Annons

Osunda affärsmetoder Titeldata AB (K&B)

Produkter
(logga in för att koppla)

laha

Aktiv medlem
Jag har haft en tidsbestämd prenumeration på Kamera&Bild. När prenumerationen närmade sig slutet förlängde jag inte prenumerationen, utan lät bli att betala. Normalt är detta tillräckligt när man har en tidsbestämd prenumeration. Efter någon månad kom en ny påminnelse med något annorlunda text. Man hade lagt till följande: "Det innebär att din prenumeration automatiskt övergår till en löpande tillsvidareprenumeration om vi inte hör något från dig."
Detta kallas för negativ avtalsbindning och är inte tillåtet enligt svensk lag, så det här påståendet är inte alls giltigt. samma veva kom det ett extra nummer av tidningen. Nu, ca en månad senare kommer något som förlaget kallar "betalningspåminnelse" för det numret. Vadå påminnelse. Jag har inte beställt tidningen. Tydligen vet förlaget att de är ute på hal is, för det finns inget fakturanummer och ingen sista betalningsdag.
Jag tänker inte betala för något jag inte beställt. Normalt skall man bestrida felaktiga fakturor, men i detta fall finns ju ingen faktura. Behöver jag bestrida? Är det fler som råkat ut för detta?
 
ANNONS