Annons
Gammal 2015-04-15, 18:50
Mrdoderhult

Nä det var inget emot dig utan mera företagen...
Gammal 2015-04-15, 19:00
MrGoose

Mrdoderhult skrev: Nä det var inget emot dig utan mera företagen...
Ingen fara.... :) Min känsla är att det är ganska svårt att leva helt på foto idag.... Men jag kanske är ute o cyklar på den....

Mvh. Henke
www.lfoto.org
Gammal 2015-04-15, 19:27
Poteta

MrGoose skrev: Har fått en förfrågan på att ta bilder och göra en hemsida till ev kund.
Kommer bli 1 dag med att ta bilderna "på plats", han vill ha ca 10 bilder, och sedan sätta upp hemsidan åt han, som han administrerar själv när den är klar...
Allt som allt kommer det ta ca 4 dagar med fotografering, redigering, bygga hemsidan mm...
Jag har ingen firma, om det skulle spela in i bilden...

Vad skulle DU ta betalt för detta..!? :)

Mvh. Henke
Nu jobbar jag med helt andra saker men jag hade frågat om jag kunde få en ny kamera som tack för hjälpen. Kan det vara en väg att gå, alltså kanske få prylar istället för betalt?
Gammal 2015-04-15, 19:39
MrGoose

Poteta skrev: Nu jobbar jag med helt andra saker men jag hade frågat om jag kunde få en ny kamera som tack för hjälpen. Kan det vara en väg att gå, alltså kanske få prylar istället för betalt?
Helt klart! Min nästa kamera blir en Canon 5DS/R, då blir det dyrt för han...!
Skämt åsido... Visst skulle det kunna funka med grejer som han ev skulle kunna dra på firman om han känner för det.. Win win liksom..! :)

Mvh. Henke
www.lfoto.org
Gammal 2015-04-15, 20:37
iSolen.se

Poteta skrev: Nu jobbar jag med helt andra saker men jag hade frågat om jag kunde få en ny kamera som tack för hjälpen. Kan det vara en väg att gå, alltså kanske få prylar istället för betalt?
Påminner om forumreglerna: Att få/ta betalt i varor utan att skatta för det (varför skulle man annars föredra vara istället för pengar?) är skattebrott och därmed bryter inlägget mot forumreglerna.
Gammal 2015-04-15, 20:44
MrGoose

iSolen.se skrev: Påminner om forumreglerna: Att få/ta betalt i varor utan att skatta för det (varför skulle man annars föredra vara istället för pengar?) är skattebrott och därmed bryter inlägget mot forumreglerna.
Självklart skulle dom ju skattas för..! :-)
Gammal 2015-04-15, 20:46
iSolen.se

MrGoose skrev: Självklart skulle dom ju skattas för..! :-)
Haha, och varför är det då bättre med en kamera istället för fräscha pengar? (som man skulle kunna köpa kamera för men även betala hyran med)

:-)

Rösta på ett parti som sänker skatten istället för att prata om sätt att fuska med densamma.
Gammal 2015-04-15, 20:49
MrGoose

iSolen.se skrev: Haha, och varför är det då bättre med en kamera istället för fräscha pengar? (som man skulle kunna köpa kamera för men även betala hyran med)

:-)
För att inte begå skattebrott! Och för att hålla sig till forumreglerna..! :-) ;-)
(Såklart är det ju så att cash rules everything around me, och så är jag ju ingen skattesmitare..)

Back to the subject..! :-)

Mvh. Henke
www.lfoto.org
Gammal 2015-04-15, 20:55
ErlandH

Pris för bilder o hemsida..
AFJ skrev: Det är möjligt att dagstidningar har färdiga rutiner men min erfarenhet är att det är väldigt mycket "bök" för det normala företaget om de har för avsikt att anlita någon form av uppdragstagare som inte har alla registreringar.
Det är inte speciellt bökigt och kräver inga speciella "registreringar". De allra flesta företag har någon gång betalat ut lön och har rutiner för hur det går till.
Gammal 2015-04-15, 21:11
iSolen.se

ErlandH skrev: Det är inte speciellt bökigt och kräver inga speciella "registreringar". De allra flesta företag har någon gång betalat ut lön och har rutiner för hur det går till.
Tack för att du påpekar det enkla faktumet:

Att ett företag betalar en privatperson, en fotograf, ersättning för utfört arbete kallas...LÖN.

Något som garanterat alla företag har koll på hur det fungerar och kräver inget administrativt arbete av fotografen.
Gammal 2015-04-15, 21:34
AFJ

ErlandH skrev: Det är inte speciellt bökigt och kräver inga speciella "registreringar". De allra flesta företag har någon gång betalat ut lön och har rutiner för hur det går till.
Inte?

Skall man betala ut lön så måste man förstås hantera detta. Normalt innebär det att man måste skapa en ny anslälld i löneprogrammet som sedan skall få lönespec och kontrolluppgift. Det innebär förstås ett merjobb.

Dessutom innebär det ett anställningsförhållande med allt vad det innebär i juridiska åtaganden.

Jag säger inte att det är omöjligt men min erfarenhet som egen företagare i 37 års tid är att jag aldrig skulle anlita en fotograf eller annan konsult utan att denne har f-skatt och är momsregistrerad. Jag tror många företag resonerar på liknande sätt.

Varför är det så vanligt att städare, hantverkare och andra tydligt skyltar med "Har f-skatt" i sin marknadsföring? Jo därför att det underlättar för köparen och därmed efterfrågas.

Skulle du själv anlita en hantverkare eller fotograf utan f-skatt?
Gammal 2015-04-15, 21:35
AFJ

iSolen.se skrev:
Något som garanterat alla företag har koll på hur det fungerar och kräver inget administrativt arbete av fotografen.
Inte för fotografen men för köparen.
Gammal 2015-04-15, 22:11
iSolen.se

AFJ skrev: Inte för fotografen men för köparen.
Köparen är ett företag. (Normala) företag har löntagare så det är minimalt besvär att lägga till ett personnummer till rullorna. Ungefär lika jobbigt som att hantera en faktura.

Krångla inte till något som inte är krångligt.
Gammal 2015-04-15, 22:18
iSolen.se

AFJ skrev: ...
Dessutom innebär det ett anställningsförhållande med allt vad det innebär i juridiska åtaganden.

Jag säger inte att det är omöjligt men min erfarenhet som egen företagare i 37 års tid är att jag aldrig skulle anlita en fotograf eller annan konsult utan att denne har f-skatt och är momsregistrerad. Jag tror många företag resonerar på liknande sätt.

Varför är det så vanligt att städare, hantverkare och andra tydligt skyltar med "Har f-skatt" i sin marknadsföring? Jo därför att det underlättar för köparen och därmed efterfrågas.

Skulle du själv anlita en hantverkare eller fotograf utan f-skatt?
1) Nej det betyder inget anställningsförfarande eller anställningsavtal.

2) För att om leverantören är F-skatteregistrerad betyder det att angivet pris inte innebär arbetsgivaravgift, momsen kan kvittas och säkert någon mer avdragsmöjlighet men knappast någon showstopper för enstaka bilförsäljning,

Nu har inte jag skött det administrativa men vi tar in tillfälliga anställda som vanliga löntagare.
Gammal 2015-04-15, 22:19
AFJ

iSolen.se skrev: Köparen är ett företag. (Normala) företag har löntagare så det är minimalt besvär att lägga till ett personnummer till rullorna. Ungefär lika jobbigt som att hantera en faktura.

Och du talar av egen erfarenhet?

"Hejsan Svenne på löneavdelningen, du som inte har något annat för dig, kan väl lägga upp en här fotografen i löneregistret. Han skall jobba för oss i 3-4 dagar".

Svenne svarar:
"Jag behöver ha hans personnummer och fullständiga hemadress, sedan behöver jag veta hans bank-konto, jag behöver ha en kopia på hans A-skatt sedel så vi kan göra rätt skatteavdrag. Jag måste printa ett anställningsavtal som han måste skriva på innan han börjar jobba.

Men visst fixar jag det, men hade det inte varit enklare om du anlitat någon med f-skatt?"
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.

B+W Filter