Annons

Lightroom - kommer det hända någoting

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Varför fixar inte lightroom 60 i avfolkning mellan bilder?

Varför kan jag bara hämta in ett minneskort i taget?

Video laggar sönder hela datorn.

Varför har de inte fixat lager med riktigt masker, dera basicmasker är rena skiten särskilt om man ska försöka göra något vettigt.

Lightroom är överlag sjukt slött för att det är kodat i lua ( jämförbart med javaskript)


Vad gör Adobe? De startar upp en ny cloudverion.


Visst kan man byta osv men nu är frågan varför har Adobe helt tappat lightroom och inte gjort någoting åt det senaste 5 åren.
 

rronnbac

Aktiv medlem
LUA används i Lightroom, men de flesta prestandakritiska saker (som t.ex. merparten av all manipulation av RAW-filer, import, export etc sker i komponenter som är skrivna i C/C++)

Anledningen till att Adobe startar upp en ny version är bland annat för att kunna starta med en ny kodbas, men också därför att de ser att kraven för bildbehandling ändras, i riktning mot mer molnbaserade arbetssätt och mobila enheter.
 

afe

Aktiv medlem
När Jonas skriver att LR inte ändrats de senaste fem åren tar jag det på lika stort allvar som när han skriver att Canon inte förbättrats på samma tid ...
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Varför fixar inte lightroom 60 i avfolkning mellan bilder?

Varför kan jag bara hämta in ett minneskort i taget?

Video laggar sönder hela datorn.

Varför har de inte fixat lager med riktigt masker, dera basicmasker är rena skiten särskilt om man ska försöka göra något vettigt.

Lightroom är överlag sjukt slött för att det är kodat i lua ( jämförbart med javaskript)


Vad gör Adobe? De startar upp en ny cloudverion.


Visst kan man byta osv men nu är frågan varför har Adobe helt tappat lightroom och inte gjort någoting åt det senaste 5 åren.
Några frågor till dig:

1.Varför skriver inte du till Adobe ?
2.Du är medveten om att du postar i en forum som inte har Adobe anställda eller hur ?
3.Har Adobe "inte gjort nånting med Lightroom på 5 år" ?
4. Vad är "avfolkning mellan bilder?"
5.Och till sist...Vad är det för mediciner du använder ?
 

snap01

Aktiv medlem
Några frågor till dig:

1.Varför skriver inte du till Adobe ?
2.Du är medveten om att du postar i en forum som inte har Adobe anställda eller hur ?
3.Har Adobe "inte gjort nånting med Lightroom på 5 år" ?
4. Vad är "avfolkning mellan bilder?"
5.Och till sist...Vad är det för mediciner du använder ?
Medicin ? Anti kanon med sämre DR upptag.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Varför fixar inte lightroom 60 i avfolkning mellan bilder?

Varför kan jag bara hämta in ett minneskort i taget?

Video laggar sönder hela datorn.

Varför har de inte fixat lager med riktigt masker, dera basicmasker är rena skiten särskilt om man ska försöka göra något vettigt.

Lightroom är överlag sjukt slött för att det är kodat i lua ( jämförbart med javaskript)


Vad gör Adobe? De startar upp en ny cloudverion.


Visst kan man byta osv men nu är frågan varför har Adobe helt tappat lightroom och inte gjort någoting åt det senaste 5 åren.
Jag är mycket nöjd med Lightroom. Jag betalar €12.99 per månad och det är ett helt ok pris tycker jag.

Programmet blev mycket snabbare när de gjorde en stor uppdatering för något år sedan. Jag har prövat Capture One Pro några gånger, men ser ingen direkt fördel.

Några av dina frågor förstår jag inte. Anledningen till att de inte har lager och avancerade metoder för "selections" är att det är tänkt som ett katalogprogram och rawkonverterare. Sedan fortsätter man i Photoshop.

Jag använder inte Lightroom för video utan går direkt Premiere Pro.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
LUA används i Lightroom, men de flesta prestandakritiska saker (som t.ex. merparten av all manipulation av RAW-filer, import, export etc sker i komponenter som är skrivna i C/C++)

Anledningen till att Adobe startar upp en ny version är bland annat för att kunna starta med en ny kodbas, men också därför att de ser att kraven för bildbehandling ändras, i riktning mot mer molnbaserade arbetssätt och mobila enheter.
Jag är väldigt fundersam på varför de gör så. Varför inte börja bygga en ny version och släppa den med alla funktionerna?

Lightroomgänget gjorde ju en riktigt katastrofal uppdatering med import-delen som de fick ta bort. Hur kan man göra något sådant värdelöst.


GUI är ju sjukt slött så förstör inte vad de som påstår att något blivit snabbt är?


Adobe är ett företag som är daterat tyvärr och det märks på riktigt kassa produkter/ funktioner. Lightroom och premiere är två exempel på detta.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Några av dina frågor förstår jag inte. Anledningen till att de inte har lager och avancerade metoder för "selections" är att det är tänkt som ett katalogprogram och rawkonverterare. Sedan fortsätter man i Photoshop.

Jag använder inte Lightroom för video utan går direkt Premiere Pro.

Har du kollat in on1?


Bara för att du inte använder det för video betyder det då att det löser problemet för alla andra? Det är ju lika som att säga det är inga bilköer i Stockholm för jag åker inte bil utan cyklar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har du kollat in on1?


Bara för att du inte använder det för video betyder det då att det löser problemet för alla andra? Det är ju lika som att säga det är inga bilköer i Stockholm för jag åker inte bil utan cyklar.
Nej, jag konstaterade bara att eftersom jag saknar erfarenhet av video i Lightroom har jag ingen åsikt i det ämnet.

Jag har inte tittat på ON1 för jag är nöjd med Lightroom.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag är väldigt fundersam på varför de gör så. Varför inte börja bygga en ny version och släppa den med alla funktionerna?

Lightroomgänget gjorde ju en riktigt katastrofal uppdatering med import-delen som de fick ta bort. Hur kan man göra något sådant värdelöst.


GUI är ju sjukt slött så förstör inte vad de som påstår att något blivit snabbt är?


Adobe är ett företag som är daterat tyvärr och det märks på riktigt kassa produkter/ funktioner. Lightroom och premiere är två exempel på detta.
Hahaha - med jämna mellanrum dyker det alltid upp någon tomte som säger att Adobe är dödsdömt och att det finns såååå mycket bättre program. Lika ofta visar det sig att de där "überprogrammen" kommer dansa en sommar och sen falla evig glömska. Oftast därför att de inte är tillräckligt bra för att motivera ett byte och för att uppdateringstakten är obefintlig....
Är det något Adobe faktiskt är bra på så är det att underhålla sina program.
 

Jungan89

Medlem
Vadå "inte gjort någoting åt det senaste 5 åren"?

För två år sedan ungefär kom classic-versionen som blev ett enormt lyft för programmet i mina ögon, framför allt prestandamässigt. (Namnrokaden däremot känns tveksam men det är en världslig sak.)

Före det kom det regelbundna uppdateringar, ibland med nya features.
Ett tag kändes det förvisso som att varje uppdateringe gjorde programmet slöare men det löste de bra med lanseringen av classic.

När dehaze-slidern kom öppnades nästan en helt ny värld, sedan lyssnade de på användarna och flyttade upp den till en lämpligare plats.
Nyligen fick vi en efterlängtad textur-slider (som jag tyvärr inte hunnit sätta på prov ordentligt än).

Det brukar inte dröja länge mellan att en kamera lanseras och när adobe uppdaterar med stöd för den.

Det inbyggda stödet för panorama-stacking som kom för inte länge sedan är något jag verkligen uppskattar.

Lightroom är inte perfekt men jag tycker att det är ett fantastiskt program ändå, som jag gladeligen betalar för.


Vad grundar du ditt uttalande på? Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad jag missat.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det brukar inte dröja länge mellan att en kamera lanseras och när adobe uppdaterar med stöd för den.
Ehh...nja. Canon EOS RP och i alla nyare Canons efter EOS R saknar helt stöd i "camera matching profiles". Endast Adobes egna sunkiga profiler finns tillgängliga. Efter snart ett år. Den officiella förklaringen är Canons CR3 format "är komplicerat" men det är bra märkligt att ett så stort företag som Adobe inte fått ordning på det än.

Sen finns det förstås många som snickrar ihop sina egna profiler, men just Camera Matching profiler är en stor fördel Adobe har.

Annars håller jag med om att det skett lite kul nyheter på sistone - inte minst den nya profil-hanteringen med LUT.
 

Jungan89

Medlem
Ehh...nja. Canon EOS RP och i alla nyare Canons efter EOS R saknar helt stöd i "camera matching profiles". Endast Adobes egna sunkiga profiler finns tillgängliga. Efter snart ett år.
Det var mer än jag visste, tack för den infon!

Ja det känns ju definitivt konstigt att ett företag som Adobe inte lyckats på ett år nästan...
 
ANNONS