Annons

Vilken kamera ska bli mitt nästa köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

jotinho

Medlem
Hej!
Jag är en kille som har fått upp ögonen lite mer för det här med foto, och just nu så använder jag en Panasonic DMC-FZ18 (långzoomare) som jag har haft i ett par tre år eller nått liknande....
Men jag vet dock inte vad min nästa kamera ska vara för nån. =/

Jag känner att jag får hyfsade bilder med min nuvarande kamera, men tekniken borde väl ha gott rätt mycket framåt sen jag inhandlade min FZ18, och känner att en ny kamera skulle ge mig ett lyft inom mitt nyblivna intresse av foto.

Det som jag söker i en kamera är följande:
- Jag gillar att fota mycket närbilder, om jag fattat det rätt så kallas det bokeh, sånt gillar jag skarpt!
- Skarpa bilder!
- Fotar mycket vatten och natur, stadsmiljö...
- Ett stort plus är ifall det finns display som man kan vinkla.
- Storleken... visst, en mindre kamera är ju smidigare o lättare o ta med, men brukar ta med kameran just för att fota, så storleken har väl egentligen ingen betydelse även fast en mindre är lite mer plus.
- MAXPRIS: 6000-7000:- (om det inte kommer nått JÄTTEBRA alternativ som är nån hundralapp dyrare)


Såå... vilken kamera skulle passa mig? Avancerad kompakt? Systemkamera?
Har varit inne lite på en Canon Powershot G12, men vet dock inte hur kvaliteten i bilderna blir eller om den är värd sitt pris.

Ge mig förslag :) Så blir jag nöjd ;)

Tack på förhand!

//Jonas
 

niben

Aktiv medlem
Ett Nikon 5100 hus med ett begagnat tamron 17-50/2.8 eller ett Nikon 35/1.8.

Bör landa på strax över 7000 och ger dig vad du önskar +, möjlighet till mycket mer.
 

jotinho

Medlem
Ja macro menar jag... =)

Men är det systemkamera jag ska satsa på? Är inget proffs och vet inte så mkt om kameror...
Sen gör det ju inget om kamerorna kostar under 6000 heller då jag inte riktigt vet om jag vill lägga ut dom 7-7500:- ni snackar om... :p

Tack för svaren än så länge, skriv gärna lite om varför just jag ska köpa dom kameror ni föreslår :)
 

b1967

Aktiv medlem
En Nikon D90, helt klart! Skitbra kamera som man nu kan få till jättebra pris. Bry dig inte om att den är några år gammal, den är jättebra för en som vill lära sig mer och utveckla sitt fotograferande.
Bättre än d5100 då den är snabbare att ställa in tack vare fler knappar och display på ovansidan så att man inte behöver använda skärmen så fort man vill kolla inställning eller ändra (sparar dessutom batteri)

Här kan du köpa den med ett bra allroundobjektiv för precis under 7000:-
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D9018105VR
 

holycrap

Aktiv medlem
Om du kommer fram till att en systemkamera är vad du behöver, kan de här köpråden kanske vara till hjälp: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Per.
I texten under länken ovan står 500D som en lämplig instegsmodell. Jag skulle säga att 550D borde ersätta 500D på den listan. 550D ersätter väl i princip 500D och skillnaden i pris är ju högst ett par hundralappar.

Kanske även 600D borde stå med som alternativ.

/P

PS.
Prisjakt anger lägsta pris för 500D till 4681kr vs. 4999kr för 550D.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Har varit inne lite på en Canon Powershot G12, men vet dock inte hur kvaliteten i bilderna blir eller om den är värd sitt pris.
Väl värd sitt pris eftersom optiken är skarp ända ut i hörnen på alla brännvidder. Har själv uteslutande använt G11 och G12 de senaste två åren. Dock köpte jag en 16-85 nyligen för att kunna använda min Nikon D80. För det jag saknat med G11 och G12 är en användbar sökare. En sökare som visar mer än 70-80 % av vad som kommer med på bilden. Det är svårt eller näst intill omöjligt att plåta rörliga motiv genom att använda displayen på kamerans baksida.
G11 och G12 blir brusiga när man kommer över 200 iso.

Jag skrev en recension, med bilder, när den var ganska ny. Där kan du se vad den går för. Utklassar bl.a de flesta billigare systemkameraopbjektiv. Enda nackdelen är bruset, om man kräver mer än 200 iso, och sökaren. http://www.magnus.burgsvik.se/fotografi/canon-g12-recenseras-med-bilder-fran-stockholm
 

perstromgren

Aktiv medlem
I texten under länken ovan står 500D som en lämplig instegsmodell. Jag skulle säga att 550D borde ersätta 500D på den listan. 550D ersätter väl i princip 500D och skillnaden i pris är ju högst ett par hundralappar.
Tack för påpekandet! Fixat nu.

Listan är ju ett flyende mål, men jag redigerar gärna om någon ser att en uppdatering behövs!

Per.
 

flossy666

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en kille som har fått upp ögonen lite mer för det här med foto, och just nu så använder jag en Panasonic DMC-FZ18 (långzoomare) som jag har haft i ett par tre år eller nått liknande....
Men jag vet dock inte vad min nästa kamera ska vara för nån. =/

Jag känner att jag får hyfsade bilder med min nuvarande kamera, men tekniken borde väl ha gott rätt mycket framåt sen jag inhandlade min FZ18, och känner att en ny kamera skulle ge mig ett lyft inom mitt nyblivna intresse av foto.

Det som jag söker i en kamera är följande:
- Jag gillar att fota mycket närbilder, om jag fattat det rätt så kallas det bokeh, sånt gillar jag skarpt!
- Skarpa bilder!
- Fotar mycket vatten och natur, stadsmiljö...
- Ett stort plus är ifall det finns display som man kan vinkla.
- Storleken... visst, en mindre kamera är ju smidigare o lättare o ta med, men brukar ta med kameran just för att fota, så storleken har väl egentligen ingen betydelse även fast en mindre är lite mer plus.
- MAXPRIS: 6000-7000:- (om det inte kommer nått JÄTTEBRA alternativ som är nån hundralapp dyrare)


Såå... vilken kamera skulle passa mig? Avancerad kompakt? Systemkamera?
Har varit inne lite på en Canon Powershot G12, men vet dock inte hur kvaliteten i bilderna blir eller om den är värd sitt pris.

Ge mig förslag :) Så blir jag nöjd ;)

Tack på förhand!

//Jonas
Jag skulle rekommendera dig en 600d, med tanke på vad du skriver.
En dslr med apsc är det minsta jag skulle skaffa om jag ville leka med skärpedjup och bokeh.
 

jotinho

Medlem
Hmm... dom flesta här verkar ju vara inne på systemkamera.

Om jag säger så här... Kan man få en systemkamera som tar bra macro/bokeh-bilder, med ett medföljande/standard-objektiv under 6000:-?
Vill liksom inte köpa en systemkamera nu och sen behöva köpa ytterligare ett objektiv för att få bra macro/bokeh-bilder. Då spräcker det säkert min budget med råge...

Ännu en fråga :p Om man jämför en bra avancerad kompaktkamera för 5000:- med en systemkamera för samma pris, vilken tar bäst bilder då?

Sorry för mkt frågor, men vill bara bli nöjd med mitt köp :)

Tack!

//Jonas
 

jotinho

Medlem
Det som jag söker i en kamera är följande:
- Jag gillar att fota mycket närbilder, om jag fattat det rätt så kallas det bokeh, sånt gillar jag skarpt!
- Skarpa bilder!
- Fotar mycket vatten och natur, stadsmiljö...
Om ni Läser detta ovan, ska man satsa på systemkamera eller kan man lika gärna köpa sig en bra kompaktkamera? Tex. Nikon Coolpix P300 el. Canon Powershot G12?

Macro/bokeh är MYCKET VIKTIGT att man kan få det bra med den kamera jag ska köpa...

MAXPRIS 6000:- (ungefär, helst inte mer)

//Jonas
 

holycrap

Aktiv medlem
Om ni Läser detta ovan, ska man satsa på systemkamera eller kan man lika gärna köpa sig en bra kompaktkamera? Tex. Nikon Coolpix P300 el. Canon Powershot G12?

Macro/bokeh är MYCKET VIKTIGT att man kan få det bra med den kamera jag ska köpa...

MAXPRIS 6000:- (ungefär, helst inte mer)

//Jonas
Bokeh är kvaliteten på bakgrundsoskärpan, d.v.s. hur vacker den uppfattas. Bokeh bestäms nästan uteslutande av objektivets egenskaper. Bländaren avgör till stor del formen (cirkelrund är bäst) medan andra optiska egenskaper kan påverka hur väl oskärpan tecknas. För att få en uppfattning om ett objektivs bokeh-egenskaper bör man titta på bilder tagna med objektivet och läsa recensioner.

Kort skärpedjup, d.v.s. hur långt framför/bakom skärpeplanet objekt fortfarande uppfattas som skarpa, avgör kvantiteten på bakrgundsoskärpan. Kortare skärpedjup gör att bakgrunden uppfattas som mer oskarp. Kort skärpedjup får man med stor bländareöppning (lågt f-värde). En stor större sensor hjälper också. Här har alltså en systemkamera en tydlig fördel.

En annan faktor som påverkar hur man upplever bakgrundsoskärpan är brännvidd. En längre brännvidd ger en snävare bildvinkel vilket i sin tur gör att en mindre del av bagrunden fångas på sensorn (om motivets avbildningsstorlek är oförändrad).

Även för makro är det objektivet som har störst betydelse eftersom det är möjligheten att fokusera nära (i förhållande till brännvidden) som bestämmer hur stort något blir på sensorn.

Om du verkligen vill ta bilder med bästa möjliga bokeh så är det en systemkamera du vill ha. Därtill kommer ett lämpligt objektiv.

Eftersom både makro och bra bokeh beror mest på objektiv skulle jag välja en lite enklare (billigare) kamera och satsa mer på objektiv.

Frågan är dock vad som ryms i din budget. Jag har inte så bra koll på makroobjektiv så jag överlåter det åt någon annan att rekommendera. Ett billigt och ganska bra objektiv är annars Canon EF 50mm/1,8 II. Passar utmärkt som porträttobjektiv på en crop-kamera (det inkluderar alla systemkameror inom dun budget).

En Canon EOS 550D med ovanstående objektiv slutar på runt 6000 kronor och är ganska begränsande (50mm är bra men lite väl snävt för vardagsfotograferande, i alla fall i min smak).

/P
 
Senast ändrad:

Rind

Aktiv medlem
Hej.... Kul att läsa din fråga... även jag har fotat med FZ18... Därefter köpte jag en bättre kompakt Panasonic LX3... För att nu fota med Ricoh GXR... Så här i efterhand känns LX3, fast den var väldigt bra som en onödig omväg... Men jag ville ha en liten kamera att kunna ha med överallt...

Om storleken på kamera inte har någon betydelse så satsa på systemkamera.... Annars välj mellan de olika spegellösa med utbytbart objektiv eller Ricoh GXR (den enda av "hybriderna" som är liten med Zoomobjektivet, vilket för mig var viktigt).

Oavsett om du väljer system eller de mindre "hybriderna" så är mitt tips känna, klämma, tänka och sedan ta den som känns bäst för dig. Jag har en Ricoh GXR och är nöjd kompisen har en Sony Nex 5 och är nöjd våra behov är olika så vi vill inte byta med varandra.

Titta gärna in på mina bilder så ser du hur mina bilder är. Mina album är döpta efter kamerorna. I Panasonic albumet finns både bilder från FZ18 och LX3

Tror Panasonic LX5 och Ricoh GXR med p10 modulen är inom din budget men med Ricoh GXR kan du senare köpa bättre moduler.

Ingela
 

jotinho

Medlem
Nu har jag varit inne i affär och klämt och funderat på vilken kamera jag kan tänka mig...
Och jag har nog ändå kommit fram till att det är en systemkamera som jag ska köpa, eftersom det ger bättre bildkvalitet än en avancerad kompakt vad jag fattat det som.

Och valet står just nu mellan en Nikon d5100 och en Canon EOS 600D, eftersom båda har vinklingsbar skärm så står det mellan dessa, då dessa är ett par av dom billigaste med det.
Och jag måste säga att Canon:en känns mycket härligare i handen, så det är den som jag har som favorit just nu. Nu frågar jag er om det är en bra kamera att köpa med standardobjektiv? Eller är Nikon:en bättre? Är säkert hugget som stucket. (båda har 18-55/3,5-6,5 objektiv)

Klarar man sig bra med ett sådant kit (EOS 600D, 18-55/3,5-6,5)? Med tanke på det jag har skrivit högst upp?

Tack på förhand :)
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Du behöver varken Nikon eller Canon för att kunna fotografera,det funkar med vilken systemkamera som helst.Dessutom går man miste om mycket "godis" om man stirrar sig blind på dessa två märke.MVH.
 

jotinho

Medlem
Du behöver varken Nikon eller Canon för att kunna fotografera,det funkar med vilken systemkamera som helst.Dessutom går man miste om mycket "godis" om man stirrar sig blind på dessa två märke.MVH.
Ge gärna lite förslag på hur dina tankar går, jonas_erik.

Om du har andra bra alternativ så dela gärna med dig :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Klarar man sig bra med ett sådant kit (EOS 600D, 18-55/3,5-6,5)? Med tanke på det jag har skrivit högst upp?
Nja, en 600D med kitobjektiv är inte alls lika mångsidig som den superzoomkompakt du har nu. För att kunna ta liknande bilder på långt och eller på väldigt kort avstånd kommer du att bli tvungen att skaffa fler objektiv. Å andra sidan är det mycket roligare att roligare att plåta med en spegelreflex och bilderna blir bättre.
 

jotinho

Medlem
Nja, en 600D med kitobjektiv är inte alls lika mångsidig som den superzoomkompakt du har nu. För att kunna ta liknande bilder på långt och eller på väldigt kort avstånd kommer du att bli tvungen att skaffa fler objektiv. Å andra sidan är det mycket roligare att roligare att plåta med en spegelreflex och bilderna blir bättre.
Mmm, jag är ute efter bättre bildkvalitet, är skillnaden stor på bildkvaliteten mellan FZ-18 och EOS 600D?
Så stor så det är värt att köpa en EOS 600D?

Jag behöver egentligen inte så mycket zoom, det är macro-bilder som jag är ute mer efter.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Ge gärna lite förslag på hur dina tankar går, jonas_erik.

Om du har andra bra alternativ så dela gärna med dig :)
Det finns ju Pentax,Sony panasonic ,Oly med att titta på.Dessutom är de nya spegellösa mindre kamerorna något att kika på.Tycker bara att Canikon börjar kännas tråkiga nu när utvecklingen börjar köra om dom.Dessutom är Nikons livewiev fruktansvärd långsam och därmed oanvändbar.Skulle inte förhasta mig utan känna o klämma på allt du kommer över !
 
ANNONS