Annons

Finns det någon som har en teori om vad som hänt med mitt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Jag har ett Nikon 180 mm f 2,8 AF-ED objektiv som fungerat klanderfritt i många år.
Objektivet levererade bra bilder även i slutet av juni i år, men när jag några veckor senare skulle använda det blev bilderna väldigt grumliga disiga och kontrastlösa. Det finns ingen synbar skada på objektiv och linser.

På bildexemplet är vänsta bilden tagit med det felande objektivet och högra bilden med Nikon 85 f 1,8 D
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Filter?
Damm?
Svamp?
Saknat motljusskydd?

Några tankar så där direkt bara.

Hej allesammans!

Jag har ett Nikon 180 mm f 2,8 AF-ED objektiv som fungerat klanderfritt i många år.
Objektivet levererade bra bilder även i slutet av juni i år, men när jag några veckor senare skulle använda det blev bilderna väldigt grumliga disiga och kontrastlösa. Det finns ingen synbar skada på objektiv och linser.

På bildexemplet är vänsta bilden tagit med det felande objektivet och högra bilden med Nikon 85 f 1,8 D
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Ser ut som någon beläggning på någon av linserna i objektivet, märket du inget när du tittar genom sökaren eller direkt genom objektivet? Bilden är så disig att något borde synas med blotta ögat.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Jag har ett Nikon 180 mm f 2,8 AF-ED objektiv som fungerat klanderfritt i många år.
Objektivet levererade bra bilder även i slutet av juni i år, men när jag några veckor senare skulle använda det blev bilderna väldigt grumliga disiga och kontrastlösa. Det finns ingen synbar skada på objektiv och linser.

På bildexemplet är vänsta bilden tagit med det felande objektivet och högra bilden med Nikon 85 f 1,8 D
Hej !

Ta en liten skarp ficklampa lys igenom oblektivet och se om det är dimmigt
eller dammigt.
Det brukar vara avslöjande.
Har du tur så är det kladd på baklinsen.

----
Du har inte gjort någon kamerainställning elle liknande
med låg kontrast och mättnad ?

Jag vet inte om det går att göra detta specifikt för ett ojektiv,
så frågan är en bit ut i spekulationsterritoriet.


//MW
 
Senast ändrad:

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Jag trodde först också att linserna var skitiga eller om där kanske var svamp, men så var inte fallet. Motljusskydd använder jag och inget filter när jag tog testfotot ovan. Jag har faktiskt förbisett möjligheten till att jag kanske råkat ställa in låg kontrast. Ska läsa mer om det går att ställa in bildstilar för enskilt objektiv. Annars är en teori jag kom på idag om färg lossnat inne i objektivet så det blir en inre reflektion. Hur som helst har jag aldrig varit med om något liknande.
 

Erik X

Aktiv medlem
Svårt se på den lilla bilden men det är inte så att den vänstra är underexponerad (eller fotad med hög iso) så att bruset gör att de mörka partierna känns gråa?
 

thommym

Aktiv medlem
Objektivet levererade bra bilder även i slutet av juni i år, men när jag några veckor senare skulle använda det blev bilderna väldigt grumliga disiga och kontrastlösa. Det finns ingen synbar skada på objektiv och linser.
Juli månad ...

Kan objektivet ha legat väldigt varmt så att smörjmedel i linsens mekanik finfördelats och spridit sig över någon lins?
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Exponering, vitbalans och ISO är exakt detsamma. Samma inställningar i Photoshop också. Men det är klart, det där med smörjmedel kan vara en idé. Får överväga att skicka in objektivet till Nikon för koll.
 
ANNONS