Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

yens

Aktiv medlem
Nej det är ingen sarkasm.
Det är en rak och ärlig fråga om det du skriver verkligen är sant eller om du hittar på.

För nu är det väl andra eller tredje gången du påstår att Terje Hellesö inte tar flera bilder i följd.

Då frågar jag EN gg till sedan ger jag upp.
VET du om det är så att Terje Hellesö ALDRIG tar mer än en exponering i taget?
Sorry, ber om ursäkt, det gick att tolka som sarkasm... Svårt med nyanser på nätet...

Jag har läst på flera ställen, både vad TH skrivit själv och vad andra berättat från hans föreläsningar (före TH-gate...) att han mycket starkt tog avstånd från att klämma av en serie bilder. Det finns exempelvis en youtube-film (vet inte om den finns kvar) när han fotograferar en uggla och gör segertecken framför kameran och när han exponerat en gång så plockar han ner kameran och går därifrån.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sorry, ber om ursäkt, det gick att tolka som sarkasm... Svårt med nyanser på nätet...

Jag har läst på flera ställen, både vad TH skrivit själv och vad andra berättat från hans föreläsningar (före TH-gate...) att han mycket starkt tog avstånd från att klämma av en serie bilder. Det finns exempelvis en youtube-film (vet inte om den finns kvar) när han fotograferar en uggla och gör segertecken framför kameran och när han exponerat en gång så plockar han ner kameran och går därifrån.
Vad Terje säger är ju en sak... och det var inte det jag frågade, men jag tolkar ditt svar som: NEJ
 

Bryggarn

Aktiv medlem
VET du om det är så att Terje Hellesö ALDRIG tar mer än en exponering i taget?
Det kan jag dementera.
På en direkt fråga från mig (för flera år sedan, innan lodjursbilderna) om huruvida han hade satt en bild på en enda exponering eller skjutit en serie, svarade Terje att han använt seriebildstagning, och att bilden dessutom var fotograferad med en av hans Nikonkameror som hade ganska hög seriebildshastighet.
Det var en bild på en fågel i flykt.
Om Terje ljög för mig eller talade sanning den gången kan vi lägga därhän, men det innebär att han inte ALLTID påstår sig ta ALLA bilder med endast en exponering, utan att han säger sig byta teknik utefter situation/vilken typ av bild han fotograferar.

Edit: Rättat stavfel.
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har andrahandsuppgifter om att Terje använt serietagning vid fotografering av flygande fåglar. Bevittnat av kursdeltagare. Det har stått om det i forumet tidigare, jag kommer inte ihåg i vilken tråd dock. Snabb nikonkamera (som nämnts) användes, 7 bps eller något liknande.

Det vi alla vet är att det Terje säger och det Terje gör, sällan har särskilt mycket gemensamt. Leva som man lär är inte Terjes melodi.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har andrahandsuppgifter om att Terje använt serietagning vid fotografering av flygande fåglar. Bevittnat av kursdeltagare. Det har stått om det i forumet tidigare, jag kommer inte ihåg i vilken tråd dock. Snabb nikonkamera (som nämnts) användes, 7 bps eller något liknande.

Det vi alla vet är att det Terje säger och det Terje gör, sällan har särskilt mycket gemensamt. Leva som man lär är inte Terjes melodi.
Fast är det så att TH sagt att serietagning är fel även vid fotografering av t.ex. flygande fåglar?
Har lite svårt att tro det, jag hade då i alla fall reagerat på det redan innan allt detta började.

Hur många här hade inte tyckt det varit lite knäppt att jaga svalor med enkelskott?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Fast är det så att TH sagt att serietagning är fel även vid fotografering av t.ex. flygande fåglar?
Har lite svårt att tro det, jag hade då i alla fall reagerat på det redan innan allt detta började
Jag har för egen del aldrig hört han säga eller skriva annat än att det är enbildstagning som gäller.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vilket enormt intresse för Terje. Kommer ihåg den långa tråden då han bytte till Pentax: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99119&highlight=terje+pentax
Helt obegripligt. Med det här intresset kommer han garanterat tillbaks i fotovärlden. Släpp saken. Se tiden an. Vad jag förstått är han en duktig fotograf som har sina poänger. Kanske försvinner han in i intet som fotograf, kanske återuppstår han likt fågel Fenix. Som den här tråden ser ut gissar jag på det senare. Men jag har haft fel förr. Så där, nu har även jag uttryckt mitt intresse, som väckts genom denna tråd...
 

sagan

Avslutat medlemskap
I tråden du refererar till så handlar det nog mer om intresset för Pentax vs Nikon, än om Terje.

Men Terje är en färgstark person med många åsikter, böcker och fans, som visat sig vara en bedragare. Så intresset är i högsta grad motiverat.
 

boxen

Aktiv medlem
Terje brukar ju påstå att han har koll på minsta lilla detalj i sökaren innan han trycker av... allt som finns där finns där av en anledning och inget finns där som inte ska vara där... tror att det blir/är svårt även för en så "fantastisk" fotograf som Terje att då fotografera flera bilder per sekund...

Fan, det var mitt andra inlägg i denna soppa som jag lovat mig att inte kommentera...


// Tobbe
 

Fredrik183

Aktiv medlem
I tråden du refererar till så handlar det nog mer om intresset för Pentax vs Nikon, än om Terje.
Nja, hade Pentax verkligen fått allt det intresset om inte Terje gått över till dem? Annars skall jag villigt erkänna att jag inte följde tråden speciellt ingående, då jag inte hade en aning om vem Terje var. Det hela framstod som obegripligt för mig, och då är jag ändå en Pentaxanvändare. Dök in i tråden ibland, men förstod aldrig engagemanget.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Nja, hade Pentax verkligen fått allt det intresset om inte Terje gått över till dem?
Märkeskrig är ett absolut favoritämne på FS och om det dessutom kombineras med Terje som är en känd FS-profil och känd fotograf så skapar det ytterligare intresse givetvis.

Trådens fokus handlade om varför man skulle vilja gå över till Pentax från Nikon generellt, inte så mycket om just Terje. I alla fall som jag uppfattar tråden.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Märkeskrig är ett absolut favoritämne på FS och om det dessutom kombineras med Terje som är en känd FS-profil och känd fotograf så skapar det ytterligare intresse givetvis.

Trådens fokus handlade om varför man skulle vilja gå över till Pentax från Nikon generellt, inte så mycket om just Terje. I alla fall som jag uppfattar tråden.
Pentax brukar aldrig få något intresse. Mitt intryck av de indykningar jag gjorde i tråden var att det måste vara något närmast magiskt med denne Terje som dragit igång allt detta rabalder genom sitt märkesbyte. Googlade upp honom på nätet och kollade in lite bilder. Han förblev tämligen anonym för mig av vad jag såg då. Magin tätnade onekligen för mig då han tilldrog sig allt detta intresse. Sedan har jag faktiskt sett några bra bilder av honom. Kanske kan han fotografera. Men han är fortfarande tämligen anonym som fotograf för mig. Men nu har jag spetsat öronen (ögonen) för vad han har för sig. Jag har följt denna tråd av och till, så jag är fullt införstådd med hans mygel och agerande i samband med detta.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Pentax brukar aldrig få något intresse.
Du låter lite som Jimmie Åkesson, men jag har deltagit i allt för många pentax vs nikon/canon för att hålla med dig. Så fort pentax jämförs med de stora märkena så skapas en lång diskussion och inte sällan en het debatt. Det finns många såna i pentaxforumet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Du låter lite som Jimmie Åkesson, men jag har deltagit i allt för många pentax vs nikon/canon för att hålla med dig. Så fort pentax jämförs med de stora märkena så skapas en lång diskussion. Det finns många såna i pentaxforumet.
Tack för den du... Du har ju varit här på FS längre än jag. Under min tid har jag dock inte sett något sådant engagemang för Pentax som i den tråden. Min analys var att jag kopplade intresset till Terje. Du ser det som en vanlig VS-tråd. Jag får grunna på det. Rent spontant håller jag inte med dig.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Grattis, du har nu bekräftat det jag anat hela tiden om allt svammel.
Självklart har duktiga fotografer tagit 'sådana' bilder på vild, svensk lo. Det är lo vi talar om, inte storsjöodjuret.
För att vara en duktig NATURfotograf krävs mer än att behärska kameran och tekniken. Tex att man involverar naturen i en ansenligt del av sitt liv. Sitter man hellre inne framför datorn så är man inte naturfotograf.

Och så förvånas en del över att terje bara lägger upp "mediokra bilder". Ja VARFÖR gör han det?!! VAD kan det bero på?! Kanske sparar han de bättre bilderna för regniga dagar? Eller, hemska tanke: kanske kommer det mest mediokra bilder från den källan.

Alltså ,, visa mig gärna de bilderna.
Visst,, lodjur i all ära. Men sånna bilder..
Menar du på fullaste allvar att sånna bilder finns??
Nu blev jag rejält nyfiken.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Rolf Nyström, http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=97689, har tagit en mängd mycket fina bilder på vilda lodjur. Juha Leinonens fantastiska lodjursbild, http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1327101.htm, är också bevis på att det går att fånga vilda lodjur på bild i Sverige.
Sant Juhas bild är fin,, men inte tycker då jag att det är i den stilen som Terje visade upp.
Jaja det är väl tycke å smak

Länka gärna till en av Rolfs bilder som håller samma mått som Terjes fuskbilder.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Tack för den du... Du har ju varit här på FS längre än jag. Under min tid har jag dock inte sett något sådant engagemang för Pentax som i den tråden. Min analys var att jag kopplade intresset till Terje. Du ser det som en vanlig VS-tråd. Jag får grunna på det. Rent spontant håller jag inte med dig.
Intresset ökade eftersom Terje var inblandad, naturligtvis. Det skrev jag väl också? Men det hade säkerligen fungerat lika bra med någon annan känd fotograf. Kända fotografer som går från stora märken till små märken kommer alltid skapa debatt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS