Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Eller börja med film i stället. Filmmaterial är ju i stort sett ändå så som man har filmat det, om jag har fattat rätt. Inte samma pill och därmed inte samma krav på färgkontroll.
Optimist!
Googla på "log" och "grading" (med tillämpliga tilläggssökord så att du får träffar som handlar om video) och se hur mycket detaljkontrollbehov på färg och annat man kan skaffa sig. :)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Däremot kan jag "störa" mig på mobilutvecklingen - eller snarare hur man stressas av att byta mobil stup i kvarten. Men det kanske mer beror på påstridiga säljare än utvecklingen i övrigt.
Nej, det beror inte på säljarna; åtminstone inte enbart.

Programvaruutvecklarna drägglar över att få använda nya finesser i nya versioner av operativsystemen (och det här gäller även datorer, alltså inte bara mobiltelefoner).

Det rätta är förstås att använda de nya finesserna om de finns i operativsystemet och att låta programmet fungera som förut om det kör i ett äldre OS. Inte att vägra köra på ett äldre OS.
 

PMD

Aktiv medlem
Den handlade om vad digitalfotografi kräver som inte har med fotografi att göra men är dyrt och inte hållbart.
Fotografi har alltid varit en tekniksport. Med fotografisk film måste man känna till sånt som gradationskurvor, exponeringsindex, exponeringslatitud, färgåtergivning hos den just den batch av fotopapperet (om man vill göra färgbilder) man använder, mm.

Om man inte vill hålla reda på sånt så kan man använda Instamatic-kameror (eller modernare motsvarigheter) och för digital fotografi kan man göra på liknande sätt om man är ointresserad av teknik och inte har något behov av någon större kontroll av bildprocessen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hasselblad gör digitala bakstycken som passar på gamla kameror. Jag tror att det finns fler kameratillverkare som gör sådana.
Har provat ett par typer. De var lite svårjobbade tyckte jag.
Man har sökaren med ljusmätare med mm samt objektivet. Sedan kamerahuset och till sist det elektroniska bakstycket.


Alla 4 enheterna måste ställas in korrekt för att få en bra blid. Kanske enkelt för en som fotat med Hasselblads gamla kameror. Själv blev jag aldrig riktigt klok på det hela. Lärde mig ta hyfsade bilder men det var mycket trixande innan man kunde ta en bild.
Hasselblads moderna kameror är mycket enklare att jobba med.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
... och betänk besvikelsen den dag dina gamla raw-filer inte längre går att läsa för att den gamla raw-konverteraren inte går att köra på ditt nya operativsystem, och någon ny raw-konverterare för den första generationen raw-filer inte finns.
 

PeterWem

Aktiv medlem
... och betänk besvikelsen den dag dina gamla raw-filer inte längre går att läsa för att den gamla raw-konverteraren inte går att köra på ditt nya operativsystem, och någon ny raw-konverterare för den första generationen raw-filer inte finns.
Stämmer för DPP Express och DPP4. För RawTherapee och darktable var det en smal sak att åtgärda. Jag skickade in råfiler för Canon EOS DCS 3c åt darktable 2018-04-01 20:14. 2018-04-06 11:56 tog man sig an det. 2018-04-06 15:17 fanns stöd för råfilerna.
Saknar man stöd för sin kamera börjar man lägga in här i denna databas över råfiler https://raw.pixls.us/
 

gatosi

Aktiv medlem
Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.

Bra beskrivning i och för sig. Fast jag har ett tredje val också: att inte tro att digitalfotografi är det enda att förgylla livet (det egna och andras) på. För den kan bli ganska piss faktiskt, av just de skäl som du nämner. Vågar man säga det i Fotosidans forum?

Fast även om man inte kan förändra verkligheten så kan man ifrågasätta den och undra om man verkligen vill spä på utvecklingen (den tekniska och därmed den miljömässiga) genom sin egen konsumtion. Det har inte bara med viljan att lära sig att göra för den har jag hittills haft. Hittills har jag tyckt det var värt det.

För min del kan vi avsluta denna tråd. Jag förstår att jag har svurit i kyrkan i mångas ögon. Fast fortsätt gärna om ni vill så klart.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad det gäller miljövänlighet behöver du inte framkalla många filmer förrän digitalt foto ska gå på plus. Skärmar kan ersättas men en kropp med allergi eller cancer är svårare att fixa. Driftskostnaderna för analogfoto är långt ifrån försumbara, om det är ett problem eller inte beror förstås på hur mycket man fotograferar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bra beskrivning i och för sig. Fast jag har ett tredje val också: att inte tro att digitalfotografi är det enda att förgylla livet (det egna och andras) på. För den kan bli ganska piss faktiskt, av just de skäl som du nämner. Vågar man säga det i Fotosidans forum?

Fast även om man inte kan förändra verkligheten så kan man ifrågasätta den och undra om man verkligen vill spä på utvecklingen (den tekniska och därmed den miljömässiga) genom sin egen konsumtion. Det har inte bara med viljan att lära sig att göra för den har jag hittills haft. Hittills har jag tyckt det var värt det.

För min del kan vi avsluta denna tråd. Jag förstår att jag har svurit i kyrkan i mångas ögon. Fast fortsätt gärna om ni vill så klart.
Jag själv spär gärna på om det är i linje med vad jag vill. Det är fantastiskt kul att köpa ett nytt (nytt eller begagnat) objektiv som bidrar till att man kan ta nya sorters bilder som inte gick att göra med de objektiv man redan hade.

Men det är ju aptråkigt att lägga pengar på sådant som man redan trodde att man hade. Antingen för att sakerna går sönder för lätt, eller, som du beskriver i tråden, blir ”omoderna”.

Om jag själv vill uppgradera skärmen för att få bättre upplösning, kontrast, mm är en sak.
Om jag måste uppgradera den som en konsekvens av något annat är en helt annan sak.

Jag tror att vi blir besvikna när vi inte längre har kontroll över våra val, men tillfreds så länge vi har det.

Svära i kyrkan?
Nä här på FS finns många ”religioner”.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, här tror vi på allting. Även tomten.

Just i det här fallet stämmer kommentaren om felaktiga/överdrivna förväntningar bra in. Så perfekt är inte världen, som trådskaparen önskar. Men att då önska att utveckling inte ska ske är rent kontraproduktivt. Enda sättet att försöka komma till en bättre funktionalitet är att försöka förbättra den vi har idag.
 
Den handlade om vad digitalfotografi kräver som inte har med fotografi att göra men är dyrt och inte hållbart.
Fast dator och skärm har ju med fotografi att göra, precis på samma sätt som fotopapper, kemikalier och framkallningsutrustning har det.

Man måste inte uppgradera men förr eller senare alltid förändra och förnya. Det valet ligger hos var och en av oss.

Testa att övergå till analogt foto igen och se om det förändrar något för dig.

Att arbeta med rörlig digitalbild gör inte att du kommer undan tekniken. Där finns exakt samma krav på korrekta färger, möjlighet till efterarbete och därmed prestandakrav på hårdvaran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi får hoppas att det sker en ihärdig utveckling av nya versioner av tomten!
Jag och min fru uppfann tomten 2.0.
Man köper helt enkelt sin egen julklapp till sig själv. Då får man precis det man önskar.
Dock måste tomte 2.0 vara bakåtkompatibel med 1.0. Köper man bara sin egen julklapp mister man överraskningsmomentet. Så vi köper något till varandra också.
 

Tell

Aktiv medlem
Well en ny dator som funkar finfint att redigera bilder på behöver inte kosta många kronor, och din gamla Eizo-skärm lär funka fint den med trots att du inte kör Eizos egna avancerade kalibrering. Sålänge du inte jobbar med jättekritiskt bildarbete så kommer du fortfarande kunna leverera bilder som folk är jättenöjda med :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.
Håller med. Vill man ha samma grejor i 10 år får man avstå från att uppgradera något överhuvudtaget under dessa 10 år fr.o.m. med att man köpt på sig det man anser sig behöva "år 0"och det innebär kamera, RAW-konverterare, dator, skärm, kalibreringsutrustning, ev. skanner, skrivare om man har det samt inte minst operativsystemet. Frågan är bara om det är realistiskt. 10 år i IT-världen är lika med evigheten.

Om TS vill ha kvar sitt Windows 7 kvar skulle det innebära att hon säger nej till alla säkerhetsuppgraderingar och felfixar (för det är ju det som det innebär att Microsoft stöder just den versionen) och så kan man visst leva om man vill men med tanke på hur det ser ut på Internet så är det väl bäst då också att TS inte längre har datorn uppkopplad mot Internet överhuvudtaget. Det går ju att konsekvent surfa med en läsplatta istället eller bara telefonen om det är Ok för TS.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
......….Hörs det att jag känner mig frustrerad och uppgiven?
Någon mer här som har funderat i dessa banor?
Fast det är ju så många teknikentusiaster här. Ni trivs kanske som fiskar i vattnet med uppdateringsdiktaturen...
Men ska det verkligen vara normalt att ingenting i den digitala världen överlever ens ett decennium?
Om man har klimatångest kanske man inte ska syssla med foto överhuvudtaget - vare sig det är analogt eller digitalt. Jag tycker uppriktigt synd om de som blivit så totalt blockerade mentalt idag av miljöångestmegafonerna i både gammelmedia och på nätet att de som en annan ångestriden fotograf här på FS som inte kunde förmå sig ens att köpa en begagnad gammal digitalkamera utan att hamna i klimatångestspinn!

Nu måste nog folk börja andas in lite snart igen för annars får vi nog en hjärnskadeepidemi på toppen av allt detta och det vore ju heller inte bra för då blurras väl fokus på miljöångestindex. Hellre ett taskigt index än att leva i total ångestmaximerande ovisshet!

Vem vet, vi människor kanske ställer till ännu mer miljöproblem än när vi köper en begagnad gammal digitalkamera bara genom att i tid och otid gå och fisa och rapa och på toppen av det gå på toaletten alldeles för ofta. Såga ner träd är ju heller inte bra för den totala kolbalansen, så vi får väl göra som i Mellanöstern och istället skippa papperet helt och göra rent oss i baken enbart med vatten. Tänk om Mellanöstern inte bara är kaos och galna islamister utan lite otippat har lösningen på det problemet!! …. men det går nog inte det heller för dom har ju faktiskt inget vatten!

När det gäller digitalångest däremot så kan jag meddela att även jag haft sådan runt 2005 ungefär. Då köpte jag min första DSLR och fick totalångest redan innan jag hunnit hem med eländet. Helt plötsligt gick det upp för mig att ingen tänkt på hur man skulle få till en hållbar långtidslagring av digitalt födda bilder över många decennier. Även jag som vad det verkar totalt saknar möjlighet att känna miljöångest, måste tyvärr tillstå att det då fanns en irriterande djup spricka även i mitt fotofundament som skavde rätt bra och det är då som nu att ingen ännu lyckats presentera en trovärdig lösning på långtidslagringsproblemen. Det finns alltså fortfarande ingen permanent lösning på detta som ens håller i 10 år.

Den enda lösningen som jag känner till är faktiskt att se till att man är så pass med på tekniktåget att man inte blir inlåst av gamla gränssnitt som inte längre stöds. Jag antar att det inte alls var det du hade velat höra. Nu har du fått ytterligare något verkligt att ångestdrivande med substans att lägga till all annan ångest.

Valfrihetens följeslagare är ångest - man kan ju alltid låta bli att välja helt och pröva om det hjälper. Du hade väl ändå kommit ungefär dit. Är det inte kul längre så kan man ju helt överväga att sluta med foto. Jag hade en sådan period själv men den var inte existensiell som din verkar vara. För min del var jag bara helt trött på den usla teknik vi då hade med autofikussystem som lovade väldigt mycket mer än de kunde leva upp till. Utvecklingen tog lyckligtvis hand om de problemen och dessa tidiga problem finns inte längre i moderna kameror.

Så ibland finns absolut starka skäl att köpa nya kameror, RAW-konverterare och allt annat som vi har behov av för att det ska vara roligt att fotografera och inte bara ångest och elände. Förmodligen inte heller vad du ville höra men det är ju faktiskt också som en gammal komiker en gång sade: "Det är aldrig för sent att ge upp!"
 
Senast ändrad:
ANNONS