Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kan du länka till de bilder du syftar på?
Tänker du på bilder med Lo så är ju detta ett exempel http://www.google.com/imgres?q=terje+hellesø+lodjur&um=1&hl=en&client=safari&sa=N&rls=en&biw=1280&bih=629&tbm=isch&tbnid=Mv4nADO5SwBsRM:&imgrefurl=http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/11/terje-helleso-%E2%80%93-lodjur-i-sno/&docid=RNmgApyphEL9MM&imgurl=http://i54.tinypic.com/24v2ydd.jpg&w=600&h=395&ei=GmizT7f8J4bQ4QS-u-iYCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=112&vpy=209&dur=439&hovh=182&hovw=277&tx=149&ty=106&sig=102016743843649809028&page=2&tbnh=136&tbnw=181&start=18&ndsp=23&ved=1t:429,r:5,s:18,i:126

Jag skulle vilja se ett enda exempel på en ICKE trixad bild på Lo som håller de dimensioner som Terjes fuskbilder uppvisar...
Jag säger inte att de bilder jag efterlyser nödvändigtvis är bättre än andra i genrella termer.. jag tänker snarare i termer de bilder som har de kvaltieterna (bra eller dåliga) som Terjes bilder har..
Förenklat så kan man ju säga att ljuset spelar en av de stora nyckelrollerna.

Jaja, nog om det för min del.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ok ett exempel till då.. http://www.google.com/imgres?q=Terje+hellesø+smålom&start=232&um=1&hl=en&client=safari&sa=N&rls=en&biw=1280&bih=629&tbm=isch&tbnid=LcLLB5gmH-VgBM:&imgrefurl=http://grieg.wildhost.co/~terjehel/?p=11797&docid=B6n41mLWXLzAFM&itg=1&imgurl=http://terjehelleso.se/wp-content/uploads/2011/10/0261.jpg&w=600&h=385&ei=vGmzT4GyH8-N4gSG0KnCCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=764&vpy=173&dur=2442&hovh=180&hovw=280&tx=156&ty=80&sig=102016743843649809028&page=11&tbnh=132&tbnw=176&ndsp=24&ved=1t:429,r:16,s:232,i:145

Här är en av bilderna som Terje också har med i en av sina böcker. En bild på landande smålom.. Detta är väl ändå en bild som kan anses vara klassisk med en dimension extra vad gäller ljusets kvalitet. Bilden hade kunnat vara fin och "en klassisk naturbild" även om den var fotograferad i dagsljus men kanske inte riktigt lika stämningsfull som denna som har det ljusethavet inom sig.

Denna romantiska "ljushavston" var något som Terje odlade fram i sina trixade Lodjursbilder (tänker jag).
Jag har då inte sett en enda (typ) sådan bild av svenskt vilt Lo.. ännu :)

Detta var för övrigt en av bilderna som på mitten av -90talet fick mig att gå bananas av lust att göra det samma och ännu bättre :)) Vilket jag tycker att jag också lykades med till sist, om än kanske inte Smålom.. fniss**

Jag ställer mig helt klart i kö att tacka Terje för den inspiration han var för mig då. En av många inspirationskällor...!
Dessa analoga bilder kan jag än i dag känna beundran för, oavsett för hans tid som fusksnubbe. För sin tid och ännu i dag så står de sig mycket starka som fina bilder.

Man måste kunna skilja på då & nu (före och efter fusket, även om ngt exakt datum inte finns).

Tycker jag.
 

Star2

Avslutat medlemskap
En liten länksamling ang Terjes textstölder

Hej allihop,
är det inte dags att gå vidare? Hela historien är synnerligen tragisk i synnerhet när det visade sig inte bara vara de senare årens bilder. Och man kan till råga på allt egentligen inte dra några slutsatser av historien, eftersom den förmodligen är fullkomligt unik inom fotot i världshistorien, inte bara genom omfattningen bilder det handlar om genom åren men genom att bilderna också kombinerades med långa berättelser runt omkring fotograferingen...

Ja kanske är det dags att "gå vidare"... med ännu fler avslöjanden?!? Vem vet vad framtiden överraskar med.

Tråden fick ju ny fart när det nyligen avslöjades att Terje Hellesö även plagierat texter. Sedan 16 år tillbaka ända fram tills nyligen i "manifestet" på bloggen. Vilket även medfört att bokhandlare sluta sälja Terjes bok 'Min plats i ljuset'.

Här en liten länksamling ang textstölderna, för den som mot förmodan missat det:

Hellesö anklagad för textstölder:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5064928

Författare stämmer in i kritiken mot Hellesø:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5074852

Eric Karlsson om att Terje Hellesö har tagit två kapitel: Jag har inte givit tillstånd:
http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/eric-karlsson-om-att-terje-helleso-har-tagit-tva-kapitel-jag-har-inte-givit-tillstand/

Terje Hellesö plagierade svensk författare – försökte skaffa retroaktivt tillstånd:
http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/terje-helleso-plagierade-svensk-forfattare-forsokte-skaffa-retroaktivt-tillstand/

Hellesö försökte skaffa tillstånd retroaktivt:
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/04/-Helleso-forsokte-skaffa-tillstand-retroaktivt-1.24974/


Exempel på hur folk lurades tro att det var Terje som formulerat texterna på sin blogg:

Fotnot 31 – om hur Terje Hellesö lurade universitetet:
http://terjadefoton.wordpress.com/2012/05/06/fotnot-31-om-hur-terje-helleso-lurade-universitetet/

Minst 2/3 av "manifestet" på bloggen var plagierade från engelska författare:
http://terjadefoton.wordpress.com/vad-betyder-att-terja/th-manifestcitat/


Hellesø terjade i Vejbystrand:
http://hd.se/kultur/2012/05/05/helleso-terjade-i-vejbystrand/

Att folk diskuterar upphovsrättsintrång och bedrägerier ser jag som ett sundhetstecken, det hade varit oroväckande om locket lagts på.
 

Maud

Aktiv medlem
Att folk diskuterar upphovsrättsintrång och bedrägerier ser jag som ett sundhetstecken, det hade varit oroväckande om locket lagts på.
Ja, det är ju det som är den röda tråden i diskussionen. Dessutom förvånansvärt, att så många på en fotosida verkar aningslösa vad gäller upphovsrätten, som både innebär ideell rätt och ekonomisk rätt.
Och Creative Commons, är det välbekant? Om inte läs på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons

http://creativecommons.org/

http://www.creativecommons.se/

Även amatörfotografer kan ju få ekonomisk belöning för sina bilder eller bli uppmärksammade för dem, ära och berömmelse.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
som att hans ego är stort...
Det var detta citat av Kim Wallung jag avsåg och som jag tycker är i högsta grad relevant:

"Är det ett faktum? Oavsett detta så tror jag inte de eventuella fotografiska kunskapsbristerna är problemet. Utan att det är bristen på möjliga tillfällen att ta bilderna inom en ekonomisk möjlig tidsram som är problemet."

Jag tror det är på pricken vad som ligger bakom detta.

"Faktumet" som syftades på ovan var att påståendet att Terje skulle saknat tillräckliga kunskaper för att ta bra bilder på lodjur och andra djur "påriktigt" och det tror jag inte på. Däremot har han uppenbarligen varit "karriärpressad" och förmodligen även ekonomiskt pressad vilket fått honom att höja ribban med alltmer fantastiska bilder där han till sist blivit tillräckligt oförsiktig för att kunna avslöjas.

Vad skulle tala för att Terje inte skulle veta hur man tar en bra bild på vilda djur?
Han måste väl ha gjort det ett antal gånger "på riktigt" innan han hamnade i lögnernas "ekorrhjul".
Annars tror jag det hade varit väldigt svårt för honom att överhuvudtaget kunna bygga upp sitt varumärke från början.
 

sagan

Avslutat medlemskap
"Faktumet" som syftades på ovan var att påståendet att Terje skulle saknat tillräckliga kunskaper för att ta bra bilder på lodjur och andra djur "påriktigt" och det tror jag inte på. .
Nu är jag tvungen att rätta dig, faktumet handlade om det fanns lokatt i Mullsjö som gick att fotografera överhuvdtaget. Vilket Erik Schalin hävdade och det stämmer säkert.
 

afe

Aktiv medlem
Klart det finns lodjur i Mullhålan (och på andra platser i Sverige). Tror däremot inte så många lyckats fotografera dem i närbild som T lyckades med på nyårsafton.

Nu är inlägget från nyår inte kvar, eftersom det blev för bråkigt, men lodjuret var ju äkta eller nåt ..
 

brutusostling

Aktiv medlem
Hej,
det är klart att vi måste diskutera det, och som någon skrev: Terje fortsätter ju tydligen skriva. Problemet är att fallet är så unikt att det inte finns så mycket i det som har ett generellt intresse, och det är nog därför jag kände att jag tappade intresset för det i vintras. Ju mer man gräver desto mer verkar dessutom komma upp till ytan. När jag föreläste i Oulo häromveckan nämndes TH kort, och då var det en av de verkliga veteranerna, en som nog vet mer än alla andra om både rovdjur och annat, som berättade att han redan i mitten på 90-talet ifrågasatt bilderna. Han hade frågat TH hur han gjort en viss bild, men fick då samma svar som folk fick förra året: fritt citerat "jag har gjort den på mitt sätt".
De finländska naturfotograferna är otroligt duktiga, och det är många som har underbara bilder, de kan inte leva på det, eftersom många av dem kan arbeta fem-tio år enbart med en art, men det de gör är ofta alldeles otroligt bra. Fantastiska bilder. Och så delar jag numera deras förkärlek för motljuset! Trots att Hannu Hautala är den sista att fortsätta med diafilm har hans bilder en mycket speciell känsla. Han är för mig fortfarande litet av förebilden, det var roligt att träffa honom igen, han pratar ju tyvärr bara finländska, en annan veteran och "idol" är E. Kemilä. Kemilä ligger bakom mycket av dagens finländska vildmarksfoto men är inte alls så känd. Han är så kunnig, det enda som är synd är att han jagar en del med gevär också.
Oj, det finns så mycket som är så underbart att få se.
Med vänlig hälsning
Brutus
 

PMD

Aktiv medlem
Du har rätt Brutus. Vi borde glömma bort Hellesø och hans falsarier och ägna oss åt all fantastiskt fin fotografi som finns istället.

Det kan t.o.m. vara så att ju snabbare Hellesø blir en fotnot i svensk fotohistoria, desto bättre.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tråden hade väl saligt somnat in, det var ju "nytt" fusk som gjorde att den vaknade upp igen.
Kanske hade inte en ny fuskbild upprört så mycket men nu är det ju en helt nytt fusk med textplagiat.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Du har rätt Brutus. Vi borde glömma bort Hellesø och hans falsarier och ägna oss åt all fantastiskt fin fotografi som finns istället.

Det kan t.o.m. vara så att ju snabbare Hellesø blir en fotnot i svensk fotohistoria, desto bättre.
Jag känner ju att detta redan är en parantes även om vi talar om det i den här specifika tråden. Vet ju inte hur andra känner, men bara för att tråden blivit lång och fortfarande lever så betyder inte det att detta ämne på något sätt dominerar fotografers tänkande på något vis.
Jag tycker hur som haver inte att det är motsägande att tråden/ämnet/temat i bemärkelse Terje är på något sätt levande på samma gång som vi kör på och lyfter det fina naturfotografiet och värnar om dess positiva och sunda utveckling!

Rätta mig gärna om jag enligt någon har fel.


Hannu Hautala var verkligen en av mina stora inspirationskällor när jag körde igång rejält på mitten av -90talet. Hur han skildrade fåglar och djur i miljön, hur man kunde känna den bitande kylan nypa mig i fingertopparna genom det välbläddrade pappret i böckerna...

Finnarna skall man ha respekt för. MEN kollar vi på grannarna i väst så bör vi ha lika mycket repsekt även för dem. De har utvecklats ifrån oss med innovativa fotografer som Pål Hermansen, Bård Løken, Morten Løfberg och andra i spetsen.. De har lyckats bevara äkheten i/från det traditionstyngda naturfotogafiet och adderat ny friskhet i form av klassiskt analogt hantverk och nya tidigare oanvända tekniker (cyanotypi, gummitryck, röntgenkameror etc)..

Vi i Sverige har på många sätt stått stilla och vaggat oss i den trygga vaggan med J-P Lahall, T Hagman, J Gran.. Tyvärr så är det lite väl tyst från Anders Geidemark.. han var på gång emot något mycket stort inom svensk och kanske internationell naturfotogarfi. Som tur är har vi Brutus Östling som har en galet fin krispighet rent tekniskt och bildtekniskt.


Angående textplagiatet så blir jag uppgiven. Är det inte fruktansvärt onödigt? .. ? :(
Kan man inte så kan man inte - då tar man hjälp för att få det gjort eller så hittar man annat att hålla på med.(punkt)

/N
 

Star2

Avslutat medlemskap
Angående textplagiatet så blir jag uppgiven...
Det rör sig alltså om ett större antal plagieringar. Dels i Terjes egen bok (två kapitel tagna från Eric Karlssons bok från 1990), och dels på hans blogg. Vilket framgår här:
http://terjadefoton.wordpress.com/vad-betyder-att-terja/th-manifestcitat/
Några av plagiaten på bloggen lär även ha använts i kursmaterial på hans tidigare fotokurser.

Texterna kommer från författare som t.ex. Stephen Shore, Samuel Ichiye Hayakawa, Ernst Haas, Pete Turner, Ansel Adams, Frank Roy Fraprie, Edward Weston.

Några exempel på plagiaten på bloggen:

Terje skriver:
Om jag i varje given situation enbart ser vad andra ser, då kan man påstå att jag i hög grad är prepresentativ för vår kultur och att jag är ett offer för den.

Originalet:
If you see in any given situation only what everybody else can see, you can be said to be so much a representative of your culture that you are a victim of it. [Samuel Ichiye Hayakawa]
Terje skriver:
Några fotografier är ogenomskinliga. Betraktaren stoppas av bildytan. Andra fotografier är genomskinliga. Betraktaren dras genom bildytan och in i en illusion av bilden.

Originalet:
Some photographs are opaque. The viewer is stopped by the picture plane. Some photographs are transparent. The viewer is drawn through the surface into the illusion on the image. [Stephen Shore]
 

denstorre

Aktiv medlem
Det är fasen nästan tragiskt. Han har inte ens skam nog att omformulera, utan bara plankar rakt av. En gymnasieelev är bättre på att fuska. :(
 

Mesch

Aktiv medlem
Det känns mer och mer som om Terje inte gjort något själv. Finns det egentligen något man vet är framställt på det sätt Terje själv framhöll som det rätta sättet?
Allt verkar ju vara mer eller mindre snott från andra eller klippt och klistrat.

Det som är kvar är väl knappast taget genom att sitta och vänta för att ta ETT kort när naturen behagar visa upp sig för den store Terje.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Själv så citerar man (händer iaf mig ibland) ju ibland nästan ordagrant vad någon annan har sagt men att man uttrycker det utifrån att det är ens egen åsikt också. Visst blir det med ens egna ord men många gånger så gör man ju klyschor till sina egna..

Skillnaden är ju om man tar ett helt sammanhang och kopierar rakt av. Eftersom det verkar röra sig om enskilda meningar eller kanske två meningar tillsammans så undrar jag om det över huv.taget någonstans uppvisas ett helt stycke eller text som är plagierat rakt av??

Nu är det ju också så att slukar man texter och böcker i stora lass så matar man sig själv med låt oss säga ibland hundratals klyschor varenda dag.. När man läser texter som inspirerar en så är det rättså lätt att man tar till sig meningar rättså likt som de står.

Man kan väl ändå inte jämföra helt och hållet med musiken där man inte får ta si eller så många noter i rad eller nåt.. I litterära sammanhang så blir det nog annorlunda?? Skall väl mer än ett par meningar här och där till för att bli anklagad för plagiat,, alltså rent juriditskt??

Kanske gör man också skillnad på litterära texter. Skönliteratur och fackliteratur..??

Ett manifest är ju i allra högsta grad en personlig reflektion och även om jag kan tycka att en eller två klyschor här och där är helt ok så är det väl den enskilda personens egna ord man är intresserad av och ingen annans i DET sammanhanget.

Så tänker jag iaf.. med frågor och tankar ur lösa luften med allt vad det innebär.
 

denstorre

Aktiv medlem
Citat ska ha källangivelser. Eller åtminstone klart uttryckt att det är ett citat.
Titta på de fyra meningarna i Shore-citatet ovanför. Rakt översatt. Fyra meningar på raken, med exakt samma innebörd. Det är inte en klyscha, inte ett misstag eller minnet som spökar. Det är kopierat. Hade han lämnat in en dylik text i ett arbete på universitetsnivå, så hade urkund (ett kontrollprogram mot plagiat) antagligen plockat honom, och han hade riskerat att bli avstängd. Få ställen i samhället där man producerar text hade den sortens plagiat ens kunnat komma igenom första granskningen.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Citat ska ha källangivelser. Eller åtminstone klart uttryckt att det är ett citat.
Titta på de fyra meningarna i Shore-citatet ovanför. Rakt översatt. Fyra meningar på raken, med exakt samma innebörd. Det är inte en klyscha, inte ett misstag eller minnet som spökar. Det är kopierat. Hade han lämnat in en dylik text i ett arbete på universitetsnivå, så hade urkund (ett kontrollprogram mot plagiat) antagligen plockat honom, och han hade riskerat att bli avstängd. Få ställen i samhället där man producerar text hade den sortens plagiat ens kunnat komma igenom första granskningen.

Nej fyra meningar på rad låter som ett kopierat sammanhang och det tycker även jag blir gaaaaalet fel.
Men jag tycker ändå att jag har en poäng vad gäller hur man inte sällan använder sig av klyschor, att man ärlighet menar att det är ens egna tankar från grunden - eftersom man tänker så men slarvar med att förtydliga att det handlar om citat.

Ofta är ens åsikter hämtade från omvärlden och däribland även böcker/texter. När man så gör om det till sitt eget språk utan att reflektera och det kommer så naturligt så är det inte omöjligt att några meningar här och där låter väldans likt något som redan har funnits på pränt. Tänker jag.

Jag har själv ruskigt många citat som sträcker sig bortåt och till fyra meningar. Men när jag tänker på det så ju längre citaten är desto OMÖJLIGARE blir det att inte nämna att det faktiskt är ett citat. Vilket känns skönt - eftersom man då inte skulle komma på att skriva det som sitt eget förståss :))) Samvetet säger nej där med andra ord.

/N
 

Star2

Avslutat medlemskap
...Så tänker jag iaf.. med frågor och tankar ur lösa luften med allt vad det innebär.
67% av texterna i Terjes manifest avslöjades vara identiska med andra författares översatta texter, utan källangivelse. Inte några enstaka meningar alltså. Många av dem är ordagranna översättningar. I en del har "you" ändrats till "I", osv.

Upphovsrätten och citaträtten gäller alla. Citerar man kortare textstycken/meningar ska upphovspersonens namn anges. För längre textstycken krävs upphovspersonens tillstånd.

Tilläggas kan att även i andra blogginlägg har hittats översatta textstycken utan källangivelse:
http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/08/flashbackgravarna-terje-helleso-har-tagit-texter-fran-engelsk-fotobok/
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
67% av texterna i Terjes manifest avslöjades vara identiska med andra författares översatta texter, utan källangivelse. Inte några enstaka meningar alltså. Många av dem är ordagranna översättningar. I en del har "you" ändrats till "I", osv.
Upphovsrätten och citaträtten gäller alla. Citerar man kortare textstycken/meningar ska upphovspersonens namn anges. För längre textstycken krävs upphovspersonens tillstånd.

Tilläggas kan att även i andra blogginlägg än manifestet har hittats översatta textstycken utan källangivelse:
http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/08/flashbackgravarna-terje-helleso-har-tagit-texter-fran-engelsk-fotobok/

Ok 67% är häpnadsväckande ja. Hufffamig.
Men jag kollade in länken du delade och där var det inte många "stycken" direkt utan mer meningar.. som givetvis är illa nog.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Ang "stycken":
äsch, ersätt "textstycken" med "texter" så blir det inga missförstånd.

Från det ena till det andra:
inlägget om hur Terje "lurade universitetet" handlar alltså om den essäskrivande studenten som vilseleddes av Terjes bloggtexter och trodde att de var formulerade av Terje själv.
Det kan även vara så att plagiaten bidrog till att Terje fick jobbet som föreläsare. Kursen spikades ju innan plagiaten avslöjats.
Kursledare m.fl. har liksom studenten troligen också tagit del av texterna, och har liksom studenten antagit att det var Terjes eget intellekt som talade till dem :)))

Så när Terje sedan stod där och föreläste, så var det enbart hans eget intellekt studenterna mötte. En av åhörarna till föreläsningen berättar:

"efter hans presentation så minns jag att han fick frågan - vad är då natur?
och svarade med - det som jag anser är natur.
det var den attityden som satte standarden för mig, en öppen och generell fråga som skulle kunna påbörja någon slags diskussion men som liksom stannade där.."

"jag är en elev på högskolan för fotografi och jag var på föreläsningen med terje. föreläsningen var enligt mig rätt intetsägande och han pratade som bekant i oneliners. han visade över 300 banala naturfotografier från sitt arkiv."

Källa: bogen666 hos flashback
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS