Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

king size

Aktiv medlem
Jag har ett väldigt, väldigt nyinköpt D70s-kit som ska ut och luftas lite på DM och svenska ungdomsmästerskapen i simmning rätt snart och nu undrar jag om någon som har lite mer kläm på utrustningen har några tips.
Jag är främst ute efter åsikter om bländarval, vilken slutartid som behövs och vilka isotal jag bör hålla mig på om jag är ute efter relativt brusfria bilder med skärpa över hela bildytan, men andra små tips och idéer är naturligtvis också varmt välkomna.

Det kommer att vara ganska bra med ljus om bara vädret vill som mig och simmarna.

tack på förhand// tessan
 

dJb

Aktiv medlem
Jag skulle nog välja iso 400-800 nånting. Det beror ju lite på ljuset men om det är utomhus och hyfsat ljust så kommer du kunna använda ganska snabba tider och mindre bländare då. Vad har du för optik förresten? Eftersom du ska fota mot vatten hade jag även använt ett polfilter för att dämpa reflexioner och även experimenterat lite med panoreringar på typ 1/15s-1/30s såväl som snabbare tider för att frysa rörelserna. Tekniken är väl inte sådär jättekonstig i det här fallet utan det handlar nog mer om att komma på bra bildidéer. Tänk dock på att vattenreflexioner och starkt ljus kan lura ljusmätaren så det kan vara nödvändigt att överexponera 1-2 steg. Fota med raw så har du större handlingsfrihet att ändra i efterhand.
mvh
D
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Det går naturligtvis inte ge dig exakat inställningar för hur du ska fotografera, möjligtvis lite generella och grundläggane saker.
Men för att få kläm och förståelse krävs kunskap och mycket övning. Gå ut och fotografera liknande situationer. Är det utomhusbassäng så bjud en polare eller två på inträde till badet och öva på dom, är det inomhus så gör samma sak. Öva, öva.

ISO
ISOtalet påverkar inte skärpan. enabrt hur ljuskänslig sensorn skall vara. Nikon har väl sådär brushantering så jag skulle nog inte rekomendera över ISO 400. Ju lägre ISO ju bättre naturligtvis.
Men du kan få något kortare tider på högre ISO.

Blädaren
Här kan ju inte vi ge tipps eftersom bländaren reglerar även skärpedjupet och det är ju du som fotograf som skall bestämma hur du vill göra.
Men är det risk för dåligt ljus så kör med storbländare.

Slutartiden
Denna reglerar ju om du vill ha rörelse eller "frysta" bilder, Även här är det du som bestämmer hur du vill ha din bild... Utan att veta i huvudet så skulle jag gissa att alla tider under 1/250s komemr ge rörelse oskärpa i bilden så det gälelr att panorera med simmaren.

Men som sagt. Öva öva öva öva
 

king size

Aktiv medlem
Tack för era svar! Lite klokare blev jag nog. david: jag kommer att använda ett af-s nikkor 18-70 objektiv vid tillfällena, jag hade velat ha lite mer tele, men man tager vad man haver.. fotograferingen kommer att ske utomhus och jag hoppas på lagom mycket ljus.

kalle: jo jag ville mest ha lite generella värden då jag har fotat med kompaktkameror tidigare och där hade ju tex iso 400 varit förödande i sammanhanget och i bländarvalet var jag intreserad av att veta hur pass stor bländare jag kan använda med ett bibehållet långt skärpedjup.

som sagt tack så mkt för era svar
 

Lejjonet

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om det kan vara till någon hjälp men när jag fotade hästhoppning nu i veckan, det var utomhus och solsken, körde jag automatisk bländare och slutartiderna 1/800 eller 1/1000, isovärdet 200 eller 250. Kollat på ett par bilder och på dem var det bländare 5,6 respektive 7,1. Dessa bilder fick ingen rörelseoskärpa.
 

Bilagor

king size

Aktiv medlem
tack julia, alla tips är varmt välkomna. jag var ute och provkörde kameran på DM i söndags och använde mig av lite mindre bländare och en aningen långsammare slutartid, med ett i de allra flesta fall lyckat resultat. så nu känner jag mig lite säkrare inför ungdomsSM, under de fyra dagarna ska jag väl lyckas knäppa av åtminstone några riktigt bra bilder.

min nya undran gäller panoreringar på kring en sekund som David nämnde jag gjorde några försök men utan tillfredsställande resultat min stackars kamera hann samla på tok för mycket ljus och bildrutorna blev helt utfrätta så nu undrar jag om någon kan ha lite hum om ungefär vilken viken bländare som kan vara lagom
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
ska du panorera så krävs nästan stativ om man inte är mkt vad panorerare.

För att få lång slutartid och det är dagslljus så krävs mkt liten bländare eller ett gråfilter.

kolla o se när du komemr tillräckligt ner i tid.. anpassa sedan så att bländaren blir bra.. kanske bländare 28?
 

dJb

Aktiv medlem
king size skrev:
min nya undran gäller panoreringar på kring en sekund som David nämnde jag gjorde några försök men utan tillfredsställande resultat min stackars kamera hann samla på tok för mycket ljus och bildrutorna blev helt utfrätta så nu undrar jag om någon kan ha lite hum om ungefär vilken viken bländare som kan vara lagom
En sekund skrev jag inte utan 1/15-1/30s. Om du använde en sekund förstår jag att det inte blev bra. Principen att ställa in skiljer sig dock inte från normalt. Det är ju ett förhållande mellan slutartid, bländare och iso. Förlänger du tiden måste du minska bländaren för att inte överexponera (eller sänka iso). Panorering kräver dock lite övning för att bli bra. Slutartiden vid panorering är ju även beroende på "hastigheten" på den aktivitet man fotograferar.
 

Jesper71

Aktiv medlem
Inte ISO över 400 på D70 då tappar du kvalitet.
Plåta i Raw för bästa resultat.
Arbeta med bländarförval.
Håll koll på histogrammet för korrekt exponering
Håll koll på vitbalansen och testa dig fram, framförallt om du väljer att inte plåta Raw

/Jesper
 
ANNONS