Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
...i Oktober betalade jag 1.03 franc för 1 Euro, vilket är likvärdigt för mig.
Det tror jag säkert, du tycker ju att 270 miljarder kronor är likvärdigt med noll. ;-)

Tyvärr har du nog råkat ut för en ganska dyr valutaväxlare. Interbankkursen var aldrig under 1,087 under oktober.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Var det inte nuvarande kung som efterskänkte statsskulden Kalle 14 betalade åt Sverige. Så fick han apanage istället för ränta på lånet
Jo, ungefär så. 1983 kom man överens om att staten skulle sluta betala ut räntan på den så kallade Guadeloupefonden på 300000 kronor per år till kungen och istället höja apanaget (med ungefär två miljoner, om jag förstått det rätt).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du menar att i Sverige betalas vinstskatt på EBT och i Schweiz på E?
Har du inte läst mina tidigare inlägg?

Poängen är alltså att när du tror att dina 27 "schweiziska procent" innebär att du betalar högre bolagsskatt än vi i Sverige så har du fel.

För övrigt är jag fortfarande mycket nyfiken på hur du gör för att köpa euro fem procent billigare än interbankkursen. Ett arbitrage av den storleken skulle göra mig extremt rik!
 

Falumas

Aktiv medlem
Har du inte läst mina tidigare inlägg?

Poängen är alltså att när du tror att dina 27 "schweiziska procent" innebär att du betalar högre bolagsskatt än vi i Sverige så har du fel.

För övrigt är jag fortfarande mycket nyfiken på hur du gör för att köpa euro fem procent billigare än interbankkursen. Ett arbitrage av den storleken skulle göra mig extremt rik!
Då är din artikel fel. Det är procentsatsen på vinsten (E). Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige om det där är procentsatsen på vinsten (EBT), i så fall är det skillnaden. Skall fråga en annan expert imorgon som kan både svenska och schweiziska systemet och se om vi kan få klarhet på detta.

Det var väl inte direkt köp av valuta det var min kreditkortsräkning, fick sitta och räkna ut alla olika kurser här om dagen eftersom dom behövdes till bokföringen. Där hade jag blivit debiterad 107.73franc för ett inköp på 102.6 euro.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då är din artikel fel. Det är procentsatsen på vinsten (E). Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige om det där är procentsatsen på vinsten (EBT), i så fall är det skillnaden.
Vad är det i artikeln som du tror är fel?

Som sagt: i de allra flesta civiliserade länder beräknas skatten som en procentsats på vinsten före skatt. I Schweiz beräknas den tydligen som en procentsats på vinsten efter skatt. Det innebär att din schweiziska skattesats på 27 procent är lägre än den svenska bolagsskatten på 22 procent.

Där hade jag blivit debiterad 107.73franc för ett inköp på 102.6 euro.
Det innebär visserligen att kursen du betalat var 1,05, inte 1,03 som du påstod tidigare. Men ändå ett arbitrage som du ganska snabbt – och riskfritt – skulle kunna tjäna miljoner på.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vad är det i artikeln som du tror är fel?

Som sagt: i de allra flesta civiliserade länder beräknas skatten som en procentsats på vinsten före skatt. I Schweiz beräknas den tydligen som en procentsats på vinsten efter skatt. Det innebär att din schweiziska skattesats på 27 procent är lägre än den svenska bolagsskatten på 22 procent.
Då säger vi samma sak E vs EBT och att Sverige väljer att dubbelbeskatta var ju inget större skop. I så fall är artikeln rätt. Det var att du menade att E vs EBT var fel, vilket var vad din artikel sade.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då säger vi samma sak E vs EBT och att Sverige väljer att dubbelbeskatta var ju inget större skop. I så fall är artikeln rätt. Det var att du menade att E vs EBT var fel, vilket var vad din artikel sade.
Sorry, men jag förstår fortfarande inte vad som var fel.

Och jag förstår inte heller vad du menar med att Sverige "dubbelbeskattar".

Som vanligt undviker du att kommentera det diskussionen faktiskt gällde. I det här fallet: att du hade fel när du påstod att Schweiz har högre bolagsskatt än Sverige.

(För övrigt är det ju lite skojigt att du först påstår att skatten är lägre i Sverige än i Schweiz och sedan, efter lite diskussion, erkänner att "Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige" ...)
 
ANNONS