Annons

Apples Bilder idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag skummade just igenom gamla inlägg om Apples "Bilder" här på Fotosidan (ett idiotiskt namn både på engelska och svenska på ett bildbehandlingsprogram, förresten...) där någon jämförde det med en "leksak"... ja, ja...

Jag har mycket länge använt Lightroom för min bildbehandling av både jpg och RAW - det senare allt oftare förstås.

Jag har hittills inte fallit för Adobes föga lockande inbjudan till prenumeration, utan fortsätter med mitt en gång köpta LR - nu i sin sista version 6.14 och sneglar åt alla håll efter en värdig efterträdare

Har testat säkert 6-7 st allt från Luminar, Affinity, ON1 mm mm, men som gammal Appleanvändare sedan mycket länge kom jag att tänka på att jag aldrig har sett Bilder som ett seriöst alternativ.
Sagt och gjort: dags att testa dagens version! Det var säkert 5-6 år sedan sist.

Döm om min förvåning när jag kört några "negativ" igenom dagens Bilder!
Programmet är idag ett fullfjädrat redigeringprogram och det är inte många funktioner som jag saknar.
Visst - hanteringen av bildsamlingen är ju suverän i LR, men jag har vissa ideer om hur jag skall kunna bygga på min nuvarande katalog med nya Bilder- producerade bilder.

Lager skulle sitta fint, men retuscheringen är kraftfull. Exportfunktionen är rätt rudimentär, men fungerar.

Om någon redan på förhand valt bort Bilder - kolla igen och jag tror att du kommer att bli överraskad av resultatet.
Dessutom klarar den kameror som döda LR 6.14 inte fixar..... T o m "hudpipett" för vitbalansen finns där - mycket bra funktion. Justeringsalterntiven är oändliga, men överskådliga och mycket kraftfulla och lätta att förstå för den som "gjort det förr"!

Synpunkter på detta ämne mottages - men bidra med vettiga synpunkter - inte SAAB/Volvo kampen från förr på nytt ;-)

Med vänlig hälsning,
Kjell
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo jag äger det också eftersom jag kör Apple. Har testat det lite snabbt.
Jag ser det fortfarande som en lätt version på Aperture.

Tycker du det räcker för dina behov så är det väl bara köra på.
Själv använder jag gärna program med fler möjligheter. Som, LR, Capture One Pro eller On1.
Det finns inget rätt eller fel här. Bara olika behov.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt Bilder på datorn, endast i telefonen för att snabbt fixa till enklare mobilbilder.
Kan man ens få upp ett histogram i datorversionen, har dom fixat till det än?
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt Bilder på datorn, endast i telefonen för att snabbt fixa till enklare mobilbilder.
Kan man ens få upp ett histogram i datorversionen, har dom fixat till det än?
Vilken okunnighet ;-)

Visst - inte default, men lätt att hitta i en av menyerna.

Jag blev alldeles paff över redigeringsmöjligheterna idag på Bilder!

/Kjell
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bilder är bättre än man tror. Fast det har också begränsningar. Kan som ett exempel inte hantera Fuji raw-komprimerad efter några år.
Fungerar det för en så kör på. Det är ju gratis om man köpt en ma. För mig räcker det inte så jag får betala för att köra något bättre.
 
ANNONS