Annons

Sony A9 har bättre AF än Nikon D5 och Canon 1D X Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Enligt dpreview har Sony A9 bättre autofokus är både nikon d5 och Canon eos 1dxii i och med nya firmware. Det har varit det störta argumentet mot att ha en nikon eller Canon men nu har de blivit omkörda.


kommer nikon och Canon komma med en ny firmware till deras kameror så förbättrar den?


Kommer nikon och Canon släppa en ny kamera i den serie som slår Sony?


Går det att bygga en DSLR med a9ans AF?

Var detta sista serien som Canon och nikon släppte som DSLR, kanske går de över till spegelöst?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det kommer nog en 1dxlll och en d6 som kommer hålla sportfotograferna i OS kvar vid sina märken. Service och runtomkringfördelar väger tungt i de fallen även om en a9 skulle vara något bättre. För icke sportfotografer i OS kommer nog iallafall från Canon en ny spegellös som närmar sig a9 gällande af. Den kommer bli huset som 5d-ägarna vallfärdar till.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Enligt dpreview har Sony A9 bättre autofokus är både nikon d5 och Canon eos 1dxii i och med nya firmware. Det har varit det störta argumentet mot att ha en nikon eller Canon men nu har de blivit omkörda.


kommer nikon och Canon komma med en ny firmware till deras kameror så förbättrar den?


Kommer nikon och Canon släppa en ny kamera i den serie som slår Sony?


Går det att bygga en DSLR med a9ans AF?

Var detta sista serien som Canon och nikon släppte som DSLR, kanske går de över till spegelöst?
Jag har testat 1DXII och A9 "sida vid sida", båda med respektive senaste 70-200 f/2.8 och jag fick fler keepers med A9 med följande AF. Det var innan den nya firmwaren till A9.

Det ryktas om en ny A9 till hösten/vintern vilken troligen kommer vara ännu bättre.

Givetvis kommer Nikon & Canon komma ut med bättre spegellösa inom kort, men jag tror ändå det kommer ta 1-2 generationer innan de är ikapp Sony när det gäller tekniken. Sedan finns det ju andra saker man kan uppskatta med Canon & Nikon framför Sony.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är dpreview enbart en sajt och den är inte en sportfotoibriktad sajt. Hur man än ser på denna poängsättning måste dock ett erkännande av Sonys kapacitet att tävla med de kameror som anses ha vassast AF av alla vara på plats. Om man sedan rankar A9 före eller precis efter 1DX II och D5 är inte direkt relevant. Bra jobbat heöt enkelt.

Den större frågan är dock huruvida tillgång till 400/2,8, 600/2,8 och 70-200/2,8 räcker för proffsen som är beroende av ett system för sitt levebröd. Detta är en helt annan fråga. En ytterligare fråga är ergonomi - som yrkesredskap får kameran inte vara i vägen. Knappar och rattar skall fungera på kånn och allt skall vara intuitivt då man väl kan sitt system. Dessa frågor kvarstår. Framtiden får utläsa. Däremot kan man ju gratulera Sony som har en spegellös som åtminstone tävlar i samma liga, om den nu är lite bättre eller lite sämre är ovidkommande.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ingen av dom tre, Sony, Canon och Nikon måste slå ut varandra utan kan jobba sida vid sida framöver, vilket också kommer att bli så tror jag, nackdelen för Sony är nog att kamera skåpen redan är överfyllda med C/N tillbehör, objektiv med mera, avtal om service och hjälp som är skrivna om nu Sony försöker att komma in och bråka lite grann, sedan tror jag att flera yrkesfotografer även kan greppa en X-T3 för många uppdrag eller motsvarigheter som en förbättrad M50 från Canon.


Det är ju inte säkert att nya unga väljer dom tyngsta modellerna eller bara för att det varit så under 50 år.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Det kommer nog en 1dxlll och en d6 som kommer hålla sportfotograferna i OS kvar vid sina märken. Service och runtomkringfördelar väger tungt i de fallen även om en a9 skulle vara något bättre. För icke sportfotografer i OS kommer nog iallafall från Canon en ny spegellös som närmar sig a9 gällande af. Den kommer bli huset som 5d-ägarna vallfärdar till.
När nämndes OS, hur många kameror/fotografer finns det på ett OS?
 

Bengf

Aktiv medlem
Av tradition brukar både C/N släppa nya vässade modeller till Olympiska spel vart fjärde år, rycktas om en spegellös D6 men kan nog bli DSLR likväl, Nikon har tidigare släppt i mellan tex D3s/D4s med trimmad autofokus, D3s reder sig väl fortfarande mycket bra i dag fast den är från 2009/10 är väl samma med 1DX fast där vet jag inte om något FW trimmade autofokus innan 1DXII kom.


ovanstående har 5-6000 bilders batteri och man kan slå i grindstolpar med dom, och tänker jag även doppa dom i saltvatten, blir man överfallen på gatan så kan rallarsvingar med 2,5 kg-24-70f/2,8 ) bli ett ruskigt vapen.


Canon kan så klart när dom vill släppa värsting modeller likaså Nikon om dom inte redan gjort så, Z6/Z7 står inte efter någon Sony kamera enligt Martin A. A9 går väl in bland D5/1DX-MKIV om man ser till pris. A7RIII och A7III vinner väl bara några enstaka moment jämfört med Z6/Z7 om man pratar småbilds kameror, en kommande Fuji X-H2 kan nog bli en riktigt dräpare, kan dom inte plocka in ett större batteri bara, supertopp video har dom redan i X-T3.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Enligt dpreview har Sony A9 bättre autofokus är både nikon d5 och Canon eos 1dxii i och med nya firmware. Det har varit det störta argumentet mot att ha en nikon eller Canon men nu har de blivit omkörda.


kommer nikon och Canon komma med en ny firmware till deras kameror så förbättrar den?


Kommer nikon och Canon släppa en ny kamera i den serie som slår Sony?


Går det att bygga en DSLR med a9ans AF?

Var detta sista serien som Canon och nikon släppte som DSLR, kanske går de över till spegelöst?
1. Ja
2. Ja
3. Ja, absolut, men kanske inte värt det.
4. Vi får se, troligtvis inte.
 

matnyttige

Aktiv medlem
1. Ja
2. Ja
3. Ja, absolut, men kanske inte värt det.
4. Vi får se, troligtvis inte.
Hur kan man veta att de kommer med ny firmware som gör autofokusen snabbare? Och även om det skulle gå så är det väl inte säkert det är det bästa marknadsmässiga utan att vänta med detta till en ny modell.
 

gamleJ

Aktiv medlem
När nämndes OS, hur många kameror/fotografer finns det på ett OS?
Det var jag som nämnde OS. Känns rätt relevant när vi diskuterar kamerahus som brukar släppas i det sammanhanget.

Det är inte många men prestigen det ger att vara det märke som syns mest på ett OS är värt mycket.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Får man tro det här kommer nog Canon synas mest.

Från Canon rumors.

For all the internet hate Canon gets, they continue to do what you’re supposed to do as a company, sell more things than anyone else, and according to the latest numbers, Canon has done just that. In 2018, Canon increased its market share globally by 3.9%.

Now, it’s not all positive, as the digital camera market fell 22% in 2018. Which means Canon has a bigger piece of a smaller pie.

The top 5 camera companies control 85.2% of the global camera market.

Top 5 camera manufacturers by market share globally:

Canon 40.5% (+ 3.9)
Nikon 19.1% (- 2.7)
Sony 17.7% (- 0.7)
Fujifilm: 5.1% (+ 1.3)
Olympus: 2.8% (+ 0.1)
It looks like Sony continues to eat into Nikon’s market share, and I imagine is a second system for a lot of Canon shooters.
 

Göran R

Aktiv medlem
OS har blivit en tradition för släpp av nya kamera modeller i Pro segmentet. Det är ett utmärkt tillfälle för Canon/Nikon etc att tillhandahålla nya modeller till dom ackrediterade fotograferna. Där får Kameratillverkarna värdefull och direkt feedback från dom tilltänkta kunderna.
OS attraherar all stora bildbyråer med sport inriktning och väldigt många sporter finns representerade. Bättre test än så är svårt att tänka sig.

Att det även ger en effektiv marknadsföring är en bonus.
 

smislo

Aktiv medlem
Får man tro det här kommer nog Canon synas mest.

Från Canon rumors.

For all the internet hate Canon gets, they continue to do what you’re supposed to do as a company, sell more things than anyone else, and according to the latest numbers, Canon has done just that. In 2018, Canon increased its market share globally by 3.9%.

Now, it’s not all positive, as the digital camera market fell 22% in 2018. Which means Canon has a bigger piece of a smaller pie.

The top 5 camera companies control 85.2% of the global camera market.

Top 5 camera manufacturers by market share globally:

Canon 40.5% (+ 3.9)
Nikon 19.1% (- 2.7)
Sony 17.7% (- 0.7)
Fujifilm: 5.1% (+ 1.3)
Olympus: 2.8% (+ 0.1)
It looks like Sony continues to eat into Nikon’s market share, and I imagine is a second system for a lot of Canon shooters.
Detta är märkligt att Sony tar från Nikon, om man tittar på FS användare de flesta som gått till SONY är CANON användare och de som gått till FUJI verkar vara de som använde NIKON innan...åtminstone min uppfattning här på FS...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är märkligt att Sony tar från Nikon, om man tittar på FS användare de flesta som gått till SONY är CANON användare och de som gått till FUJI verkar vara de som använde NIKON innan...åtminstone min uppfattning här på FS...
Vad som sker i Sverige behöver ju inte stämma med vad som sker globalt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en gammal 1D MKIIN och en 5D MIV. (7 L-objektiv)
Sedan har jag en X-PRO2 och en X-H1.
Ungefär lika många avancerade objektiv.
Så i mitt fall är det nog ganska oavgjort.
När det gäller användande är det helt klart Fuji som jag använder mest.
Helt enkelt roligare att fota med.

Hur marknadsandelarna ser ut per land kan nog skilja sig en hel del.
Kom ihåg att dessa siffror gäller alla typer av kameror. Alltså inte bara systemkameror.
 

Göran R

Aktiv medlem
Volym ?

Får man tro det här kommer nog Canon synas mest.

Från Canon rumors.

For all the internet hate Canon gets, they continue to do what you’re supposed to do as a company, sell more things than anyone else, and according to the latest numbers, Canon has done just that. In 2018, Canon increased its market share globally by 3.9%.

Now, it’s not all positive, as the digital camera market fell 22% in 2018. Which means Canon has a bigger piece of a smaller pie.

The top 5 camera companies control 85.2% of the global camera market.

Top 5 camera manufacturers by market share globally:

Canon 40.5% (+ 3.9)
Nikon 19.1% (- 2.7)
Sony 17.7% (- 0.7)
Fujifilm: 5.1% (+ 1.3)
Olympus: 2.8% (+ 0.1)
It looks like Sony continues to eat into Nikon’s market share, and I imagine is a second system for a lot of Canon shooters.
Ser ingen info om siffrorna indikerar sålda enheter eller det totala värdet. Ofta så anges respektive företags försäljning med det totala värdet av försäljningen i USD/Euro etc. Det säger inget definitivt om volymen av kameror och fördelningen av modeller. Om sedan objektiv etc är inkluderade så blir det ännu svårare att tolka antalet sålda kameror.

Sen är jag lite skeptisk till att köparna "överger" en tillverkare när man köper en ny kamera. Många har nog produkter från flera tillverkare och använder dom efter behov. Själv har jag kameror från tre av dom fem tillverkarna i min samling och använder efter behov. Det är knappast unikt idag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det blir rörigt med alla rapporter som släpps från tillverkarnas egna hemsidor, det blir ju en typ av ordkrig mellan dom ser det ut som, har läst rapporter från Fuji tidigare om 25% ökningar tex. Inte ovanligt att tillverkarna väljer det land där deras egna modeller säljer mest, det är ofta Japan inblandat dom står inte eller för den totala försäljningen kan jag tro.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja det blir rörigt med alla rapporter som släpps från tillverkarnas egna hemsidor, det blir ju en typ av ordkrig mellan dom ser det ut som, har läst rapporter från Fuji tidigare om 25% ökningar tex. Inte ovanligt att tillverkarna väljer det land där deras egna modeller säljer mest, det är ofta Japan inblandat dom står inte eller för den totala försäljningen kan jag tro.
Håller helt med om att de som släpper dessa siffror är dåliga på att beskriva vad siffrorna står för. Försökte hitta dessa siffror hos CIPA men där hittar jag inget sådant. DE brukar aldrig nämna marknadsandelar.
Fast att kameraförsäljning går trögt är lätta att konstatera.
http://www.cipa.jp/stats/documents/e/sw-201905_e.pdf

Källan till de här siffrorna är nog någon annan. Om det är antal kameror eller omsättning är inte nämnt.
Sedan ser man ofta statistik över antal sålda ICL eller systemkameror. Lika ofta ser man statistik över totalt antal levererade kameror av alla typer. Ibland i värde men lika ofta i antal.

Så visst är det svårt att hänga med.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Ser ingen info om siffrorna indikerar sålda enheter eller det totala värdet. Ofta så anges respektive företags försäljning med det totala värdet av försäljningen i USD/Euro etc. Det säger inget definitivt om volymen av kameror och fördelningen av modeller. Om sedan objektiv etc är inkluderade så blir det ännu svårare att tolka antalet sålda kameror.
Nikkei rapport som citeras här handlar om sålda (skeppade) enheter, inte värde:
https://m.dpreview.com/news/4339026299/nikkei-reports-the-digital-camera-market-was-down-22-in-2018

Sett till värde/omsättning så ligger Canon först men Sony har passerat Nikon. Sony säljer fler enheter ”premium” i segmentet.
 
ANNONS