eller S läge utan allt för lång inkörningstid.
En alltför avancerad kamera KAN verka avskräckande för en nybörjare.
Men jag håller med dig i sak, för mig som fotat med systemkamera sedan 1969 (Pentax Spotmatic) är D810 och D7200 betydligt lättare att använda till det jag vill än vad D3400/3500 är.
Min första digitala systemare var en D40 jag fick 2005. Tog inte lång tid innan jag
utökat kameraväskan först med D70S, sen med D80. Menyrotandet gjorde mig vansinnig. :)
Mvh
Mikael
 

ajoe

Aktiv medlem
Vi var på Gotska Sandön en helg och fick fina bilder av stjärnhimlen.

En av deltagarna hade enklare Nikon instegs-DSLR och hon frågade om jag kunde hjälpa henne med inställningarna för att ta något liknande.

Inget konstigt, stativ, allt manuellt, live view, 10-20 s, full glugg och sedan ratta ISO för att få en rimligt exponerad bild. Jag hade Nikon (D90) tills jag sadlade om till Fuji för tre år sedan och borde kunna hitta i Nikon-menyerna.

Det var svårt med alla menyer, vi fick till det någorlunda, men sedan var det ju lika svårt att återställa allt till "mormorsläget".

Så de billigare "instegs-kamerorna" är begränsande om man verkligen vill lära sig att ta kontroll över sitt bildskapande.

Det viktigaste är nog att man ändå börjar och då kan en mer avancerad begagnad kamera vara värt att fundera över.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ska det vara en utpräglad "att lära sig på"-kamera blir det än vettigare att köpa en begagnad. Är målsättningen ändå att parkera den inom några år blir det färre kronor att parkera. Inte spelar det någon roll om den är lite repad här och där heller då.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vi var på Gotska Sandön en helg och fick fina bilder av stjärnhimlen.

En av deltagarna hade enklare Nikon instegs-DSLR och hon frågade om jag kunde hjälpa henne med inställningarna för att ta något liknande.

Inget konstigt, stativ, allt manuellt, live view, 10-20 s, full glugg och sedan ratta ISO för att få en rimligt exponerad bild. Jag hade Nikon (D90) tills jag sadlade om till Fuji för tre år sedan och borde kunna hitta i Nikon-menyerna.

Det var svårt med alla menyer, vi fick till det någorlunda, men sedan var det ju lika svårt att återställa allt till "mormorsläget".

Så de billigare "instegs-kamerorna" är begränsande om man verkligen vill lära sig att ta kontroll över sitt bildskapande.

Det viktigaste är nog att man ändå börjar och då kan en mer avancerad begagnad kamera vara värt att fundera över.
Snabbaste sättet att lära sig brukar vara att ställa in helt manuellt läge i kombination med autoiso. Då kan man ändra bländare och tid fritt men ändå oftast få hyfsat exponerade bilder. Sedan är det bara att testa och se vad olika bländare har för inverkan på skärpedjupet, och hur olika lång tid ger rörelse eller skakningsoskärpa. Enklast blir det förstås om man har en ratt för bländare och tid, men det går att ställa om ratt funktionaliteten för den enda ratten på D3000 serien så egentligen inget problem om man tar sig tid.

En tanke, om det redan finns en kamera i familjen, kanske ett bildbehandlingsprogram hade varit en bättre julklapp med tanke på att det är svårt att få till något riktigt bra i kameraväg inom budget. Bra bildbehandling ger ofta mer för slutresultatet än ett bättre kamerahus och obehandlade bilder.

Skulle rangordna det så här:
1) Fotograf
2) Ljussättningsmöjligheter
3) Objektiv
4) Bildbehandling
5) Kamerahus
 
ANNONS