Annons

Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Av vilken anledning ger en originalblixt bättre resultat? Om man behärskar tekniken vill jag påstå att ett gammalt "analogt" aggregat är väl så bra.

Det kanske bara är så att ett modernt aggregat kräver mindre av användaren medan ett äldre kräver mer. Rätt utnyttjade bör de ge likvärdiga resultat.
Jag ägde en Sunpack4000 för länge sedan och definitivt alldeles för länge.
Fick sedan en SB24 och skillnaden var milsvid.
Det var mina bilder som var förloraren och det var tråkigt att upptäcka efter några år.

Därav mitt råd: köp original.

Givetvis om du ställer in en blixt likadant som en annan så blir resultatet lika oavsett vad blixten kostade.
jag tror på vad du skriver, en modern blixt arbetar bättre.
Och original tror jag krämar ur lite till.
Varför göra det svårare än det kan vara?
 

Nybörjan

Medlem
Hahaha, forum är forum oavsett var man är tydligen. Lätt att någon tar illavid sig och det blir en diskussion.
Ang blixt så är det nog med i planeringen, men inte nu direkt.

Hannes,
Vi köper nog paketet med 18-55 samt 55-300 nu. Känns bra i pris.
Ska vi köpa den uppsättning du rekomenderar så bär det iväg i pengar ganska fort.

Fick igenom återköpet på CDON idag på vår kompaktkamera som jag fick i 30 årspresent.
Det var en Fuji XP30. Skulle klara 5 meters djup, men efter ett kort dyk på 2 meter så tog den in vatten och la av.

Så nu blir det att beställa ikväll :)
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hahaha, forum är forum oavsett var man är tydligen. Lätt att någon tar illavid sig och det blir en diskussion.
Ang blixt så är det nog med i planeringen, men inte nu direkt.

Hannes,
Vi köper nog paketet med 18-55 samt 55-300 nu. Känns bra i pris.
Ska vi köpa den uppsättning du rekomenderar så bär det iväg i pengar ganska fort.

Fick igenom återköpet på CDON idag på vår kompaktkamera som jag fick i 30 årspresent.
Det var en Fuji XP30. Skulle klara 5 meters djup, men efter ett kort dyk på 2 meter så tog den in vatten och la av.

Så nu blir det att beställa ikväll :)
Detta paket blir alldeles utmärkt att börja med ! Blixtar,dyrare objektiv kan ni skjuta på framtiden.Ni kommer att få kul med dessa grejer och lycka till med fotandet ! MVH Jonas !
 

Nybörjan

Medlem
Elvaror som jag tittade på för 6269kr går inte att få tag på. Dom svarar inte via mail och har inget telenr!

Fotokungen hade samma paket för 6380kr. Men dom har slut på lager och fabriken ligger under vatten i Thailand.

Nästa är netonnet som enligt hemsidan har i lager. Men då är priset 6989kr. Kanske inte jätte mycket mer, men det känns ändå lite surt...
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska lägga 7000 kr på 18-105 och 35 1,8 istället. Och sen utöka med macro och 70-300 VR.
Det är billigt med paketobjektiv men du lär ångra dig, det går inte att få dom sålda, inte var för sig iaf. Då får du sälja hela paketet med huset också.

Jag vet ju inte hur din ekonomi är, men när det gäller optik så är det lika bra att skaffa riktiga grejer från början. Det blir dyrt att börja med kitobjektiv och sen uppgradera, då står du där med dubbla kostnader.

/Hannes
 

Nybörjan

Medlem
Cyberphoto verkar inte heller ha den på lager.
Antar att katastrofen i Thailand orsakar detta.

Men netonnet är ett ganska bra företag att handla av de också tycker jag.

Men nu får man lite kallafötter när Hannes säger att dessa objektiv inte är något att ha.
Visst borde det vara skillnad på deras 70-300 jmf med deras 55-300 om man tittar på prislappen.

Men som det är nu så vill vi börja fota med teleobjektiv och har inte råd att lägga ut de pengar ett 70-300 kostar.
Är vi helt korkad om vi köper det här paketet???
 

j2^

Aktiv medlem
Av vilken anledning ger en originalblixt bättre resultat? Om man behärskar tekniken vill jag påstå att ett gammalt "analogt" aggregat är väl så bra.

Det kanske bara är så att ett modernt aggregat kräver mindre av användaren medan ett äldre kräver mer. Rätt utnyttjade bör de ge likvärdiga resultat.
Kommunikationen Kamera/Blixt vad gäller iTTL/eTTL/Motsvarande är så komplex att de flesta tredjepartsblixtar inte hänger med riktigt och det brukar alltid finnas något som är ett mjukvaruproblem.

Tillexempel har jag inte hittat någon tredjepartsblixt som fungerar fullt ut med mina FlexTT5.

Rent belysningsmässigt har du ju rätt, men handhavandemässigt finns ju en hel del att vinna på systemintegrerade blixtar.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Cyberphoto verkar inte heller ha den på lager.
Antar att katastrofen i Thailand orsakar detta.

Men netonnet är ett ganska bra företag att handla av de också tycker jag.

Men nu får man lite kallafötter när Hannes säger att dessa objektiv inte är något att ha.
Visst borde det vara skillnad på deras 70-300 jmf med deras 55-300 om man tittar på prislappen.

Men som det är nu så vill vi börja fota med teleobjektiv och har inte råd att lägga ut de pengar ett 70-300 kostar.
Är vi helt korkad om vi köper det här paketet???
Det är inget fel på paketet, jag kanske har nervärderat dom lite väl mycket. Det är startobjektiv för nybörjare, så du får inte förvänta dig toppkvalitet. Man får vad man betalar för.
Om ni vill ha både tele och macro, varför inte skaffa ett 90 mm eller 135 mm macro?
 

NikonFX

Aktiv medlem
Av vilken anledning ger en originalblixt bättre resultat? Om man behärskar tekniken vill jag påstå att ett gammalt "analogt" aggregat är väl så bra.
Att rekommendera en äldre blixt utan modern blixtstyrning till en nybörjare inom foto som TS tror jag inte är rätt. Visst kan man få till lika bra resultat utan modern blixtmätning men det är ljusår svårare och inget att rekommendera till någon som köper sin första DSLR.

Sen kan flera äldre blixtar förstöra ett modern kamerahus då de har helt andra nivåer för att lösa ut blixten. Läs exempelvis nedanstående tråd på FS och börja med inlägg #6.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106069
 

NikonFX

Aktiv medlem
Men jag och min fru funderar på att investera i en Nikon D3100 med ett 18-55VR objektiv samt ett 55-300VR objektiv.
Det är ett mycket bra och prisvärt val för den inriktning ni vill ha på ert fotograferande. Visst ger 70-300 något bättre bildkvalitet och är lite rejälare mekaniskt men skillnaderna är inte speciellt stora. Se exempelvis Tom Hogans recension

http://bythom.com/nikkor-55-300mm-DX-lens-review.htm

Om ni verkligen fastnar för djur- och naturfoto så kommer ni troligen byta ut 55-300 men då inte till en 70-300 utan till något med bättre ljusstyrka och bättre bildkvalitet på 300mm. Det kräver dock en helt annan budget och är inte nödvändigt innan ni vant er vid fotograferandet.

18-55 tycker jag själv är trivsammare än 18-105 pga det väldigt smidiga formatet och 18-55 ger också ett mycket bra resultat
 

NikonFX

Aktiv medlem
Funkar det här objektivet: http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=NiD31001855&gclid=CIn2_OaLuawCFSF-mAodqxrDGg

Till Nikon D3100 och funkar isåfall autofokusen?
Är det ett bra objektiv?
Det är samma objektiv som i det tidigare paketet men utan VR, alltså utan bildstabilisering. Prestanda i övrigt är likvärdigt med 18-55VR och autofokus fungerar även på D3100 med 18-55 utan VR.

Om det är värt de extra pengarna för VR är väl en smaksak och vissa menar tom att 18-55 utan VR har något bättre bildkvalitet. Du har VR på det andra objektivet om du väljer 55-300 så inget stort nerköp att välja 18-55 utan VR men själv tycker jag att VR är väldigt användbart och skulle nog satsa på 18-55VR.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gå in på cyberphotos hemsida.
Välj objektiv
välj Nikon
under särskilda önskemål: kryssa i har inbyggd motor.

Nu kan du se alla optiker som passar och ger AF.
 
ANNONS