Annons

Försäkring incheckning bagage?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Brolin

Ny medlem
Har någon erfarenhet av att fått ut ersättning för stöld av fotoutrustning som anses vara stöldbegärlig ur incheckat bagage på flyg?

Jag får inga raka tydliga svar skriftligt när jag mailat olika försäkringsbolag. De hänvisar till aktsamhetskrav gäller och jag tycker det är ganska uppenbart att jag inte anses aktsam per definition om jag lämnar ifrån mig en väska som dessutom går igenom röntgen.

Jag har aldrig fått något stulet så risken är låg men vill vara säker om dagen skulle inträffa någon gång, hittils åker allt dyrt i handbagage men inte allt tyvärr.

Jag är tacksam för återkoppling av både negativa och positiva erfarenheter.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Har flugit en del med incheckad utrustning.

För att minimera risken för skador på utrustningen använder jag en Pelicase.
Med en ordentlig inredning. Det ger ett rejält skydd för slag och stötar.
Därtill så låser jag väskan ordentligt.
Använder dessutom färgade buntband i "låshålen" på Pelicasen.
Det sista är mest till för att om någon öppnar väskan, så går det inte oförmärkt bi.
(Extra viktigt vid resor till/från USA där man måste använda TSA-godkända lås på väskorna).
Vilket minimerar risken att någon i personalen på flygplatserna försöker att stjäla något.
Vågar påstå att ovan borde fungera tillräckligt för att anse att "aktsamhetskraven" är uppfyllda.
Sedan så brukar jag ta med mig så mycket utrustning som reglerna tillåter ombord på flygplanet. Här är det klokast att använda sig av American Airlines eller Brittish Airways om möjligt.
Eftersom de är ensamma om att tillåta 23 KG i "overhead bin".

OBS! Chansa inte på detta med vikt ombord.
Det finns flera exempel på fotografer som tvingats att checka in "ombordbagage" som inte följer flygbolagens viktgränser. Med trasig utrustning som resultat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Blev lite nyfiken på vad som gällde, jag har enbart Folksam stor Allriskförsäkring extra. Där står det iaf att den inte gäller stöldbegärligt som är incheckat. De har också en Värdeförsäkring man kan teckna för bl.a kameror där man listar varje objekt, där stod inte denna mening vad jag kunde se (men det betyder kanske inte att det inte är så), deras regler är på typ 100 sidor
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Rekommenderar Gefvert.

Gällande försäkringsbolag så har Gefvert försäkringar speciellt inriktade till fotografer.
Under fotbolls-EM i Frankrike 2016 blev jag bestulen på en hel utrustning vår 200.000 (250.000 inkl. moms) på en mörk gata i Paris.
När jag skickat in värdet på det stulna och en kopia på polisrapporten så fick jag pengarna utbetalade inom ett dygn.

Kan tillägga att jag normalt sett har försäkringen gälland enbart inom Norden.
Men när jag reser utanför Norden så är det enkelt att få den att gälla den världsdel som jag reser till under en begränsad tid.
(Något jag använt vid resor till både Frankrike, USA och Ryssland).
 

Patrik Brolin

Ny medlem
Gefvert verkar erbjuda en bra värdering av försäkrad kamerautrustning vilket är fint om den går sönder av någon anledning, tex i incheckat bagage.
Men det hjälper inte om det är bra värdering om inte ett försäkringsbolag bedömmer att man varit tillräckligt aktsam vid stöld.
Det går ju inte att utesluta att inte en försäkring täcker stöld ur incheckat bagage men jag blir dessvärre synisk och vågar inte hoppas att en försäkring gäller om de varken bekräftar att det gäller incheckat eller förtydligar det i försäkringsvillkoren.
Det är anledningen varför jag inte vågar betala dyra premier förrän jag fått skriftligt tydligt vad som ingår eller ej.

Det vore enkelt att föreskriva i försäkringsvillkor hur man ska skicka sitt bagage för att en stöldförsäkringen skall gälla.
Det finns nog många försäkringstagare som skulle vilja att det framgår tydligt vad som gäller vid resa eftersom många reser med dyr packning.
 
ANNONS